۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۵۰۳۱۱۰
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی تبیین کرد؛

نشاط در عبادت چگونه ایجاد می شود؟

کارشناس دینی رسانه ملی علت لذت نبردن از نماز شب را در گناهان روز افراد عنوان کرد و گفت: اگر کسی می خواهد در عبادات خود نشاط داشته باشد، باید مراقبت از اعمال خود را بیشتر کند.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی ظهر امروز در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم در شرح بخشی از نامه 69 امیرمؤمنان(ع)، اظهار داشت: امام علی(ع) می فرمایند، نفس خود را در عبادات آرام ساز و با آن مدارا کن.

کارشناس دینی رسانه ملی ابراز داشت: هر وقت که انسان حال عبادت دارد باید در آن موقع مستحبات را انجام دهد اما اگر حال عبادت نداشت، به انجام واجبات بسنده کند و مستحبات را بر خود تحمیل نکند؛ امام صادق(ع) فرمودند، تا تشنه طواف هستی از آن بیرون بیا و از طواف سیر نشو.

وی با بیان این که برخی از انجام مستحبات و نماز شب لذت می برند، ادامه داد: هر گاه نماز شب امام خمینی(ره) قضا می شد، با صدای بلند گریه می کردند؛ متأسفانه امروزه نماز صبح برخی قضا می شود و آب در دل آن ها تکان نمی خورد.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: این سبک زندگی که برخی تا پاسی از شب بیدار هستند و هنگام سحر می خوابند، سبک زندگی غربی ها نیست بلکه سبک زندگی عربی و خلیجی ها است؛ غربی ها مقید هستند که تا پیش از ساعت 9 شب بخوابند.

وی با تأکید بر این که مغز انسان هنگام سحر فعال تر است، گفت: نماز صبح برای آزار مردم در سحرگاه قرار داده نشده است؛ «شهید اول» در طول عمر خود یک شب برای نماز شب از خواب بیدار نشد و این خواب ماندن را مصیبت عظما عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی تصریح کرد: چرا برخی از نماز شب لذت می برند اما ما لذت نمی بریم؟ امام صادق(ع) فرمودند، گاهی انسان در روز یک دروغ می گوید و از نماز شب محروم می شود؛ اگر ما شب آباد می خواهیم، باید روز آباد داشته باشیم.

وی در پایان نشاط عبادت را به مراقبت بیشتر انسان از اعمال خود دانست و گفت: جوانی که قصد داشته برای نماز صبح بیدار شود و حتی ساعت را تنظیم کرده، اما خواب مانده است، دیگر تکلیفی بر گردن پدر و مادر نیست؛ نباید با شیوه های غیر صحیح جوانان را نسبت به دین و اسلام بدبین کنیم./840/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات