۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۴۹۵۸۳۹
امام جمعه موقت اصفهان:

مسؤول دنیا طلب خون شهدا و فداکاری جانبازان را پایمال می کند

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: برخی فکر می کنند با رسیدن به یک مقام صرفاً باید در جهت آباد کردن دنیایشان قدم بردارند؛ خدا می داند این افراد چگونه می خواهند جواب خون شهدا را بدهند.
حجت الاسلام سید مجتبی میردامادی امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: مقام مجاهده با نفس، کمتر از مقام شهادت فی سبیل الله نیست.

وی در تفسیر حکمت 474 نهج البلاغه که امیر مؤمنان(ع) در آن می فرمایند، پاداش مجاهد شهید در راه خدا، بزرگتر از پاداش عفیف پاکدامنى نیست که قدرت بر گناه دارد و آلوده نمى‏ شود، همانا عفیف پاکدامن، فرشته‏ اى از فرشته ‏ها است، افزود: بر اساس مبانی دین اسلام و توصیه های پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، انسان عموماً با دو نوع جهاد مواجه است؛ جهاد موقتی یا جهاد اصغر که مبارزه در جبهه جنگ با دشمنان اسلام است و جهاد دائمی یا جهاد اکبر که جنگ با دشمن درون یعنی هوای نفس است.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) به همراه اصحابشان از یکی از جنگ ها بازگشته بودند که اصحاب را جمع کردند و به آن ها فرمودند از جهاد اصغر فارغ شدید، بر شما باد جهاد اکبر، اصحاب با تعجب پرسیدند، یا رسول الله جهاد اکبر چه زمانی شروع می شود، پیامبر(ص) فرمودند، از همین الآن و جهاد اکبر همان مبارزه با نفس است.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که مسلمانان همواره با دو دشمن روبرو بوده اند، اذعان کرد: دشمنان از زمان پیامبر(ص) تا الآن در غالب های مختلف علیه اسلام اقداماتی داشته اند؛ در زمان پیامبر(ص) جبهه کفار و مشرکین و در حال حاضر استکبار جهانی با رهبری آمریکا و غلامان حلقه به گوش عرب زبان، از جمله این دشمنان هستند ولی جنگ با دشمنان برونی عموماً موقتی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: جنگ با دشمن درون که تحت عنوان جهاد اکبر مطرح است، بسیار دشوارتر و پیچیده تر از جنگ با دشمن برون است؛ پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، دشمن ترین دشمنان انسان، نفس است.

وی اظهار کرد: در جوامع بشری همیشه انسان هایی که برای اغفال دیگران به سمت خودشان، تن نمایی می کنند وجود داشته اند ولی در دوره فعلی که تحت عنوان دوران آخرالزمان از آن یاد می شود، چنین اشخاص پستی تعدادشان افزوده شده است؛ از این رو زمینه گناه همواره برای افراد فراهم است؛ در زمینه رزق نیز رزق های حرام بسیار فراوان شده است و برخی افراد می توانند در مدت زمان کوتاه به مبالغ هنگفتی از طُرق مختلف دست پیدا کنند؛ در چنین شرایطی اگر کسی در مبارزه با نفس جهاد کند، ثوابی که می برد کمتر از ثواب شهادت در راه خداوند نیست.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان روایتی تشریح کرد: پیامبر(ص) می فرمایند، عبادتی نیست مگر این که بالاتر از آن نیز وجود دارد تا این که برسد به شهادت که مافوقی برایش نیست در عین حال امیر مؤمنان(ع) می فرمایند، کسی که در مبارزه با نفسش به سر می برد، مقامش کمتر از مقام شهید نیست.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: علامه میرداماد نقل می کند که 40 سال از انجام عمل مکروه نیز اعراض داشته است؛ یعنی مجموعه اعمالش محدود به اعمال واجب و مستحب بوده و به هیچ عنوان مرتکب فعل حرام نمی شده است به همین سبب درب های رحمت الهی به رویش باز بوده تا جایی که می گوید هر زمان اراده کنم می توانم روحم را از بدنم خارج کنم و به میان اهل برزخ بروم و با آن ها نشست و برخاست داشته باشم و دوباره به میان مردم بازگردم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که تمام بدبختی های انسان به خاطر گناهانی است که مرتکب می شود، اذعان کرد: آلوده شدن به گناهان مختلف افزون بر این که زندگی دنیوی را دچار مشکلات عدیده می کند زندگی اخروی را با چالش روبرو می کند و فرد گناهکار عاقبت کار وارد جهنم خواهد شد.

وی اظهار کرد: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، از امت من کسی که در چهار چیز پیرو دین باشد، بهشتی می شود، استفاده از دنیا، پیروی از خداوند، مراقبت از شهوت شکم و مراقبت از شهوت جنسی.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان این که دنیا دوستی با دنیا پرستی بسیار متفاوت است، افزود: برخی اسماً خدا پرست هستند ولی رفتارشان نشان می دهد که دنیا را می پرستند؛ دنیا دوستی اشکالی ندارد در حدی که این دنیا دوستی سبب دور ماندن انسان از آخرت نشود.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: هوا پرستی و خدا پرستی در یک وجود جمع نمی شود؛ انسان خدا پرست، دستورات خداوند را مقدم بر دستورات نفسش می داند ولی انسان هوا پرست، با پیروی از هواهای نفسانی در عمل به دستورات خداوند، سستی می ورزد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که بها دادن به شهوت شکم یکی از عوامل بدبختی انسان است، تشریح کرد: ما نباید در هر مهمانی و سر هر سفره ای حاضر شویم و غذا بخوریم، گاهی اوقات انسان برای رسیدگی به شهوت شکمش حاضر است پا روی حق دیگران بگذارد و از لقمه حرام استفاده کند، لقمه حرامی که ضررهای بسیار زیادی را متوجه روح انسان می کند.

وی گفت: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، بیشترین چیزهایی که انسان ها را جهنمی می کند، دو چیز است، شهوت شکم و شهوت جنسی؛ برخی افراد به محض این که شرایط گناهان جنسی برایشان فراهم می شود از گناه کردن دریغ نمی کنند و بلافاصله به گناه آلوده می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان این که جنایاتی که در دنیا صورت می پذیرد به سبب علاقه بیش از حد به دنیا است، اذعان کرد: آل سعود برای رسیدن به منافع دنیوی اش حاضر است به هر جنایتی دست بزند؛ چند روز پیش یکی از زنان اروپایی به عربستان سفر کرد ولی حاضر نشد در یک کشور اسلامی پوشش اسلامی داشته باشد، سپس به ملاقات شاه عربستان رفت و با او دست داد.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: انبوه کالای قاچاق در منزل دختر یکی از وزرا کشف شده است؛ بروز چنین رفتارهایی ریشه در هوا پرستی دارد، برخی فکر می کنند با رسیدن به یک مقام صرفاً باید در راستای آباد کردن دنیایشان قدم بردارند؛ خدا می داند این افراد چگونه می خواهند جواب خون شهدا را بدهند، از طرفی جانبازان شیمیایی هستند که برای دفاع از مرز و بوم این ملت زندگی را برای خودشان سخت کرده اند، از طرفی ریاست طلبانی هستند که برای رسیدن به دنیا از هیچ عملی خلافی چشم پوشی نمی کنند./۲۰۱/۸۶۷/ب۱

ارسال نظرات