۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۵۱۷۳۸۶
مدیر مؤسسه خانه خورشید مطرح کرد؛

«مشارکت اجتماعی» میدان ظهور «نشاط اجتماعی»

حجت‌الاسلام وافی به مناسبت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی گفت: با تحقق مشارکت اجتماعی مبتنی بر آموزه دینی نقش مستقیم و مؤثر مردم در سرنوشت آینده فضای سیاسی و فرهنگی کشور دیده شود.
حجت الاسلام وافی

حجت‌الاسلام مرتضی وافی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی با اشاره به روایت «ید الله مع الجماعه» گفت: این حدیث زیبا نشانگر تکیه اسلام و نگاه دینی را در حوزه حرکت های جمعی است.

مشارکت های اجتماعی در اسلام مورد تأیید و تأکید است

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید  با بیان اینکه در روایات مرتبط با مناسک دینی که توجه اسلام را به همگرایی‌ها و مشارکت‌های اجتماعی می بینیم، اظهار داشت: در رابطه با این ادعا می توان به مناسک دینی همچون نماز، حج، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر که خطابشان تنها به فرد نبوده بلکه به صورت جمعی است، اشاره کرد، چراکه  اقامه آنها به صورت جمعی توصیه شده و همچنین مورد تأکید ائمه معصومین(ع) بوده است.

وی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلونَ في سَبيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنيانٌ مَرصوصٌ» عنوان کرد: بهترین مصداقی که می‌توان برای واژه «صفّاً» ارائه داد، کسانی هستند که دارای روحیه اراده جمعی هستند؛ مراد از «بُنيانٌ مَرصوصٌ» نیز راهنمای درستی است از اولین و نهایت اثری که برای یک جامعه دینی در حوزه مشارکت های اجتماعی می توان یاد کرد.

مشارکت های اجتماعی راه نفوذ دشمن را مسدود می کند

حجت‌الاسلام وافی با بیان اینکه مشارکت های اجتماعی، ایجاد به هم پیوستگی و هم نوایی در جامعه کرده و راه نفوذ دشمنان را می‌بندد، ابراز داشت: اگر مشارکت اجتماعی به صورت گسترده در جامعه محقق شود، اختلاف های جزئی دیگر نمی تواند آشوب به پا کند؛ «بنیان مرصوص» بنیانی است که نه تنها خودش می تواند راهش را طی کند، بلکه می تواند تکیه گاه خوبی برای دیگر جوامع باشد؛ جامعه ای که از مشارکت های اجتماعی بهره ببرد، نقطه الگو و نشان درستی برای همه جوامع به حساب خواهد آمد.

استاد حوزه علمیه قم به برخی از مصادیق مشارکت اجتماعی در جامعه را این گونه برشمرد: در این راستا می توان به پاسداشت مناسبت های مذهبی، حرکت عظیم مردمی در اربعین حسینی، دستجات و هیأت هایی که توانستند افراد زیادی را زیر علم اسلام جمع کنند، پاسداشت مناسبت های ملی و انقلابی، راهپیمایی های روز قدس، 22 بهمن و غیره، اقامه نماز جمعه و غیره اشاره کرد.

نشاط جامعه مبتنی بر مشارکت های اجتماعی است

وی با بیان اینکه مشارکت های اجتماعی، جامعه را با نشاط کرده و مردم را نسبت به آرمان های انقلاب بیشتر توجه می دهد، گفت: این فعالیت ها روح غفلت را از جامعه برطرف می کند؛ کامل ترین نمونه از مشارکت های اجتماعی، «هیأت های مذهبی» و تشکل های دینی است که در طول تاریخ همواره ضامن بقای اسلام و روحیه انقلابی در جامعه ما بوده اند.

ضرورت توجه به ظرفیت های هیأت های مذهبی

حجت‌الاسلام وافی خاطرنشان کرد: اگر فعالیت های خودجوشی که در هیأت های مذهبی در حال انجام است، در همه بخش های جامعه نهادینه می شد، دیگر نیازی به وجود بسیاری های تشکل ها و یا حتی از بسیاری از«NGO» ها نیز نخواهد بود؛ توجه به ظرفیت بالای هیأت های مذهبی، ترویج فرهنگ قرآن کریم و معارف اهل بیت(ع) را به دنبال خواهد داشت و همچنین ما را از بسیاری از کتاب ها بی نیاز خواهد کرد، اما همه اینها مبتنی بر توجه به ظرفیت عظیم هیأت ها در حوزه مشارکت اجتماعی و پی بردن به هویت حقیقی آنها است.

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید  با اشاره به اینکه رقم زدن سرنوشت سیاسی و فرهنگی جامعه تنها وظیفه حاکمیت نیست، بیان کرد: مسؤولیت حاکمیت در برابر مردم جامعه در قانون مشخص شده است؛ مسأله مشارکت اجتماعی، خطی را برای مردم ایجاد می کند که در سرنوشت آینده فضای سیاسی و فرهنگی کشور نقش مستقیم و مؤثر آنان دیده می شود.

مردم «چشم بینای حاکمان اسلامی»

وی افزود: مردم در عرصه رقم زدن سرنوشت سیاسی و فرهنگی جامعه در ابتدا باید مطالبه گر باشند، یعنی باید از حاکمیت نسبت به انجام وظیفه و مسؤولیتی که به عنوان یک امانت از سوی مردم بر عهده آنها گذاشته شده، مطالبه داشته باشند؛ مسؤولان جامعه دینی، خادمان مردم هستند، گاهی در این عرصه  به جهت غفلت، نسیان و یا سرپیچی از مسؤولیت خودشان تخطی می کنند؛ حال مردم به عنوان «چشم بینای حاکمان اسلامی» صاحب این جریان بوده و نظارت خود را به سمت مطالبه عمومی پیش ببرند.

حجت‌الاسلام وافی با بیان اینکه نقش فرد در هویت جامعه از نگاه دینی پررنگ شمرده شده است، اظهار داشت: در این عرصه افراد باید به نوعی در بروز و ظهور اعتقاداتشان در حوزه رفتارشان باید مراقب باشند، چراکه هرگونه کوتاهی و عدم مشارکت سبب می شود تا حاکمیت از پشتوانه لازم برخوردار نشود، آن پشتوانه ای که از نگاه دینی به عنوان یک تکیه گاه و اصل برای حاکمیت شمرده شده و ما در زندگی معصومین(ع) می بینیم که هر کجا پشتیبانی امت نبوده است، جریان حاکمیت اسلامی به چالش کشیده شده و با رکود مواجه شده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه هم اکنون نظام اسلامی ایران مورد توجه همه جهان قرار گرفته است، عنوان داشت: یکی از مسائل این است که هر حرکتی که حتی در حوزه فردی شکل بگیرد در حوزه جهانی دارای اثر و بار مؤثر است؛ بنابراین مردم باید بدانند که نباید با بی توجهی کاری انجام دهند که پایه های نظام متزلزل شود.

وی درپایان یادآور شد: ما در جهانی زندگی می کنیم که عصر انتقال اطلاعات است و هر حرکت، تفکر و برنامه ای می تواند به تقویت نظام اسلامی کمک کرده و یا ابراز یک عقیده نادرست می تواند به تزلزل نظام بیانجامد؛ باید هر چه بیشترمراقب باشیم تا دشمنان نتوانند با توطئه های خود چهره انقلاب را مخدوش سازند./841/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات