۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۵۱۱۳۳۸

چند خبر کوتاه از بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا

آغاز داوری۳۳۲ اثر نویسندگان جهان اسلام، پایان مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی شعر رضوی «جوانه‌ها» و برگزاری جشنواره «فیلم‌کوتاه رضوی» از ۷ تا ۹ مردادماه جاری در یزد از مهمترین اخبار این هفته بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا است.
خبر کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مهدی قیصری‌نیک، دبیر اجرایی دهمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی اظهار کرد: از مجموع ۳۳۲ اثر رسیده به دبیرخانه دهمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، ۲۵۵ کتاب، ۱۲ پایان نامه، ۴۰ اثر در بخش حمایت از آثار رضوی و ۲۵ کتاب دیجیتال است.

داوری۳۳۲ اثر نویسندگان جهان اسلام آغاز شد

وی افزود: تعداد ۵۰ اثر به زبان‌های غیرفارسی است که حسب نظر شورای سیاست‌گذاری جشنواره برای گروه‌های داوری علوم و معارف رضوی و تاریخ و سیره رضوی، زیارت و طب الرضا(ع)، شعر، داستان، کودک و نوجوان، ترجمه و زبان‌های خارجی جهت ارزیابی آثار و معرفی برترین‌های حوزه رضوی و خاندان آن حضرت ارسال شده است.

دبیر اجرائی دهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی با بیان اینکه آثار رسیده به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه، اسپانیولی، ترکی آذربایجانی، کره ای، اردو، ازبکی، سواحیلی است، بیان کرد: این آثار از کشورهای مختلفی نظیر لبنان، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، الجزایر، هند، پاکستان، عراق، سوریه و ... به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آثار ارسالی در حوزه علوم و معارف و تاریخ و سیره رضوی است، عنوان کرد: بخش مهمی از آثار رسیده به دبیرخانه، در بخش کتاب شامل محورهای علوم و معارف رضوی، تاریخ و سیره رضوی، کودک و نوجوان، و ترجمه و زبان های خارجی و تعدادی اثر نیز مربوط به سه بخش «کتاب دیجیتال»، «پایان نامه» و «حمایت از آثار رضوی» است.

قیصری‌نیک گفت: مراسم اختتامیه دهمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در دهه کرامت با حضور علما، فضلا، نویسندگان، ناشران و فعالان حوزه فرهنگ رضوی، در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

پایان مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی شعر رضوی «جوانه‌ها»/بیش از ٦١٠ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید

سید علی زمزم، مدیر اجرایی جشنواره ملی شعر رضوی جوانه‌ها اظهار کرد: اختتامیه جشنواره نهم مردادماه جاری در مرکز استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی آثار برای هیات داوران جشنواره بدون ذکر نام و در قالب کد بندی‌هایی ارسال شده است، افزود: هیات داوران تا ٢٧ تیرماه جاری نتیجه بررسی‌های خود را به دبیرخانه جشنواره اعلام می‌کنند.

مدیر اجرایی جشنواره ملی شعر رضوی جوانه‌ها ادامه داد: بر این اساس منتخبان در دو قسمت منتخبان اعلام شده در فراخوان جشنواره و آثاری که قابلیت چاپ در کتاب جشنواره را دارند، هستند.

وی اعضای هیأت داوری را سه نفر اعلام و بیان کرد: هیات داوران بر اساس اعلام نظر معاونت فرهنگی دبیرخانه جشنواره و بعد از بررسی‌های کارشناسی انتخاب شدند.

زمزم اضافه کرد: مصطفی رحمان‌دوست، سید سعید عندلیب و افسانه شعبان‌نژاد آثار ارسالی به جشنواره را داوری می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین آثار ارسالی به جشنواره از شاعران استان خراسان جنوبی است، ابراز کرد: با توجه به اینکه تعداد شاعرانی که در حوزه کودک و نوجوان شعر تولید می‌کنند به نسبت سایر حوز‌ه‌ها کمتر است، شاهد ارسال آثار قابل توجهی به جشنواره بودیم.

برگزاری جشنواره «فیلم‌کوتاه رضوی» از 7 تا 9 مردادماه جاری در یزد/رقابت 407 اثر در جشنواره

علی غیاثی ندوشن در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد از برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی «فیلم‌کوتاه، مستند و داستانی رضوی» از هفتم تا نهم مردادماه جاری خبر داد.

وی با بیان اینکه 475 اثر در سامانه مربوط به جشنواره به ثبت رسید، افزود: از این تعداد 407 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید،  که 153 در بخش فیلم مستند، 225 اثر در بخش فیلم داستانی، 10 فیلم در بخش ویژه مستند و 12 اثر در بخش ویژه داستانی قرار دارند و هفت فیلم نیز به دلایل نقص فنی از جشنواره بازماندند.

تهران، قم و یزد بیشترین آثار ارسالی را داشتند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان یزد عنوان کرد: استان‌های تهران، قم و یزد به ترتیب بیشترین آثار ارسالی به جشنواره را دارند و از 32 اثر ارسالی استان به جشنواره، 19 فیلم مستند، 11 فیلم داستانی و درهر کدام از بخش‌های ویژه مستند و ویژه داستانی یک اثر قرار دارد.

وی با اشاره به فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره ادامه داد: فیلم‌های خوبی به جشنواره ارسال شده بود و باتوجه به محدودیت و مضمون جشنواره، این موضوع کار دبیرخانه و هیئت انتخاب این جشنواره را بسیار سخت کرده بود و بنابراین هیئت انتخاب با توجه به صلاحدید فیلم‌هایی که با مضمون و محتوای جشنواره همسوتر بود را انتخاب کردند.

غیاثی ندوشن با بیان اینکه اعضای هیئت انتخاب فیلم‌های جشنوار از فیلم‌سازران برجسته کشوری هستند، اعلام کرد: هیأت انتخاب جشنواره،  27 فیلم مستند و 30 فیلم داستانی را با توجه به اولویت موضوعی جهت حضور در بخش مسابقه جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی یزد انتخاب کردند.

برگزاری مراسم اختتامیه، ١٠ مردادماه جاری است 

مدیر کل ارشاد اسلامی استان یزد گفت: برگزاری کارگاه آموزشی فیلم کوتاه توسط دکتر احمد الستی، برگزاری کارگاه آموزشی فیلم مستند توسط همایون امامی، نمایش فیلم آبی کمرنگ به کارگردانی آرش لاهوتی و دارای تندیس بهترین فیلم بخش بین الملل جشنواره فیلم حقیقت در سال گذشته و نمایش فیلم متهمین دایره بیستم به کارگردانی حسام اسلامی دارای سیمرغ بلورین و بهترین فیلم مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از برنامه‌های جنبی جشنواره فیلم رضوی است.

وی با بیان اینکه در بخش ویژه این جشنواره به آثاری که محتوا و مضمون آن‌ها حول محور کرامت انسانی با الهام از آموزه‌های رضوی باشد، پرداخته شده است، ادامه داد: به بهترین فیلم با موضوع کرامت انسانی تندیس طلای، دیپلم افتخار و پرداخت هشت میلیون تومان جایزه نقدی اعطا می‌شود.

غیاثی با اشاره با جوایز بخش فیلم مستند و داستانی این جشنواره اعلام کرد: به بهترین فیلم کوتاه داستانی تندیس طلایی، دیپلم افتخار و هفت میلیون تومان جایزه نقدی، به دومین فیلم برتر کوتاه داستانی دیپلم افتخار و پرداخت پنج میلیون تومان جایزه نقدی و به سومین فیلم برتر این بخش دیپلم افتخار و سه میلیون تومان جایزه نقدی تعلق می‌گیرد و جوایز فیلم مستند جشنواره نیز به همین صورت تعریف شده است.

وی اعلام کرد: مراسم اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی یزد در تاریخ ١٠ مردادماه جاری  برگزار می‌شود.

استقبال کم نظیر فیلم‌سازان از کارگاه آموزشی فیلم کوتاه رضوی

احمد الستی، دکترای زیباشناسی سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس، دالاس، در این کارگاه مباحثی پیرامون مشخصات فیلم‌کوتاه کلاسیک را بیان کرد.

وی  همچنین در این کارگاه به ارائه توضیحات و نکات کلیدی پیرامون مشخصه‌های فیلم کوتاه مانند تک رخدادی  و تک‌سکانسی بودن فیلم‌کوتاه، نقطه چرخش داستان (نقطه اوج) و نقطه عطف پرداخت.

سپس نمونه‌هایی از فیلم‌های مرتبط با هر کدام از موضوعات برای حاضرین به نمایش در آمد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، ضمن پاسخگویی به سوالات علاقه‌مندان در هر بخش حاضرین را به انجام تکالیف و تمرین‌های کارگاهی تشویق کرد و گفت: اندیشه‌ها در مسیر توجه به اصول حرفه‌ای و کار بر روی الگوهای علمی باشد.

وی خاطرنشان کرد: مخاطب اصلی کارگاه‌های آموزشی در این جشنواره جوانان علاقه‌مند به فعالیت‌های تخصصی هستند.

بزرگداشت آیت‌الله سید ابوالقاسم حسینی نجفی دهکردی در شهرکرد برگزار شد

کنگره بزرگداشت مقام آیت‌الله سید ابوالقاسم حسینی نجفی دهکردی با حضور طلاب، دانشگاهیان، مردم و مسئولان استان چهارمحال و بختیاری در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد و با پیام اختصاصی حضرت آیت‌الله‌ سید جعفر سبحانی(مدظله‌العالی) برگزار شد. ایشان در این پیام به معرفی و بیان ویژگی‌های علمی، اخلاقی و معنوی آیت‌الله دهکردی پرداخت.

