۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۵۰۹۲۸۲
حجت الاسلام سالک خبر داد:

برگزاری حج منوط به نظر شورای عالی امنیت است

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تغییرات اخیر حاکمیتی در عربستان گفت: برگزاری حج امسال منوط به نظر شورای عالی امنیت ملی است.
سالک

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد سالک، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری مراسم حج امسال گفت: کمیسیون فرهنگی در سالی که کشتار منا رخ داد پیش از آغاز مراسم حج به علت پیش‌بینی‌هایی که درباره روی دادن حوادث داشت از نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سازمان حج وزیارت دعوت کرد تا درباره تدابیرشان توضیحاتی را به این کمیسیون بدهند.

وی ادامه داد: امسال نیز از آقای قاضی عسکر و رئیس و معاون سازمان حج و زیارت دعوت کردیم تا به صورت شفاف مسائل مربوط به حج امسال را برای اعضای کمیسیون فرهنگی مطرح کنند چرا که امسال نیز ممکن است شاهد مسائلی باشیم به ویژه که تحولاتی در منطقه رخ داده است.

سالک به بحران یمن و احتمال امتیازگیری عربستان در این زمینه و نیز تغییر حاکمیتی در عربستان که منجر به موضع‌گیری‌های صهیونیستی از سوی ولیعهد جدید شده و بار سیاسی با خود خواهد داشت اشاره کرد و گفت: تضمین‌های عربستان برای امنیت حجاج ایرانی جهت انجام واجبات نیز از دیگر محورهایی بود که اعضای کمیسیون فرهنگی درباره آن از مسئولان سازمان حج و زیارت توضیحاتی شنیدند.

وی افزود: توضیحات آقای قاضی‌عسکر بر این منوال بود که همه موارد خواسته شده از سوی جمهوری اسلامی با مقامات عربستانی مطرح شده و البته در ابتدا مخالفت‌هایی با آن صورت گرفت که منجر به نگارش نامه به رهبر معظم انقلاب شد و ایشان نیز دستور دادند این موضوع در شورای عالی امنیت ملی به بحث گذاشته شود که در نهایت شورا با برگزاری حج امسال موافقت کرد.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: پس از موافقت شورای عالی امنیت ملی با برگزاری حج امسال رایزنی‌ها آغاز شد و عربستان به کلیه خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران برای انجام حج و تأمین امنیت زوار ایرانی تن داد، البته یکی دو مورد را در این میان مطرح کردند از جمله برگزاری دعای کمیل و مراسم دعای عرفه و نیز مراسم برائت از مشرکین.

وی در توضیح خاطرنشان کرد: توجیهات سعودی‌ها در این زمینه این است که نگران تحرکات داعش در هنگام برگزاری مراسم دعای کمیل هستند از این رو باید سیکل اجرایی برگزاری مراسم دعای کمیل تغییر 

سالک در پاسخ به این سوال که آیا با استقرار ولیعهد جدید نیز توافقات سابق با عربستان پابرجاست؟ گفت: مسئولان سازمان حج و زیارت معتقدند تعهدات نهادهای زیرمجموعه حاکمیتی عربستان منافاتی با تغییرات حاکمیتی ندارد اما درباره این موضوع جدید باید شورای عالی امنیت ملی نظر دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برگزاری حج امسال منوط به ابراز نظر شورای عالی امنیت ملی است، عنوان داشت: بله، چرا که مسئولان به دستور رهبر معظم انقلاب به عربستان رفته و موضوع حج را بررسی کرده‌اند.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره تردیدهای مردم در قبال حفظ امنیت زائران ایرانی در مراسم حج امسال گفت: این بحث‌ها در جامعه وجود دارد و برخی نیز تبلیغ می‌کنند که مردم به حج نروند اما باید حج را برگزار کرد البته تضمین‌های لازم در در باب امنیت حجاج باید داده شود./۸۵۶/ ۱۰۱/ص

منبع: فارس

ارسال نظرات