۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۵۱۴۲۱۷
مجتهده صفاتی:

نظام اسلامی در رفع مفاسد اجتماعی وظیفه سنگینی دارد

مجتهده صفاتی بی حجابی را مایه آبروریزی نظام اسلامی نزد کشورهای بیگانه دانست و گفت: نظام اسلامی درزمینه دفع و رفع مفاسد اجتماعی وظیفه سنگینی دارد و نباید بی تفاوت باشد؛ حجاب مادامی امر شخصی و خصوصی محسوب می شود که در عرصه عمومی جامعه نباشد و در این صورت از وظایف حکومت است که در رعایت آن دخالت کند.
صفاتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، بانو مجتهده صفاتی، پیش از ظهر امروز در پیش نشست همایش ملی زیارت و عفاف؛ نقش آستان های مقدس در ترویج سبک زندگی عفیفانه که با عنوان «فقه پوشش اسلامی در اماکن متبرکه» در تالار اجتماعات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: از دردهای ما این است که حتی افراد دست به قلم، آیات و روایات حجاب را دستکاری کرده و عصر نبوی را به گونه ای معرفی کردند که گویی پیامبر(ص) در برابر زشتی ها و منکرات سکوت می کردند. این بی اعتقاد کردن زنان مسلمان به حجاب به نام قرآن و روایات است.

وی با بیان اینکه بی حجابی بانوان ایرانی مایه آبروریزی نظام اسلامی نزد کشورهای بیگانه است، تأکید کرد: نظام اسلامی درزمینه دفع و رفع مفاسد اجتماعی وظیفه سنگینی دارد و نباید بی تفاوت باشد؛ حجاب مادامی امر شخصی و خصوصی محسوب می شود که در عرصه عمومی جامعه نباشد و در این صورت از وظایف حکومت است که در رعایت آن دخالت کند چنان که برای بستن کمربند ایمنی ولو در حیطه شخصی الزام وجود دارد.

مجتهده صفاتی درباره علت تأکید بر حجاب در اماکن مقدسه گفت: رعایت حدود شرعی از جمله حجاب در همه جا لازم است اما در اماکن مقدسه به دلیل حفظ شعائر اسلامی اهمیت بیشتری می یابد.

وی حجاب را از امور قطعی و مسلم دینی و از نشانه های جامعه اسلامی دانست و با اشاره به آیه شریفه «فی بیوت أذن الله أن تُرفَعَ فیها اسمُه...» افزود: اماکن مقدسه حکم مسجد را و مسجد هم احکام ویژه خود را دارد و نباید هتک حرمت شود از همین رو برخی فقها حفظ حرمت اماکن مقدسه را به دلیل اینکه حکم مسجد دارند، واجب می دانند.

مجتهده صفاتی با اشاره به سابقه حجاب در جوامع و ادیان اعم از مسیحیت و بودا تصریح کرد: در جهانی که حتی برای ورود به معبد بودا به عنوان یک بت، به افراد بی حجاب اجازه ورود داده نمی شود، چگونه انتظار می رود برای ورود به حرم های مطهر اهل بیت(ع) به عنوان اولیای الهی چنین اجازه ای وجود داشته باشد.

روش اسلام در نهادینه کردن تکالیف الهی فرهنگسازی است نه اجبار کورکورانه

وی با اشاره به وجود دو سوره نور و احزاب در قرآن کریم پیرامون حجاب اظهار کرد: روش اسلام در نهادینه کردن تکالیف الهی به صورت دفعی و یکباره نبوده است بلکه ابتدا فرهنگسازی و ایجاد شوق و انگیزه بوده تا ثبات واستمرار داشته باشد و چه بسا از دلایل تکرار آیات در قرآن نیز همین باشد.

وی ادامه داد: در زمینه حجاب نیز، طی 23 سال نبوت پیامبر(ص) اینگونه نبوده که ایشان ناگهان یک حکم را مطرح و به اجبار مردم را ملزم به رعایت حجاب کنند بلکه به تدریج به تشریع قوانین مرتبط با حجاب پرداخته و مسلمانان را به رعایت آن ملزم کردند.

ملاک تشخیص زن مسلمان از زن غیرمسلمان رعایت حجاب است/ فلسفه الزام حجاب

مجتهده صفاتی با تأکید براینکه قرآن کریم عفت ورزی را از شاخصه های مهم مؤمنان می داند، افزود: اصولا زن مسلمان از سوی حجاب از زن غیرمسلمان تشخیص داده می شود. از دیدگاه نصوص، فلسفه الزام زن به حجاب به دو دلیل حرمت گذاری و ارزش گذاری برای زن و نیز جلوگیری از مفسده است.

وی با اشاره به روایاتی که حرمت نگاه به زن مسلمان را بیان می دارد، خاطرنشان کرد: مراد از «لاحُرمه»، حکم شرعی عدم حرمت نیست بلکه به قرینه ای که در جمله وجود دارد که لام بر کلمه «نساء» وارد شده نه بر سر «أن ینظر» نشان می دهد، منظور حرام نبودن نیست بلکه مراد، حرمت ویژه زن مسلمان است. از سوی دیگر این حرمت درباره نگاه سالم است و نگاه آلوده، ولو به زن غیر مسلمان حرام است.

مجتهده صفاتی با بیان اینکه در نصوص و فتاوای متعدد، دلیل حرمت نگاه به زن و وجوب پوشش او جلوگیری از مفسده انگیزی عنوان شده است، افزود: مفاسد اجتماعی که در حال حاضر دامنگیر جامعه ما شده در اثر همین نگاه های مسموم به زنان غیرمحجبه است.

وی با اشاره به اینکه قران در زمینه حفظ نگاه و غضّ بصر، هم زنان و هم مردان را خطاب قرار می دهد، گفت: تفاوت بصر با نظر این است که در نظر، علم و اگاهی شرط نیست./930/پ201/ب1

ارسال نظرات