۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۵۰۸۷۰۵
در حرم حضرت معصومه تبیین شد:

آثار نماز جماعت در سبک زندگی اسلامی

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) احیاء و اقامه نماز را زمینه شفاعت دانست و به توصیف آثار نماز جماعت در سبک زندگی اسلامی پرداخت.
اقامه نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مرتضوی امروز در سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به تبیین اهمیت نماز در سبک زندگی اسلام پرداخت و اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین معارف لازمه نماز توجه به حقیقت نماز جماعت از سوی مؤمن است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با توصیف آثار برگزاری نماز جماعت در کیفیت پاداش نماز پرداخت و گفت: هرچه تعداد شرکت‌کنندگان در نماز جماعت بیشتر باشد از منظر شرع مقدس اسلام ثواب آن نيز افزايش مي ‏يابد تا جايي كه از رسول اكرم (ص) در روایتی نقل‌شده است که فرمودند «فان زادوا علي العشرة فلو صارت السماوات كلّها مداداً و الاشجار اقلاماً و الثّقلان مع الملائكة كُتّاباً لم يقرروا ان يكتبوا ثواب ركعة واحدة؛ اگر (شمار نمازگزاران) از ۱۰ تن بيشتر شود، چنان چه آسمان‌ها مركّب، درختان قلم و جن و انس و فرشتگان نويسنده شوند، نمي‏ توانند ثواب یک‌ رکعت آن را بنويسند.»

حجت‌الاسلام مرتضوی با اشاره به احکام نماز جماعت ابراز داشت: شرع مقدس اسلام اقامه نماز جماعت را با حضور دو مؤمن جایز دانسته است تا جایی که اقامه نماز جماعت حتی با حضور دو نفر که یکی مأموم باشد و دیگری امام جماعت 150 برابر نماز فرادا توصیف‌شده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) در ادامه به اهمیت نماز جماعت اشاره کرد و عنوان داشت: در ادبیات روایی اسلام مبانی فراوانی در تأکید و تصریح در اقامه نماز جماعت است؛ چنانکه این تأکیدات نشان از آن است که مؤمن تا شرایط لازم را دارد باید نماز جماعت را احیاء کند.

وی ادامه داد: در روایت آمده است که «مَن مشي الي مسجد يطلب فيه الجماعة كان له بكل خطوة سبعون الف حسنة؛ كسي كه براي نماز جماعت به‌سوی مسجد مي‏ رود، در برابر هر قدمي كه برمی‌دارد، خداوند هفتاد هزار حسنه به وي پاداش مي‏ دهد.» این در حالی است که در بعضي از روايات فضيلت هر نماز جماعت با 25 غير جماعت برابر شمرده‌ شده است.

حجت‌الاسلام مرتضوی احیاء و اقامه نماز را زمینه شفاعت دانست و ابراز داشت: در تاریخ نقل‌شده است که امام صادق (ع) در هنگام شهادت، بی‌بی حمیده همسر گرامیشان را طلبیده و به او دستور دادند تا گروهی از همسایگان و دوستان و پیروان آن حضرت را در نزد او حاضر کنند؛ این در حالی بود که حضرت پس از تجمیع یاران فرمودند «لا تَنالُ شفاعَتُنا لِمَن اِستَخَفَّ بِالصَّلاة؛ همانا شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی‌رسد.»

وی افزود: میزان بودن امام علی (ع) در همه ابعاد سبک زندگی معنا و مفهوم می‌پذیرد؛ بر این اساس تاریخ و روایات گواه داده است که امام علی (ع) به هنگام نماز، رنگ و رخسارش تغییر کرد و بدن مبارکش به لرزه می‌افتاد و می‌فرمود «وقت ادای امانتی است که خداوند آن را به آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها عرضه نموده ولی آن‌ها از قبول آن خودداری کردند و انسان آن را قبول کرد و حال‌آنکه من ضعیف هستم و نمی‌دانم خوب می‌توان آن امانت را ادا کنم یا خیر».

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) به حقوق نماز از منظر شرع مقدس اسلام اشاره کرد و عنوان داشت: در روایات نقل‌شده است که «امام علی (ع) هنگام وضو گرفتن، لرزش خفیفی وجود مبارکش را فرامی‌گرفت و چون در محراب عبادت می‌ایستاد، رعشه بر اندامش می‌افتاد و از خوف عظمت الهی، اشک چشمانش بر محاسنش جاری می‌شد. سجده‌های حضرت طولانی بود و سجده‌گاهش از اشک چشم، مرطوب.»

وی ادامه داد: در برخی از روایات اوصاف و حالات حضرت زهرا (س) در هنگام نماز چنین توصیف‌شده است که «حضرت فاطمه (س) هنگامی‌که به عبادت می‌ایستاد، بدنش از ترس مقام خداوند می‌لرزید و با تمام وجود به عبادت روی می‌آورد و موجب فخر خداوند بر فرشتگان بود، نقل است که حضرت از خوف خداوند در نماز نفس‌نفس می‌زد.»

حجت‌الاسلام مرتضوی در پایان به حقوق نماز از منظر امام سجاد اشاره کرد و ابراز داشت: حق نماز از منظر امام سجاد چنین توصیف‌شده است «اما حـق نمـاز، پس بـدان که حضور در محضر خداوند است و تـو در برابر خدا ایستاده‌ای؛ پس وقتی این را دانستی، شایسته است در این محضر مانند ذلیلِ نگرانی که امیدوارانه، رغبت نزدیک شدن به مولا دارد، با مسکنت و بیچارگی ایستاده محضرش را بزرگ بداری؛ و با آرامش جسم و جان و توجه کامل بـه معبـود، تواضع نموده آزادیت را از بار خطاها و گناهانی که به بندت کشیده و به‌سوی هلاکت برده است، تقاضا کنی؛ و نیرویی نیست مگر بـه سبب خدا.»/837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات