۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۴۹۶۵۸۷
جنبش جهاد اسلامي:

فلسطين از بحر تا نهر متعلق به ملت ماست

روزنامه رسالت در شماره امروز خود و در بخش سیاست خارجی به واکنش ها در برابر سند راهبردي جديد حماس پرداخته است و به نتیجه ای که این سند برای ملت فلسطین دارد می پردازد.
جوانان فلسطینی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از رسالت، با گذشت چند روز از انتشار سند راهبردي جديد حماس، واکنش ها نسبت به آن ادامه دارد. از سوي ديگر، علي رغم انتشار سند جديد حماس و برخي نرمش‌هايي که در اين سند صورت گرفته است، مقامات تشکيلات خودگردان و حاميان صهيونيستي و آمريکايي آن همچنان به خون مقاومت تشنه هستند. اين حقيقت نشان مي دهد که نرمش در برابر دشمنان قسم خورده ملت فلسطين، نتيجه اي جز شکست و خواري نخواهد داشت. اين موضوعي است که جنبش حماس بايد آن را مدنظر قرار دهد.

محمد الهندي عضو دفتر سياسي جهاد اسلامي اعلام کرد: فلسطين از بحر (درياي مديترانه) تا نهر (رود اردن) متعلق به ملت فلسطين است و هيچ‌گونه تجزيه يا تقسيم آن قابل پذيرش نيست.

الهندي افزود: ملت ما به گزينه جهاد و مقاومت چنگ انداخته و نياز به رهبراني دارد که آنها را به سمت قطب‌نما و جهت حقيقي هدايت کند.

اين عضو جهاد اسلامي در مراسمي که براي شهيد «کامل قريقع» (يکي از رزمندگان جهاد اسلامي که به تازگي به شهادت رسيده) تصريح کرد: در سايه شرايط کنوني منطقه دو موضع وجود دارد: مذاکره‌کننده فلسطيني که همچنان در حال مذاکره است و ده‌ها سال است که در حال تحويل دادن توهمات است.موضع و نمونه ديگر شهيد قريقع و جوانان فلسطيني امثال آن است که در سکوت کار مي‌کنند و خستگي نمي‌شناسند، وظايف خود را انجام مي‌دهند و بهاي عشق به وطن را با خونشان پرداخت مي‌کنند. 

اين اظهارات الهندي در واکنش به انتشار سند سياسي جديد حماس و موافقت با تأسيس دولت مستقل فلسطيني با مرزهاي 1967 بيان مي‌شود؛ پيشتر «زياد النخاله» معاون دبيرکل جهاد اسلامي نيز مخالفت اين جنبش را با اين بند از سند سياسي حماس اعلام کرده بود.

از سوي ديگر، «محمود عباس» در نشستي با حضور سفيران کشورهاي عرب در واشنگتن گفت: اقدام هاي مالي که به تازگي براي افزايش فشار بر جنبش مقاومت اسلامي فلسطين(حماس) در پيش گرفته، دردناک خواهد بود.بر اساس اين گزارش، عباس افزود: براي فشار آوردن به حماس، حقوق آنان و همچنين کمک ها و يارانه هاي اعطايي به غزه را قطع خواهد کرد.وي همچنين پيشتر گفته بود که از پرداخت پول برق غزه نيز خودداري خواهد کرد.

لازم به ذکر است که در جريان سه جنگي که از سال 2009 ميلادي تا کنون ميان رژيم صهيونيستي و گروههاي مقاومت در فلسطين در گرفته است، ابومازن نه تنها اقدامي در راستاي كاهش رنج و مشقت ساکنان غزه صورت نداد، بلکه در دوران جنگ نيز طرفدار افول قدرت مقاومت و شکست آن در برابر صهيونيستها بود. 

انتشار سند راهبردي اخير حماس، منجر به طمع و سوء استفاده برخي کشورهاي اروپايي گرديده است. شوراي روابط خارجي اتحاديه اروپايي از کشورهاي اروپايي خواست فرصت را مغتنم شمارند و با ميانه روهاي جنبش حماس وارد گفتگو شوند.در مقاله منتشر شده در پايگاه اينترنتي شوراي روابط خارجي اتحاديه اروپايي آمده است: اتحاديه اروپا بايد از خط مشي سياسي تازه حماس استقبال کند و با استفاده از فرصتي که پيش آمده با ميانه روهاي جنبش وارد گفتگو شود.

در بخشي از اين مقاله آمده است که  در حالي که برخي در درون بدنه تشکيلات خودگردان ، اسرائيل و ديگر کشورها از سقوط حاکميت حماس استقبال مي کنند اما بايد توجه داشت جايگزين حماس تشکيلات خودگردان نخواهد بود بلکه به پيدايش نيروهاي تندروتري ختم خواهد شد.  

در شرايطي که چشم انداز بسيار مبهمي پيش روي اجرايي شدن راه حل دو کشور قرار دارد ، پيشرفت در برقراري وحدت سياسي در فلسطين حوزه اي است که بازيگران بين المللي مي توانند پيشرفت قابل ملاحظه اي به‌دست آورند.

اما پيگيري سياست کنوني که همانا مهار حماس در نوار غزه است و کميته چهارجانبه (به اصطلاح) صلح خاورميانه ( متشکل از روسيه ، اتحاديه اروپا ، سازمان ملل و آمريکا) آن را دنبال مي کنند چنين چشم اندازي را به شدت از بين مي برد.

اين سياست همچنين به شکل گيري سه جنگ خانماسوز با اسرائيل و اوضاع اسفبار انساني در غزه ختم شده و شدت گرفتن تندروي و ادامه درگيري ها را به‌دنبال خواهد داشت. در چنين شرايطي لازم است جنبش حماس در بند جنجالي سند راهبردي خود تجديد نظر کند تا مورد طمع و معامله ايالات متحده آمريکا و متحدان اروپايي آن و تشکيلات خودگردان قرار نگيرد./969//۱۰۲/خ

ارسال نظرات