۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۵۱۱۵۶۰
آیت الله اعرافی:

مشاوره باید توام با توجه به مسائل ارزشی باشد

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: اگر کسی مشاوره امروز را بدون توجه با مسائل ارزشی انجام دهد جواب معکوسی نسبت به مسائل دینی و اعتقادی و اجتماعی خواهد گرفت؛ زیرا بدون اتصال به معارف دینی حضور در عرصه مشاوره زیان آور است.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه، امروز در مراسم افتتاحیه دوره تکمیلی تربیت مشاوره در مدرسه علمیه معصومیه قم به اهمیت توسعه کمی و کیفی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و در ادامه به ارزش و جایگاه مشاوره در حوزه علمیه پرداخت و گفت: مقوله مشاوره دو بعد مهم دارد که نخست بعد عمومی مشاوره است که همه مدیران و اساتید باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشند یعنی آگاهی های عمومی برای مدیران و اساتید  در این زمینه وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه مشاوره در حوزه علمیه، ابراز داشت: مشاوران حوزه علمیه باید نگاهی فراگیر به موضوعات و مباحث علمی روز داشته باشند و این نگاه را در همه سطوح تقویت کنند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: بعد دوم در زمینه استفاده از افراد متخصص است و باید تمام سیستم مهارت را دارا باشند و هیچ کسی نمی تواند جای دیگری را بگیرد و باید نگاه، نگاه ویژه باشد و اهمیت مشاوره که اشاره شد بسیار مهم و حیاتی است با این بیان که بسیاری از علوم در قدیم به عنوان یک مهارت معمولی مطرح می شد و مهارت ها به عنوان یک فن شناخته می شدند که امروز به دانش و علوم تربیتی مبدل شده است.

وی افزود: در روند تکاملی بشر بسیاری از امور فن بوده است که به دانش و علم تخصصی مبدل شده است که مشاوره نیز در زمره این علوم است و آن نشان از حساسیت در دانش مشاوره است اما وقتی که به سوی تخصصی شدن می روند پیچیدگی های فراوانی دارد.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: مشاوره و معارف اسلامی در ارتباط این دو افراط و تفریطی وجود دارد که نظریات روشنفکر مابانه ای است که می گویند این مسائل صرفا علمی است که به حوزه دینی  و علوم انسانی دینی ارتباطی ندارد و این درحالی است که این مسائل با مبانی فلسفی و ارزشی عجین است و این مساله مورد قبول نیست.

وی ادام داد: برخی دیگر می گویند که آداب سنن وجود دارد و نیازی به امور تجربی بشر نداریم ولی باید دانست که تجربه بشر سبب گسترش دانش بشر شده است و در این زمینه باید انتصابات دینی را پیگیری کرد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: امروز اگر کسی مشاوره را بدون توجه با مسائل ارزشی انجام دهد جواب معکوسی نسبت به مسائل دینی و اعتقادی و اجتماعی خواهد گرفت و بدون اتصال به معارف دینی حضور در عرصه مشاوره زیان آور است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه گفت: مساله مشاوره در سنن حوزوی اصول و قوائدی داشته است و این حرف هایی که در این زمینه وجود دارد نباید مورد افراط قرار گیرد و اگر با دید باز ورود نکنیم سبب لغزش خواهد شد.

وی درباره وضعیت علوم انسانی در حوزه گفت: در حوزه اجتماعی حوزه هنوز ریشه قوی ندارد و با تمام اهتمام افراد، همچنان ذخایر ما بسیار اندک است.

مدیر حوزه علمیه کشور گفت: کلمه مشاوره یک مشترک لفظی است که در امور فردی افراد مشورت می کنند تا به یک مساله مشترک برسند و همان رایزنی متقابل است ولی در حوزه به معنای طبیب، معالجه و راهنمایی است که اهمیت فوق العاده ای دارد.

وی افزود: معنای خاص مشاوره یک دانش است که می خواهد هم مشکلات را درمان و نابسامانی ها را درمان کند و در مشاوره مساله همدردی و همفکری و نفوذ در دنیای دیگران بسیار اهمیت دارد و باید در این زمینه  اثر گذار باشد و کلید اصلی تربیت این است که دنیای درون افراد را درک و در درون تحول ایجاد کرد.

رییس جامعه المصطفی العالمیه ابراز داشت: در مشاوره دلسوزی و تعهد و تلاش برای درک دنیای طرف مقابل و توانایی برای نفوذ در دنیای درون افراد و جلب اعتماد بسیار مهم است و مشاوره افزون بر طبابت جسم است و باید افراد را با مسائل عاطفی برانگیزاند تا بتواند در درون افراد ورود کند.

وی در پایان گفت: امید است جریان تربیتی و مشاوره ای قوی در حوزه باشیم و باید افراد فعال در این زمینه وجود داشته باشند و انتظار است که دوره‌های موجود به نتایج خوبی برسند./979/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات