۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۵۰۱۲۶۸
سخنران حرم رضوی:

برای حرکت در مسیرهای پرخطر نیاز به استعانت از خداوند است

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی با بیان اینکه استعانت به زمانی برمی گردد که انسان ضعیف است و باید برای ادامه مسیر کمک بگیرد، گفت: در واقع برای حرکت در مسیرهای ناشناخته انسان در عین توانمندی محتاح کمک گرفتن است.
حجت الاسلام محسن کازرونی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین کازرونی، در نشست تفسیر موضوعی قرآن کریم امروز 7 خرداد در حرم رضوی با اشاره به آیاتی از سوره بقره درباره استعانت گفت: وقتی انسان به دوران کهولت و پیری می رسد باید از عصا برای بلند شدن استفاده کند تا با تکیه بر آن بتواند راه برود که این همان استعانت است.

وی با بیان اینکه استعانت به زمانی برمی گردد که انسان ضعیف است و باید برای ادامه مسیر کمک بگیرد، افزود: در واقع برای حرکت در مسیرهای ناشناخته انسان در عین توانمندی محتاح کمک گرفتن است.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه انسان سیری به سمت خداوند دارد، تصریح کرد: اما آنچه که در مسیر این حرکت حائز اهمیت است یکی ضعف انسان و دیگری خطرات راه است چرا که این عالم و هستی پر از انگیزه های خیر و شر است.

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی با تأکید بر این مطلب که این جهان پر از خیزش گاه های خیر و شر است، اظهار کرد: از طرفی شیطان هم معرکه دار این میدان است که نه تنها در اعمال نادرست بلکه در اعمال خیر هم انسان را وسوسه می کند.

وی افزود: به دلیل همین خطرات مسیر و ضعف ممکن است در لحظه ای ایمان و تقوای انسان ریزش کند و به اسارت شیطان دربیاید و دچار حادثه شود چرا که انسان خودش قدرتمند نیست که در این مسیرهای پر خطر بر خودش تکیه کند.

سخنران حرم رضوی با بیان اینکه در این مسیر حتی اگر یوسف پیامبر هم باشیم باز هم به کمک گرفتن از خداوند نیازمند هستیم، اظهار کرد: در عین حال پیامبر مراحل عصمت دارد و مقام عصمت به لطف خداوند گره خورده است نه اینکه متصل به توان و قدرت پیامبر باشد.

وی با تأکید بر این مطلب که برای حرکت در این مسیر سیر و سلوک می توان از نماز و روزه کمک گرفت، تصریح کرد: در واقع نماز همانند عصایی که به افراد سالخورده کمک می کند تا راه بروند و از طرفی زندگی افرادی که نماز می خوانند با کسانی که این امر را سبک می شمارند و یا اهل نماز نیستند متفاوت است.

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی با بیان اینکه نماز می تواند انسان را کمک کند اما نماز مراحل مختلف دارد، تصریح کرد: برخی فقط به نمازهای یومیه اکتفا می کنند و برخی دیگر حتی نماز شب و نافله ها را هم می خوانند.

وی در ادامه با شاره به خاطره ای از ملامحمد کاشانی شاگرد آیت الله بروجردی درباره فردی که به سرعت وضو می گیرد و وارد مسجد می شود و خارج می شود در حالیکه هنوز آخوند کاشانی مشغول وضو گرفتن و انجام آداب وضو بوده است، تصریح کرد: وقتی از این فرد پرسیدم که با این سرعت نماز خواندی آن فرد پاسخ داد که نماز نخواندم و فقط آمدم که به خدا بگویم من یاغی و طغیانگر نیستم.

حجت الاسلام والسملین کازرونی افزود: افراد یاغی و طغیانگر حرف گوش نمی دهند و فقط کار خودشان را انجام می دهند اما این حرکت این فرد آخوند کاشانی را زیر و رو کرد تا جایی که ساعتها گریه کرد.

وی در ادامه بیان مصادیق کمک گرفتن از خداوند گفت: مفهوم دوم در مسیر سیر و سلوک برای کمک گرفتن صبر است که مصداق صبر هم روزه است چرا که صبر سبب بالار فتن توان و قدرت انسان می شود./202/934/ب1

ارسال نظرات