۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۵۰۰۶۹۱

پایان‌نامه دکتری به زبان انگلیسی در حوزه علمیه قم دفاع شد

پایان نامه دکتری با موضوع «مصلحت در فقه شیعه» توسط حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی به زبان انگلیسی دفاع شد.
پایان نامه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، پایان نامه ای به زبان انگلیسی در مقطع دکتری حوزه علمیه قم در مؤسسه بین المللی مطالعات اسلامی دفاع شد.

این پایان نامه با موضوع «جایگاه مصلحت در فقه شیعه» توسط حجت الاسلام و المسلمین یحیی جهانگیری سهروردی، مبلغ بین المللی حوزه علمیه در سطح چهار (مقطع دکتری) مطالعات اسلامی به زبان انگلیسی دفاع شد.

پایان نامه «جایگاه مصلحت در فقه شیعه» در 196 صفحه تدوین شده است و اولین تولید در حوزه فقه شیعه در قالب پایان نامه انگلیسی است.

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی با بیان این که موضوع «جایگاه مصلحت در فقه شیعه» به نیازهای بیرونی معارف شیعه پاسخ می دهد، عنوان کرد: این پایان نامه به زبان انگلیسی نوشته شده است و در بخش اول پایان نامه، چرایی مصلحت در فقه شیعه مورد بحث قرار گرفته است.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی در ایران، افزود: از آنجا که شیعه اولین بار است که به طور جدی حکومتی بر اساس آموزه های شیعی تشکیل داده است، همین مسئله سبب شد که فقه شیعه نیاز پاسخگویی جدی به مسائل اجتماعی را پیدا کند.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: فقه شیعه در گذشته فقط فقه فردی بود و تنها به مسائلی چون نماز، روزه و غیره می پرداخت، اما وقتی وارد اجتماع شد، مسائلی مانند بانکداری، بیمه، حقوق شهروندی و ... مطرح شد.

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی بیان داشت: پس از انقلاب اسلامی ایران، فقه شیعه برای اولین بار با ساختارهای اجتماعی و فقه اجتماع مواجه شد و باید رسالت خود را تعیین می کرد.

وی به پیشینه فقه شیعه پرداخت و تصریح کرد: برخی تصور می کنند که امام خمینی(ره) مصلحت را در فقه شیعه ابداع کرد؛ در حالی که مصلحت در فقه شیعه پیشینه درازی دارد و می توان آن را از دوران زندگی پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) مورد بررسی قرار داد.

این مبلغ بین الملل حوزه بیان داشت: ازآنجا که شیعه همواره از حکومت‌ها دور بوده، به درستی نتوانسته تبلور پیدا کند؛ آنچه با امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، تبلور مصلحت در فقه شیعه است.

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی  در ادامه به مقایسه تطبیقی بین مصلحت در فقه اهل سنت و فقه شیعه پرداخت و عنوان کرد: از آنجا که اهل سنت در طول تاریخ اسلام دارای حکومت بودند، مصلحت در فقه اهل سنت به صورت خیلی جدی مطرح شده است.

وی در این پایان نامه به مشترکات و اختلافات مصلحت در فقه شیعه و مصلحت در فقه اهل سنت اشاره کرده است و اظهار داشت: در این پایان نامه به دو مسئله پاسخ داده شده است، از جمله این که اصل مصلحت در فقه شیعه چه اتفاقاتی را می تواند رقم بزند که در این راستا به صورت کاملا عینی برررسی شد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در این پایان نامه به این سؤال نیز پاسخ داده شده است که بعد از انقلاب اسلامی مصلحت چگونه توانسته است چالش های جمهوری اسلامی ایران را در مواجهه با فقه شیعه پاسخ دهد؛ همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نهادی که متولی مصلحت در کشور است، مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی  تصریح کرد: عده ای معتقد هستند که حضور مصلحت در فقه شیعه سبب می شود که به خاطر مصلحت ها از حقیقت ها دست برداریم و به خاطر مصلحت ها به برخی احکام شرعی عمل نکنیم و این موضوع کم کم عرصه دین را کم و عرصه سکولاریزه را زیاد می کند؛ در حالی که این گونه نیست.

وی ادامه داد: نگاهی که امام خمینی (ره) به مصلحت در فقه شیعه داشتند، این بود که ما با حضور مصلحت می خواهیم به پویایی دین برسیم؛ به عنوان مثال امام خمینی(ره) به مدت چند سال رفتن به حج را ممنوع کردند، اما برای همیشه برنداشتند و این حکم به صورت حکم حکومتی و موقت اجرا شد.

این مبلغ بین المللی حوزه علمیه تأکید کرد: ما باید در تشخیص مصلحت ها دقت کنیم و به هر بهانه و مصلحتی نباید احکام شرعی را رها کنیم؛ این معارض با جاودانی و جهانگیر شدن و همگانی و همه گیر شدن اسلام است./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات