۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۵
کد خبر: ۵۱۶۲۳۷
تریبون مجازی مهدویت؛

تخصص دینی و رسانه ای حلقه گمشده

مسؤول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه رصد، تحلیل و پاسخگویی به موقع به وسیله ابزارهای نوین، فضای مجازی و رسانه ها باید انجام گیرد، گفت: پاسخگویی باید به موقع باشد و اگر زمان از دست برود، تاثیرگذار نخواهد بود.
فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، امروز به عنوان یک رسانه پرنفوذ، جایگاه ویژه ای در سبک زندگی خانواده های ایرانی پیدا کرده است و مردم دانسته یا نادانسته بسیاری از اطلاعات و محتواهای لازم خود را از این فضای رسانه ای دریافت می کنند، اهمیت این رسانه، به قدری است که مقام معظم رهبری می فرمایند؛ به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد البته در جای دیگری هم می فرمایند؛ این فضا توامان دارای منافع و مضراتی که این بیان معظم له، درباب معارف مهدوی بسیار مشهود است، بطوری که امروز در دریای بی کران محتواهای مجازی، شاهد وجود شبهات متعدد مهدوی هستیم، البته فضای تبلیغی گسترده ای نیز برای نشر معارف مهدوی مهیاست، برای کندوکاو هرچه بیشتر فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی در باب معارف و آموزه های مهدوی، گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین زهیر دهقانی، مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت داشته ایم که در ادامه بخش دوم آن را می خوانید:

اولویت های لازم برای پاسخگویی به شبهات مهدوی در فضای مجازی

حجت الاسلام والمسلمین زهیر دهقانی، مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه برای پاسخگویی به شبهات مهدوی در فضای مجازی باید یا گروه های متخصص ایجاد شود و یا افراد و گروه های پاسخگو، به افراد متخصص متصل شوند، اظهارداشت: دشمنان تابلودار اعم از صهیونیست، بهاییت و وهابیت در خصوص مهدویت، هرکدام شبهات متفاوتی را مطرح می کنند که در این زمینه باید گروه های متخصصی وجود داشته باشد تا بتوانند پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه گروه های متخصص در زمینه غرب یا فرق و یا صهیونیست در مرکز تخصصی مهدویت وجود دارد، تصریح کرد: حداقل باید این حلقه وصل ایجاد شود تا پاسخگویی به این شبهات صحیح انجام شود.

مراکز بالادستی، به گروه های پاسخ دهنده به شبهات بها دهند

دهقانی با بیان اینکه دومین اولویت برای موفقیت در پاسخگویی به این شبهات، بهادادن به گروه های متخصص است، افزود: متاسفانه این بها در مراکز بالادستی اعمال نمی شود و فرضا شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بودجه های ویژه ای برای گروه های متخصص که رصد و تحلیل اینگونه مطالب را برعهده دارند، اختصاص دهند که امروزه شاهدیم، بودجه ها در موارد دیگری هزینه می شود و برای این مسائل که فکر و اندیشه مردم را بر می گیرد، بودجه ای اختصاص پیدا نمی کند.

مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه رصد، تحلیل و پاسخگویی به موقع به وسیله ابزارهای نوین، فضای مجازی و رسانه ها باید انجام گیرد، تصریح کرد: پاسخگویی باید به موقع باشد و اگر زمان از دست برود، تاثیرگذار نخواهد بود.

حمله بهترین راهبرد و مقابله در برابر شبهه سازان مهدوی

وی با بیان اینکه سومین اقدام برای مقابله با این شبهات مهدوی، حمله است، گفت: همواره نباید در مقام دفاع وارد شویم بلکه باید بدانیم که دشمن دست بالایی در این اقدامات ندارد و همواره می خواهد با طرح شبهات ما را مشغول کند لذا برخی اوقات می توانیم آرایش تهاجمی بگیریم و به دشمنان حمله کنیم.

دهقانی اضافه کرد: بطور مثال می توانیم عقاید و افکار وهابیت را زیر سوال ببریم یا تاریخچه بهاییت را نقل کنیم و یا درخصوص جریانات دیگر به ارائه مطلب بپردازیم و با حمله متقابل، بسیاری از شبهات را دفع کنیم.

حلقه های گمشده روند پاسخگویی به شبهات مهدوی

مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه ارتباط گیری صحیح با مراکز پاسخگویی یکی از حلقه های مفقوده روند پاسخ به شبهات است، افزود: متاسفانه هم اکنون صداو سیما برنامه های مهدوی را تدارک دیده است اما زمانی که سوال یا شبهه ای در این برنامه ها مطرح می شود، بدلیل تخصص کارشناس برنامه،پاسخ مطرح شده یا با اشکال همراه است یا پاسخ لازم و کافی سوال نیست که هردو مشکل ساز است.

وی با بیان اینکه دومین حلقه گمشده، عدم در اختیار بودن ابزارهای مناسب پاسخگویی در اختیار مراکز حوزوی است، افزود: تولید و یا داشتن یک ابزار شاید وظیفه مراکز حوزوی نباشد اما بطور مثال باید ابزار و فضای رسانه ای را در اختیار مرکز تخصصی مهدویت قرار دهند و رسانه ملی و یا فضای مجازی، باید این امکان را برای حوزویان در زمینه پاسخگویی فراهم کنند.

هم افزایی موحب تاثیرگذاری بیشتر است

دهقانی با طرح این مطلب که شاید برخی سوال کنند، چرا این مراکز راسا ورود نمی کنند، تصریح کرد: برای کارآمدی و اثرگذاری یک طرح، باید جمعی تلاش کرد، به این معنا که افراد اهل هنر، رسانه و ... باید به میدان بیایند و با کمک حوزویان یک کار تلفیقی خوب را رقم بزنند زیرا شاید حوزویان شخصا در این زمینه وارد شوند، به دلیل عدم شناخت و آشنایی با ابزار هنر و رسانه، نتواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت در پاسخ به این سوال که آگاه سازی مردم و آشناسازی آنان با معارف و مبانی مهدوی چه میزان در رفع این شبهات و حتی جلوگیری از طرح آنان، تاثیرگذار است، افزود: در اندیشه شیعه، به عقل و منطق مخاطب، بهای بسیاری داده شده است و مشاهده می شود که در مقام پاسخگویی به این شبهات، در معارف شیعی کمبودی وجود ندارد، باید معارف و آموزه ها را به مردم ارائه دهیم اما این مهم با چه ابزاری باید صورت گیرد؟ بهره گیری از ابزارهای قدیمی مانوس است اما مخاطبان جدید با دیگر این ابزارهای قدیمی، مانوس نیستند.

وی با بیان اینکه باید یک حلقه واسطه ایجاد شود تا معارف مهدوی با ابزارهای جدید به مخاطبان جدید ارائه شود، افزود: بدون توجه به این مهم، روند کار ما نقص خواهد داشت زیرا این نکته صحیحی است که اگر معارف و آموزه های مهدوی صحیح تبیین شود، سوال و شبهه وهابی، بهایی و ... تاثیرگذار نخواهد نبود، به همین جهت در گذشته برای پاسخگویی به افراد اعلام می شد که کتابی خاص را مطالعه کنند اما آیا امروز هم می توان به این روش های قدیمی پاسخ داد؟

دهقانی با بیان اینکه برای تبیین مبانی دینی، به بیان حجت الاسلام و المسلمین قرائتی باید دین را ساندویچی ارائه کرد و نمی توان یک آبگوشت را از صبح تا ظهر برای طبخ گذاشت، افزود: به این معنا که برخی امور را باید به سرعت انجام داد و در زمینه معارف دینی و مهدوی نیز باید بزنگاهها را انتخاب کنیم و با بهره گیری از بهترین ابزارها، به تبلیغ بپردازیم.

مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت در پایان خاطرنشان کرد: امروزه ابزارهای بسیار جدیدی برای تبلیغ و ترویج معارف مهدوی وجود دارد اما هنوز از این ابزارها برای نشر و تبلیغ معارف مهدوی، صحیح استفاده نشده است./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات