۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۵۲۰۰۱۷
مصوبات و حواشی مجلس در روز سه شنبه؛

توضیحات پزشکیان درباره میزان رای اعتماد وزیر پیشنهادی راه

صحن علنی مجلس روز سه شنبه ۳۱ مرداد ماه با حضور اکثریت نمایندگان مجلس برگزار شد که در این جلسه برخی از طرح های پیشنهادی مصوب و برخی نمایندگان نیز نسبت به برخی مسائل کشور تذکراتی را مطرح کردند.
مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزرای رسا، بررسی تقاضای تفحص از برداشت‌های غیرقانونی آب از رودخانه‌ها در صحن علنی مجلس، اعلام وصول طرح بازنشستگی زودتر از موعد مشاغل قضایی غیر ستادی، عضویت رییس سازمان پدافند غیرعامل در شوراهای عالی، توضیحات پزشکیان درباره میزان رای اعتماد وزیر پیشنهادی راه، حوزه های علمیه و دانشگاه ها به ثبت پایان نامه دانشجویان خود در ایران داک موظف شدند و مشخص شدن شرایط عقد قرارداد برای حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی، مهم ترین مصوبات و تصمیمات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز سه شنبه 31 مرداد ماه 96 بود.

بررسی تقاضای تفحص از برداشت‌های غیرقانونی آب از رودخانه‌ها در صحن علنی مجلس 

 نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 31 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تحقیق و تفحص از شناسایی دقیق برداشت های غیرقانونی آب رودخانه ها و ارائه گزارش آن به مقامات ذی صلاح جهت ممانعت و برخورد قانونی با 98 رأی موافق، 71 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در صحن، با این طرح موافقت نکردند.

علی محمد شاعری در تشریح گزارش کمیسیون کشاوزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: محور اصلی این گزارش تحقیق و تفحص آن بود که شناسایی دقیقی از نحوه برداشت از منابع آبی وجود ندارد. وزارت نیرو اقدامات مطالعاتی خوبی در این زمینه انجام داده و نتایج آن را در اختیار کمیسیون قرار داد.

وی بیان داشت: در گزارش این طرح آمده است که احتراماً عطف به نامه شماره 5199/4 مورخ 29 فروردین 96 مبنی بر ارجاع تحقیق و تفحص از "شرکت مدیریت منابع آب ایران جهت شناسایی دقیق برداشت های غیرقانونی آب رودخانه ها و ارائه گزارش آن به مقامات ذی صلاح جهت ممانعت و برخورد قانونی" به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به استحضار می رساند این کمیسیون طی نامه شماره 7356/54/د مورخ 4/2/96 موضوع را به وزارت نیرو منعکس نمود و مستندات آن وزارتخانه را در این خصوص خواستار گردید، پس از دریافت اطلاعات که طی نامه شماره 400/17850/96 مورخ 3/3/96 واصل گردید مستندات مذکور طی نامه شماره 19856 مورخ 16/3/96 به متقاضیان محترم تحقیق و تفحص منعکس گردید تا نظرات خود را به کمیسیون اعلام نمایند. متعاقب ان موضوع در دستور کار کمیسیون قرار گرفت ون با حضور متقاضیان تحقیق و تفحص و دستگاه اجرایی ذی ربط در جلسات مورخ 13/4/96 و 18/4/96 رسیدگی و ضرورت تحقیق و تفحص مورد تصویب قرار نگرفت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو اگر بخواهد مستقیماً با برداشت های غیرمجاز از منابع آبی برخورد کند، تنش های زیادی ایجاد می شود. سال گذشته در جریان بازدید از دریاچه ارومیه تصمیم گرفته شد که همه چاه های غیرمجاز را کنترل کنیم؛ در این راستا علی رغم کسب دستورات قانونی از سوی کشاورزان مقاومت شدیدی صورت گرفت.

شاعری تصریح کرد: وزارت نیرو باید اقدامات متنوعی انجام دهد تا جلوی برداشت غیرقانونی از رودخانه ها و منابع آبی زیرزمینی را بگیرد.

در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی به عنوان یکی از طراحان این طرح تحقیق و تفحص گفت: نمایندگانی که پای این طرح را امضا کرده اند، از حوزه های مختلف انتخابیه بوده اند که با چالش های آبی مواجهند. همه می دانند که حیات و زنده بودن همه موجودات به آب بستگی دارد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت پرتنش و جنگ داخلی برخی کشورها به دلیل بحران آبی است. ما در کشورمان با بحران کم آبی مواجهیم. بخش اعظم آب مورد نیاز از آب های زیرزمینی تامین می شود.

وی ادامه داد: براساس گزارش سازمان ملل متحد تا سال 2025 تعداد کشورهایی که از کم آبی رنج می برند به 33 کشور افزایش خواهد یافت.

حاجی دلیگانی گفت: مصرف و اتلاف منابع آبی با توجه به شرایط موجود، موجب نابودی محیط زیست و زندگی مردم خواهد شد. 90 درصد چاه های دارای مجوز دارای مازاد برداشت هستند که به منابع آبی لطمه وارد می کند. ما در مقابل آیندگان وظیفه داریم. این نماینده مردم در خانه ملت تاکید کرد: 90 درصد برداشت های غیرمجاز توسط چاه های غیرمجاز انجام می گیرد که تبعات آن فاجعه انگیز است.

وی تاکید کرد: مردم خوزستان در گرمای کشنده تابستان تنها تقاضای تامین آب دارند. از دریاچه ارومیه چیزی جز شوره زار باقی نماینده است. از زاینده رود تنها خشک رود باقی مانده است. نشست زمین در جنوب تهران 90 برابر استاندارد جهانی است.

وی گفت: ما تنها خواهان روشن شدن حقیقت هستیم، نباید به نحوی از منابع آبی سطحی و زیرسطحی برداشت شود که در آینده دیگر منابع آبی نداشته باشیم.

گفتنی است پس از مخالفت نمایندگان با رد طرح تحقیق و تفحص از شناسایی دقیق برداشت های غیرقانونی آب رودخانه ها و ارائه گزارش آن به مقامات ذی صلاح جهت ممانعت و برخورد قانونی، نمایندگان با 82 رأی موافق، 94 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن علنی، با انجام آن نیز موافقت نکردند.

طرح بازنشستگی زودتر از موعد مشاغل قضایی غیر ستادی اعلام وصول شد 

محمدعلی وکیلی در نشست علنی (سه شنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصول شده توسط هیات رئیسه مجلس را به شرح زیر قرائت کرد:

لایحه موافقتنامه تشویقی و حمایت از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق

لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری فلاند درباره همکاری و کمک متقابل در امور گمرگی

طرح بازنشستگی زودتر از موعد مشاغل قضایی غیر ستادی.

عضویت رئیس سازمان پدافند غیرعامل در شوراهای عالی 

نمایندگان در نشست علنی (سه شنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی با 134 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه با عضویت رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در شوراهای عالی موافقت کردند.

سید حسین نقوی حسینی در تشریح گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح عضویت رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در شوراهای عالی به شماره چاپ 305 که به این کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود، در جلسه مورخ 2 خرداد 1396 با حضور کارشناسان دستگاه های ذیربط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با انجام اصلاحاتی در عنوان و متن با اکثریت آراء به تصویب رسید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سازمان پدافند غیرعامل یک نهاد حاکمیتی لشگری و کشوری است که با هدف افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، تسهیل مدیریت بحران، ارتقاء پایداری ملی در برابر انواع تهدیدات و اقدامات خصمانه دشمن تشکیل شده است.

وی در ادامه گفت: سیاستگذاری، برنامه ریزی، هدایت، سازمان دهی و راهبری پدافند غیرعامل در دفاع از اهداف غیرنظامی در چارچوب اعلامی و مورد نظر مقام معظم رهبری از جمله رئوس پدافند غیرعامل است.

نقوی حسینی گفت: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه پدافند غیرعامل در 13 بند در تاریخ 26 بهمن 1389 و برنامه پنجساله پنجم توسعه و پنجساله ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان داشت: سازمان پدافند غیرعامل در همه موارد اجرایی طرح های کشور باید ورود داشته باشد و تمام پروژه های اجرایی کشور باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند. تمام طرح ها برای مکان یابی و اجرا باید پیوست غیرعامل داشته باشند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح پیشنهادی تلاش شده است برای ارتباط مستقیم رئیس پدافند غیرعامل کشور و شوراهای سیاست گذاری عالی کشور یک رابطه صحیح برقرار شود. براین اساس رئیس پدافند غیرعامل به عضویت شوراهای عالی؛ عتف، شورای عالی آمایش سرزمینی، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، شورای عالی فضای مجازی در خواهد آمد.

اگر پدافند غیرعامل در مکان یابی مجلس حضور داشت حمله تروریستی صورت نمی گرفت

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان عضویت رئیس پدافند غیرعامل در شوراهای عالی کشور گفت: اگر پدافند غیرعامل در مکان یابی طراحی و اجرای ساختمان مجلس شورای اسلامی حضور داشت، قطعا مورد حمله تروریستی قرار نمی گرفت.

نقوی حسینی گفت: 3 بیمارستان بزرگ ایران یعنی بیمارستان های خاتم الانبیاء، مرکز بهداشت و درمان هلال احمر، رجایی در فاصله صد متری از یکدیگر ساخته شده اند. اگر پدافند غیرعامل در مکان یابی این پروژه ها حضور داشت اجازه ساخت آن ها را در نزدیکی یکدیگر نمی داد؛ اگر خدای نکرده حمله ای به این منطقه انجام شود درصد آسیب پذیری بالا است.

وی گفت: انتقال آب برخی شهرها به گونه ای است که ممکن است آلودگی های بیوشیمیایی می تواند لطمات جبران ناپذیری بر جای گذارد.

این نماینده مجلس دهم گفت: عضویت سازمان پدافند غیرعامل در پروژه های بزرگ و کوچک باید لحاظ شود تا از اشتباهات جبران ناپذیر جلوگیری شود.

توضیحات پزشکیان درباره میزان رای اعتماد وزیر پیشنهادی راه

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره میزان صحیح آرائ عباس آخوندی در روز رای اعتماد در صحن علنی توضیحاتی ارائه داد.

مسعود پزشکیان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص رأی گیری درباره عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در روز رأی گیری برای صلاحیت وزرای پیشنهادی در خصوص آخوندی اعلام شد که 188 رأی موافق، 75 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 288 نماینده حاضر در جلسه اخذ شده است.

وی ادامه داد: اما اشتباهی در این زمینه رخ داده است به نحوی که آخوندی با 198 رأی موافق، 75 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 288 نماینده حاضر تصدی وزارت کشور را برعهده گرفته است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بدین وسیله آراء اخذ شده برای عباس آخوندی اصلاح می شود.

حوزه های علمیه و دانشگاه ها به ثبت پایان نامه دانشجویان خود در ایران داک موظف شدند 

نمایندگان در نشست علنی (سه شنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان اصلاح لایحه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی جهت تامین نظر شورای نگهبان تبصره 9 ماده واحده این لایحه را با 127 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

در تبصره 9 ماده واحده آمده است: حوزه های علمیه و همچنین دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، موسسه های آموزش عالی، پژوهشی فناوری دولتی و غیردولتی زیر نظر وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی، موسسه های آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی، موسسه های وابسته به دستگاه های آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی، موسسه های وابسته به دستگاه های اجرایی و دانشگاه فرهنگیان موظف هستند از این پس پیشنهادها (پروپوزال ها)، پایان نامه ها و رساله های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که فاقد طبقه بندی هستند در سامانه های اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایران داک) ثبت و تائید کرده و فایل تمام متن و نتیجه را همانندجویی کنند. ارائه گواهی ثبت و بارگذاری فایل تمام متن و نتیجه همانندجویی این مدارک برای هرگونه پرداخت مالی به استادان راهنما، مشاور و داور و تخصیص امتیاز در ترفیع و ارتقای آن ها و همچنین دانشجویان الزامی است.

در جریان بررسی این موضوع در صحن مجلس مهرداد بائوج لاهوتی به عنوان مخالف اظهار داشت: به گونه ای در متن آمده است که تلقی می شود حوزه های علمیه و دانشگاه ها زیرنظر وزارت علوم هستند لازم است در این رابطه رفع ابهام صورت گیرد.

جلیل رحیمی جهان آبادی به عنوان موافق گفت: آنچه آقای لاهوتی و شورای نگهبان بیان می کنند صحیح است به همین جهت در متن اصلاحیه ابتدا عبارت همچنین «حوزه های علمیه و همچنین دانشگاه ها ...» را آورده ایم تا حوزه های علمیه از جهت زیرنظر وزارت علوم بودن از دانشگاه ها تفکیک شوند.

حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی حقوقی مجلس بیان کرد: در کمیسیون نیز تاکید شد که حوزه های علمیه از نظر اجرایی زیر نظر وزارت علوم نیستند هرچند از نظر علمی همه رساله های دانشگاهی و حوزه علمیه باید در سامانه ایران داک ثبت شود.

لازم به ذکر است که حوزه های علمیه در ایران و جهان مستقل از دولت هستند.

شرایط عقد قرارداد برای حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی مشخص شد 

نمایندگان در نشست علنی (سه شنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی برای تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده 7 لایحه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی با 168 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 9رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده 7 این لایحه آمده است: آئین نامه اجرایی این قانون مشتمل بر تکالیف و سهم هر یک از دستگاه های اجرایی ذیربط در این زمینه، چارچوب و شرایط عقد قرارداد عاملیت با سپرده گذاری، نرخ سود میانگین 6 درصد بخش های هدف، دوره بازپرداخت متناسب با نوع طرح، سازوکار تزریق تدریجی منابع و پذیرش طرح های پیشنهادی سایر دستگاه ها، پس از ابلاغ این قانون ظرف مدت 2 ماه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در چارچوب قوانین تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

کمیسیون برنامه و بودجه عبارت نرخ سود میانگین 6 درصد را جایگزین عبارت نرخ سود متناظر کرده است./907/ 303/ص

 

ارسال نظرات