۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۵۰۸۱۴۴
حجت الاسلام رنجبر مطرح کرد؛

عوامل جذب بندگان به سوی حق

حجت الاسلام رنجبر درباره عوامل الهی برای جذب بندگان به سوی حق، گفت: خداوند در این عالم سه عامل تیرهای الهی، تور الهی و تار الهی برای جذب بندگان به سوی حق قرار داده است.
حجت الاسلام رنجبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام محمدرضا رنجبر، کارشناس رسانه ملی امشب در مراسم گرمیداشت سالروز شهادت شهدای 7 تیر در مسجد جامع گفت: خداوند در این عالم سه عامل تیرهای الهی، تور الهی و تار الهی برای جذب بندگان به سوی حق قرار داده است.

وی در بیان تیرهای الهی در جذب بندگان به سوی حق افزود: تیرهای الهی همان رنج ها، مشکلات و مصائبی هستند که خداوند به وسیله آن استعداد بندگان را شکوفا می کند و انسان تنها موجودی است که در گرفتاری و مصائب شکوفا شده و بروز و ظهور پیدا می کند.

حجت الاسلام رنجبر در ادامه تصریح کرد: انسان در نگاه قرآن در برابر مصائب همانند برگ چای در آب جوش، بذر گیاه در دل زمین، و استخراج الماس از دل زغال سنگ است، و اینجاست که خداوند می فرماید: لقد خلقنا الانسان فی کبد، تو بشر هستی و برای رسیدن به انسانیت باید در کبد و مشکلات قرار گیری.

وی گرفتارها و مصائب را هدیه الهی برای بندگان خاصش برشمرد و افزود: اینکه بیشترین بلاها متعلق به انبیا و اولیای الهی است نه به خاطر گناهان که برای شکوفا شدن استعدادهای آنان است که اگر کربلا نبود، وفای ابوالفضل ظهور پیدا نمی کرد و هر کس در این میدان گرفتارتر، محبوب تر است که متأسفانه ما از این فرصت ها استفاده نمی کنیم.

کارشناس رسانه ملی در ادامه با اشاره به آیه «وَاِذْ ابتلی اِبراهیمَ ربّه بِکَلمات ... اِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ اِماماً» بیان داشت: از مثال های قرآنی در ابتلائات انبیا، حضرت ابراهیم است که خداوند در برابر تمام امتحانات به او مقام امام را عطا کرد و امام در لفظ قرآن نه به معنای پیشوا بلکه به معنای رسیدن به مقام کن فیکون و قدرت الهی در روی زمین است.

وی درباره دومین عامل جذب بندگان به سوی حق گفت: بعضی ها را خداوند با تور جذب می کند و تور الهی، انبیا، اولیا، ائمه، صلحا، شهدا و خوبان هستند، حتی یک دوست خوب، یک همسر خوب، تورهای الهی هستند که باعث جذب انسان به سمت حق می شود.

حجت الاسلام رنجبر درباره سومین عامل جذب، تارهای الهی خاطرنشان کرد: تار خدا، قرآن کریم و نعمات الهی است و این تار سه رشته دارد که حافظ در نیم بیت آن را خلاصه کرده است، "ساقی حدیث سرو و گل و لاله می رود"، که ساقی در این بیت، تنها کسی است که می تواند عطش انسان را در این دنیا سیراب کند و جز خداوند کسی قادر نیست.

وی درباره معنای سرو با توجه به آیات قرآن و صفت انسان در این دنیا افزود: سرو، یعنی پیشه کردن راستی در زندگی است با آنکه هر کس در جامعه و بازار صداقت پیشه کند، عقب می افتد ولی این بزرگترین نصرت الهی است و هیچ چیز در این عالم جز صداقت باعث سربلندی انسان نخواهد شد.

استاد اخلاق در ادامه تصریح کرد: شاهد مثال گل بودن در آیات الهی، مانند آیات انفاق، صدقات است که نشان بخشندگی است همان طور که هیچ کس از کنار گل دست خالی بر نمی گردد باید به این حد از بخشندگی برسیم به خصوص در خانواده ها و نسبت به والدین خود.

وی درباره شاهد مثال لاله در آیات الهی نیز بیان داشت: تمام آیاتی که امر به معروف، جهاد را اشاره می کند، مقصود لاله است یعنی دغدغه دیگران را داشتن و بی توجه نبودن، و آنانی که در سال های گذشته شعار می دادند، نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، بی نصیب از این نعمت الهی هستند.

حجت الاسلام رنجبر در پایان نمونه اتم و اکمل این سه ریشه را شهدا برشمرد و افزود: شهدا از آن دسته افرادی هستند که در دستگاه مقرب الهی، همچون سرو، گل و لاله بودند که خداوند در مقام آنان می فرماید، عند ربهم یرزقون و نمونه ای از این شهدا، شهدای 7 تیر هستند./۲۰۲/۱۳۰۶/ب۱

ارسال نظرات