۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۴۹۴۷۳۵
امام جمعه موقت اصفهان:

مقدرات معلق با دعا قابل تغییر است

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: برخی از تقدیرات حتمی است و کسی نمی تواند آن ها را عوض کند ولی برخی تقدیرات معلق است و با دعا قابل تغییر است.
حجت الاسلام سید مجتبی میردامادی امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: انسان توانایی درک ذات نامحدود را ندارد.

وی در ابتدا با عرض تبریک به مناسبت سالروز ولادت حضرت اباافضل العباس(ع) و با مروری بر مبحث حکمت 470 نهج البلاغه که امیرمؤمنان(ع) در آن درس خداشناسی به انسان ها می دهند، افزود: ذات خداوند نامحدود است و مغز انسان توانایی درک نامحدود را ندارد، همچنین وجودی برای انسان قابل مشاهده است که در ابعاد مشخصی مجسم باشد و کدر باشد تا نور از آن عبور نکند و از انعکاس نور توسط جسم، آن جسم را ببیند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: خداوند سبحان علت العلل است و دوام ابدی دارد ولی همه اجسام معلول هستند و نمی توانند دوام ابدی داشته باشند؛ خداوندی که محدود به ابعاد خاصی باشد، محدود می شود و اساساً نمی توان نام چنین موجودی را خدا گذاشت.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که باید از طریق نشانه ها به وجود خداوند پی بُرد، بیان کرد: خداوند موجودات نامحدود و نامرئی زیادی دارد که از نمونه های آن عقل و شعور انسان است که همه می دانند وجود دارد ولی غیر قابل مشاهده است؛ انسان با تمام دانائی اش نتوانسته ساعتی را بسازد که در طول مدت طولانی، عقب یا جلو نیفتد ولی این زمین پهناور بدون این که انرژی اش از طریق معلومی تأمین شود، بدون ذره ای وقفه حدود 5 میلیارد است که در حال چرخش است و کسی نمی تواند آن را متوقف کند؛ چنین عظمت ساختاری نمی تواند بدون یک مدیر و مدبر ادامه حیات بدهد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه معروف «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ»، اظهار کرد: خداوند برای انجام امور عالم هستی هیچ زحمتی را متحمل نمی شود چرا که بلافاصله بعد از این که امر به فعلی را اراده می کند، آن امر به فعلیت می رسد؛ قدرت و عظمت الهی را تنها افرادی که اهل اندیشه هستند به خوبی متذکر می شوند.

وی در ادامه افزود: امیرمؤمنان(ع) در ادامه این حکمت می فرمایند، نباید خداوند را به ظلم متهم کنیم؛ نظام هستی بر مبنای مقدارت و قضاها استوار است؛ انسان مست نمی تواند روی اعصابش کنترل داشته باشد و این مسأله یکی از مقدارت عالم است؛ قضا یعنی خداوند عالم هستی را بر اساس یکسری اتفاق چیده است که اگر انسان آن ها را مراعات کند، تقدیری خاص بر اساس این مراعات، برایش رقم می خورد.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان یک مثال تأکید کرد: برخی  افراد از وضعیت متفاوت خودشان با دیگران گله می کنند؛ مثلاً می گویند چرا من کارگرم ولی برادرم دکتر است، مسلماً کسی که دکتر شده است درس خوانده و تلاش کرده است و فردی که به کارگری مشغول است یا اصلاً درس نخوانده یا در حدّ آن پزشک درس نخوانده است؛ خداوند نیز اراده کرده است که انسانی که در دنیا زحمت می کشد، نتیجه زحمتش را ببیند.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان با بیان این که دعا می تواند برخی از تقدیرات معلق خداوند را تغییر دهد، اظهار کرد: برخی از تقدیرات حتمی است و کسی نمی تواند آن ها را عوض کند ولی برخی تقدیرات معلق است و با دعا قابل تغییر است./867/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات