۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۵۱۰۲۸۵
مدیر بنیاد مهدی موعود تاکیدکرد؛

انزوای مدعیان دروغین با فعال سازی«مهدیه» های رسانه ای و مجازی

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سوءاستفاده مدعیان دروغین مهدویت از فضای مجازی و رسانه ها، گفت: در مقابل، استفاده از فضاهای موجود برای تقویه بنیه اعتقادی مردم، امری است واجب که همه باید به این مسؤولیت شرعی عمل کنند.
فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، باز شدن پای ادعاهای دروغین درباره مهدویت به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی همچون «اینستاگرام» ما را بر آن داشت تا با حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرموسوی نسب، استاد حوزه و دانشگاه و مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان رضوی درباره راه های رسانه ای مقابله با این ادعاها گفت وگویی ترتیب دهیم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود:

شبهات و ادعاهای متعددی در باب ملاقات و گفت وگو با حضرت ولی عصر(عج)، در فضای مجازی و شبکه های اینترنتی وجود دارد؛ این القائات و مباحث از چه منبعی منشعب می شوند؟ رویکرد صحیح و موجه در برخورد و مقابله با این شبهات بحث برانگیز، چیست؟

مرحوم سید محمدتقی اصفهانی اثری دارند به نام «مکیال المکارم» که در جلد دوم و در بخش هشتم این کتاب نوشته است: اولین وظیفه شیعیان نسبت به امام عصر(عج)، معرفت و شناخت، نسبت به ایشان است. مرحوم اصفهانی در باب شناخت و معرفت نسبت به حضرت ولی عصر(عج) قریب به هشتاد وظیفه و مسئولیت را معین و مشخص می کند. اولین وظیفه و مسئولیت شیعیان، طبق این سند مهم، بحث شناخت کامل نسبت به کرامات و مقامات حضرت ولی عصر(عج) است. ایشان می فرماید: معرفت نسبت به امام عصر(عج) در این مقؤله، شناخت شناسنامه ای نیست، بلکه آشنایی با سیره و حکومت و مباحث آخرالزمانی و کلیه مباحث و موضوعات حول و حوش مهدویت در دوران آخرالزمان است. بنابراین، آشنایی با معارف مهدوی نسبت به موضوعات آخرالزمانی، امری توصیه شده دینی است.

شیعیان می بایست نسبت به امام حی و حاضر(عج)، به درستی، شناخت و آگاهی داشته باشند. با توجه به بحث موعودگرایی و منجی گرایی در آخرالزمان در ادیان و مذاهب مختلف، ضروری است که در باب شناخت مهدویت، در مبانی اسلام ناب محمدی(ص) برنامه ریزی های خاص و ویژه ای داشته باشیم. می بایست هم در معرفی مهدویت ناب، طبق ادله و آیات قرآن کریم و همچنین از منظر روایات صحیح که در مجامع روایی شیعی، بیشترین حجم و تأکید را به خود اختصاص داده اند، تلاش و کوشش کنیم.

در بحث معرفت افزایی نسبت به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج) رسانه های موجود، نقش و مسئولیت بسزایی برعهده دارند. همانگونه که در مباحث مربوط به مسائل آخرالزمانی، کمپانی ها و شبکه های رسانه ای بزرگ جهان مانند «هالیوود»، Hollywood ورود می کنند و سعی دارند از این طریق، افکار عمومی جهان را به سوی خود منعطف کنند، رسانه های اسلامی نیز می بایست، به تبیین دیدگاه های اصولی خود بپردازند.

البته  پردازش دنیای غرب، بر اساس منجی باوری و موعودگرایی ای است که این مجامع باور دارند؛ لذا باید به تناسب تحرکات فریبنده رسانه های معاند، مباحث موعودنگری اسلامی، در رسانه ها و مجامع علمی و پژوهشی جامعه اسلامی، بهتر و بیشتر تبیین شود تا باورهای راسخ مهدوی، شکوفاتر و پویاتر شوند. رسانه های شنیداری و دیداری و رسانه ملی و حتی کُتب و منابع آموزشی و تعلیمی جامعه اسلامی، می بایست با مباحث ناب مهدوی، عجین و قرین شوند.

ضرورت این پیوند و انس رسانه ای با آموزه مهدویت در چیست؟

برای آنکه بتوانند مباحث و موضوعات مهدوی را بهتر در جامعه نشر و گسترش دهند و همچنین از انحراف و کج روی جلوگیری کنند. در این پروسه باید تبیین شود شبهات و القائات نادرستی که توسط معاندین و بدخواهان مهدویت، مطرح می شود، نادرست است. می بایست در این چارچوب، اصول متقن مهدوی، برای جامعه تبیین و تشریح شود. این رویه، همان رویه ای است که امام خمینی(ره) در کردار و افعال خود انجام و اسلام ناب را توسعه و ترویج دادند.

بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، حجم وسیعی از شبکه ها و رسانه های بین المللی و معاند، سعی داشتند که چهره این نهضت اسلامی را مخدوش کنند و این نظام بحمدالله در برابر تمامی این القائات، ایستادگی کرد. این رویکرد از تعالیم ناب اسلام و مهدویت منشعب می شود؛ از بطن مهدویت موضوع ولایت فقیه و حکومت اسلامی در عصرغیبت، منبعث می شود و امروزه می بایست، گفتمان انقلاب اسلامی، به طور صحیح و اصولی تبیین و تشریح شود تا ان شاءالله بتوان زمینه ظهور را فراهم و تلأءلو آن دوران نوین و طلایی را مشاهده کرد.