حضرت آیت‌الله سبحانی در این پیام تصویری به کنگره نکوداشت آیت‌الله ابوالقاسم دهکردی گفت: وجه تمایز آیت‌الله دهکردی با سایر مراجع تقلید در این بود که ایشان هم مقام قلم داشت و هم اهل بیان بود که به‌ندرت در بین مراجع اتفاق می‌افتد و ایشان باوجوداینکه مرجع تقلید بود، به منبر نیز می‌پرداخت.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه مقام وعظ و ارشاد یکی از وظایف اصلی مرجعیت است که در وجود آیت‌الله دهکردی به‌خوبی دیده می‌شد، اظهار کرد: اگر آثار آیت‌الله دهکردی را به‌خوبی مطالعه کنیم به سلوک و عرفان وی پی خواهیم برد و این در حالی است که معمولاً فقها در عرفان وارد نمی‌شوند که جمع این دو در ایشان نیز منحصربه‌فرد است.

حضرت آیت‌الله سبحانی بابیان اینکه عرفان آیت‌الله دهکردی، عرفان ناب شیعی بود، خاطرنشان کرد: به لطف الهی آثار خطی و دست‌نوشته‌های ماندگاری از وی به یادگار مانده که باید به همت نماینده ولی‌فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و به کمک محققان و پژوهشگران شناسایی، جمع‌آوری و چاپ شوند.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه باید در دانشگاه مرکزی استان چهارمحال و بختیاری غرفه‌ای برای آثار آیت‌الله دهکردی در نظر گرفته شود، گفت: متأسفانه استان چهارمحال و بختیاری آن‌چنان‌که باید در سطح کشور شناخته‌شده نیست؛ باید از ظرفیت علما و فقها برای شناساندن این استان نهایت بهره برده شود.

در پایان حضرت آیت‌الله سبحانی بابیان اینکه معرفی شخصیت آیت‌الله دهکردی نقش مهمی در معرفی استان چهارمحال و بختیاری خواهد داشت، افزود: به‌یقین احیای شخصیت این عالم وارسته سبب خواهد شد جوانان راه علم را به‌خوبی بشناسند و قدم در این مسیر نورانی بگذارند.

از دیگر ویژه‌برنامه‌های این کنگره، رونمایی از مستند تلویزیونی آیت‌الله دهکردی بود که به همت صداوسیمای مرکز چهارمحال و بختیاری در گام‌های نهایی تولید قرار دارد.

در ادامه این مراسم، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام‌جمعه شهرکرد گفت:  شخصیت‌ها و بزرگان بسیاری در حوزه دین و سایر حوزه‌ها در استان وجود دارد که ضرورت دارد در دوره‌های مختلف این شخصیت‌ها معرفی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام بصیرت و زمان‌شناسی را از مهم‌ترین ویژگی‌های آیت‌الله دهکردی عنوان کرد و گفت: این فقیه والامقام هیچ‌گاه در دستگاه طاغوت وارد نشد و همواره باروحیه انقلابی در مسیر مقاومت گام برمی‌داشت و ایشان اگر امروز زنده بود، بی‌شک در زمره انقلابی‌ترین فقها قرار داشت که مردم را نسبت به فتنه‌های زمان آگاه می‌کرد.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری از تشکیل دبیرخانه دائمی فقاهت و مرجعیت در استان خبر داد و گفت: با تحقق این امر معرفی چهره‌های فقهی و علمی استان با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.

همچنین حجت‌الاسلام محسن جلالی مدیر حوزه‌های علمیه استان اصفهان در این کنگره به تشریح ویژگی‌های اخلاقی، مدارج علمی و کتاب و تألیفات آیت‌الله دهکردی پرداخت.

آیت‌الله اسلامیان نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای مشورتی شورای نگهبان و قاسم سلیمانی، استاندار چهارمحال و بختیاری از دیگر سخنرانان این کنگره بودند که به ایراد سخن در مورد این فقیه والامقام پرداختند.

همچنین در این برنامه فقهایی از استان‌های اصفهان و نجف اشرف حضور داشتند.

در پایان این کنگره، مراسم رونمایی از تمبر یادبود و تندیس آیت‌الله دهکردی نیز برگزار شد.

یادآوری می‌شود؛ سید ابوالقاسم نجفی دهکردی (1272-1353ق) از فقهای شیعه در قرن چهاردهم هجری در دهکردی (شهرکرد فعلی) بود که تحصیلاتش را در اصفهان آغاز و در عراق تکمیل کرد، او از 37 سالگی در مدرسه صدر اصفهان به تدریس و فتوا مشغول شد. میرزای شیرازی و میرزا حبیب‌الله رشتی از استادان وی در نجف بودند. او خود نیز شاگردانی تربیت کرد که حضرات آیات بروجردی، مرعشی نجفی و امام خمینی از زمره شاگردان مبرز ایشان می‌باشند. از ایشان آثاری چون منبرالوسیله و لمعات در شرح دعای سمات برجای‌مانده است. آیت‌الله سید ابوالقاسم دهکردی در شب ششم شوال سال 1352 هجری در شهر اصفهان به دیدار حق شتافت و پیکر این عالم ربانی و مجتهد زمانه در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد./۳۰۳/۸۶۴/ب۱

ارسال نظرات