۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۵۱۰۴۹۴
حجت الاسلام توحیدی:

باور جدی به آموزه های دینی منشأ اثر در ترک مفاسد اجتماعی است

مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه باور جدی به آمیزه های دینی منشأ اثر در ترک مفاسد اجتماعی است، گفت: اگر باورهای دینی تعمیق شوند آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.
پیشگیری از اعتیاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام حسن ضیاء توحیدی، مدرس حوزه علمیه قم، در نشست«بررسی راهکارهای فرهنگی دینی در پیشگیری از اعتیاد» امروز 19 تیرماه در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به تجربیات دیگر کشورها درباره پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: در این کشورها با توجه به مصرف مشروبات الکلی، محققان و پژوهشگران و رسانه ها شروع به نوشتن و تحقیق در راستای معرفی مضرات مشروبات الکلی شدند.

وی با بیان اینکه از آنجا که این طرح با مناسبات سیاسی کشورها رقم خورد، با شکست مواجه شد، افزود: در زمان انتخابات بسیاری از افرادی که خواهان مصرف مشروبات الکلی بودند برای رأی آوری کاندیدای خودشان شرط عدم ممنوعیت مشروبات الکلی را از سوی مجلس خواستار شدند.

حجت الاسلام توحیدی درادامه در مقایسه اسلام با دیگر آیین ها در راستای مقابله با آسیب های اجتماعی گفت: در شرایطی اسلام در عربستان ظهور کرد که بسیاری از این آسیب ها ازجمله مشروبات الکلی، قمار، فحشاء، خشونت و مفاسد اجتماعی در این سرزمین به فراوانی وجود داشت.

وی با بیان اینکه قرآن با سه آیه و سرمایه گذاری با همین آیات مشروبات الکلی را منع کرد، اظهار کرد: در واقع این سه آیه آنچنان تأثیرگذار بود که پیروان پیامبر اکرم(ص) مشروبات الکلی را رها کردند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در ادامه با طرح این پرسش که پیامبر(ص) برای مبارزه با مفاسد اجتماعی از کجا شروع کرد، گفت: در واقع زیربنای مبارزه پیامبر(ص) باورهای درست اعتقادی قرار گرفت که نخستین قدم همان رستگاری به معنای خداشناسی و خداپرستی بود.

حجت الاسلام توحیدی با تأکید بر این مطلب که نخستین قدم اصلاح و رشد، معرفت شناسی و خداشناسی است، تصریح کرد: پیامبران الهی برای رسیدن به این هدف از معاد باوری و دین باوری شروع کردند.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) فلسفه اجتماعی را تبیین کرد، گفت: اما در شرایط حاضر یک سری از کارکردن های تعمیق باورهای دینی ضعیف است و در واقع اسلام ظاهری با آن باورهای جدی متفاوت است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه باور جدی به آموزه های دینی منشأ آثاردر ترک مفاسد اجتماعی است، اظهار کرد: اگر باورهای دینی تعمیق شوند آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

حجت الاسلام توحیدی افزود: اگر امروز دعوتگران به اسلام می خواهند مدینه فاضله بسازند برای اصلاح اجتماع باید از گسترش دین و دین باوری استفاده کنند که اگر این باورها نباشد حرف های بازدارنده از مفاسد اجتماعی اثری ندارد.

وی با بیان اینکه قوانین کلی را اسلام گفته است که در بستر زمان، مصادیق فراوان پیدا می کند، تصریح کرد: همه آن اموری که برای انسان ضرر دارد از نظر اسلام حرام است و ابتدا بایستی باورها را محکم کرد و سپس حکم دینی بیان شود که در این صورت تأثیرگذار خواهد بود./202/934/ب1

ارسال نظرات