فضاهای رسانه ای نوین در این مسیر چه نقشی دارند؟

در فضای مجازی و شبکه های اینترنتی نیز، بستر و توانمندی بسیار بالایی در جهت توسعه و ترویج مهدویت و موعودباوری وجود دارد. این فضاها و موقعیت ها، قطعاً می توانند در توسعه بستر معرفتی، به جامعه اسلامی کمک شایانی کنند. بنده از نخبگان و فرزانگان فرهنگی دعوت می کنم به این فضاها و مباحث مربوطه، ورود کنند و شاخصه ها و مختصات مهدویت ناب و عظیم اسلامی را در این عرصه نشر و ترویج کنند. اگر مخاطبان این فضاها و قالب ها بتوانند با اصول ناب مهدوی آشنا شوند، قطعاً بسیاری از انحرافات و کج اندیشی ها و بدفهمی ها از این فضاها، کنار خواهد رفت و مردم و جامعه، نسبت به مدعیانی دروغینی که در این شبکه ها و توسط استکبار جهانی تقویت و حمایت می شوند، واکسینه خواهند شد و می توانند با آشنایی با اصول صحیح اسلامی، از گرفتاری در منجلاب چنین انحرافاتی، مصون شوند.

با توجه به آنکه امروزه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز جولانگاه مدعیان دروغین ارتباط با امام عصر(عج) و ... شده است چطور می توان این فضا را به سمت ارائه معارف ناب و صحیح مهدویت و خاکریز مبارزه با ادعاهای دروغین کرد؟

ما باید از تمامی ظرفیت ها در جهت معرفت افزایی نسبت به حضرت ولی عصر(عج) استفاده و بهره برداری کنیم و در این مسیر، مدارس و دانشگاه ها و حوزه های علمیه دینی، رسانه ها و فضاهای ارتباطی وظیفه و مسئولیت بر به عهده دارند. رسانه ها بستر بسیار وسیعی هستند که می توان از آنها، در جهت معرفت افزایی اسلامی، بهره جست. اگر جامعه اسلامی بتواند از این ابزارها و وسایل، در جهت ترویج صحیح اصول اسلامی، استفاده کند، قطعاً مردم، گرفتار دام های گسترده و انحرافیِ معاندین باورهای مهدوی و اسلامی نخواهند شد.

هنرمندان، مسئولان و دست اندرکاران مسائل فرهنگی، همگی در این پروسه مهم نقش و مسئولیت دارند. شیطان صفتان و مدعیان دروغین، در کمین هستند تا با استفاده از کمترین فرصتی، القائات نادرست خود را به جامعه تزریق کنند؛ بنابراین تلاش و کوشش در این مسیر و در جهت توسعه باور صحیح مهدوی، امری است لازم و ضروری؛ استفاده از تمامی فضاهای موجود در جهت تقویه بنیه اعتقادی مردم، امری است واجب و الهی؛ بنابراین، همگان می بایست بنا به این مسئولیت شرعی، در جهت معرفت افزایی باورهای اسلامی و مهدوی تلاش کنند. در روایتی شریف از نبی مکرم اسلام(ص) مروی است:« مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَيْتَةً جاهِلِيَّةً»؛ نبی مکرم اسلام(ص) طبق این روایت صحیح همگی افراد جامعه را و در تمامی اعصار، به شناخت و معرفت نسبت به امام زمانشان فرا خوانده است؛ بنابراین، جامعه اسلامی می بایست با نشر درست معارف اسلامی، جامعه را در برابر هجمه های نامتعارف معاندین و معارضین واکسینه کند. فضای مجازی در حال حاضر یک فرصت است برای جامعه اسلامی در جهت ترویج معارف ناب معرفتی امام عصر(عج)؛ می بایست با تلاش و کوشش، این تهدید به یک فرصت استثنایی تبدیل شود تا که بتوان اصول اساسی مهدوی را به وسیله آن توسعه و ترویج داد.

به نظر شما؛ مؤلفه های مهم و اساسی در دستیابی به اصول متقن مهدویت در شرایط پیچیده و بعضا مبهم امروزی چیست؟

در موضوع مهدویت اگر می خواهیم به نقاط روشن و اثرگذار دست یابیم و اگر می خواهیم در این مسیر، برنامه ریزی صحیح انجام دهیم، باید به مراکز و نهادهای مشخص و معین شده  در این زمینه، مانند: مرکز تخصصی مهدویت حوزه علّمیه و مؤسساتی مانند: مؤسسه آینده روشن(پژوهشکده مهدویت) و منابع منشعب شده از این مراکز و بخصوص منابع و پژوهش های مسجد مقدس جمکران، مراجعه کنیم.

همچنین باید از اندیشمندان و نخبگانی که به طور مستمر، در این عرصه کار و فعالیت می کنند، استفاده کنیم و دیدگاه ها و پژوهش های این محققان، سرمنشأ حرکت و پویش جمعی جامعه اسلامی قرار گیرد و آنچه را که در تفاسیر قرآنیِ شیعه و اهل سنت، پیرامون مباحث و مؤلفه های مهدویت، تشریح و تبیین شده است را، به کار گیریم. در قرآن کریم، قریب به 300 آیه شریفه وجود دارد که در تفاسیر، دارای اشارات مهدوی معرفی شده اند و چندین هزار روایت نیز، در این زمینه وجود دارد؛ بنابراین، اگر بخواهیم خارج از این موضوعات و تفاسیر، به بحث مهدویت بپردازیم، یقیناً گرفتار آسیب ها و آفات خواهیم شد. اما چنانچه بخواهیم تعالیم ناب مهدوی را اشاعه دهیم، گام نخست این است که به این معارف و سرچشمه های ناب متصل شویم و از آنها استفاده کنیم تا از فتنه های آخرالزمانی مصون بمانیم./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات