۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۵۲۱۹۰۳
حجت الاسلام والمسلمین قوامی:

عزم و اراده حضرت مسلم در ولایتمداری الگوی همگان باشد

امام جمعه پردیسان با بیان این که عزم و اراده حضرت مسلم در ولایتمداری باید الگوی همگان باشد، گفت: مسلم بن‌ عقیل ۲۷ ساله بود که در جبهه حضرت امام حسین(ع) مقابل ظلم ایستاد.
حجت الاسلام و المسلمین قوامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید صمصام الدین قوامی، امام جمعه پردیسان قم، شامگاه چهارشنبه در درس اخلاقی که با عنوان «اخلاق در مدینه فاضله» در مسجد فاطمه زهرا(س) پردیسان برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت مسلم‌ بن عقیل(ع)، ابراز داشت: حضرت مسلم(ع) مظلوم بود و ویژگی‌های اخلاقی و خانوادگی منحصر به فردی داشت که باید از او الگو بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: حضرت مسلم پس از مسلمان شدن پدرش به دنیا آمد و پدرش به خاطر همزمان شدن تولد او با گسترش اسلام، نامش را مسلم نهاد.

امام جمعه پردیسان با بیان این که باید بدون هیچ عذر و بهانه‌ای در برابر اراده الهی تسلیم شویم، تصریح کرد: خداوند متعال به حضرت ابراهیم(ع) امر کرد تا در برابر خواست الهی تسلیم شود و حضرت ابراهیم(ع) نیز بدون سؤال از علت، به آن امر عمل کرد.

وی عنوان کرد:‌ جاده‌های پر سنگلاخ وجود بشری مانع پیروی از فرامین الهی می‌شود و انسان نمی‌تواند به طور شایسته‌ خدای خود را عبادت کند.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی نبود تعصب بی‌جا را یکی از ویژگی‌های اخلاقی مسلم‌ بن‌عقیل(ع) برشمرد و اظهار داشت: مسلم تعصب بی‌جایی نداشت، از این رو زمانی که مسؤول تقسیم بیت‌المال بود، به درخواست پدرش مبنی بر دریافت مقدار بیشتری از بیت‌المال خودداری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این که مسلم بن‌ عقیل 27 ساله بود که در جبهه حضرت امام حسین(ع) در برابر ظلم جنگید، گفت: اگر در این نظام و انقلاب، پدر، همشهری، دوستان یا اقواممان خلافی مرتکب شدند که منجر به مجازاتشان گشت، کینه‌ای نشده و از حق جدا نشویم.

وی ابراز داشت: مخالفت از ترور و نامردی یکی دیگر از ویژگی‌های مسلم‌ بن‌عقیل(ع) بود چرا که موقعیت‌های فراوانی برای نابود کردن دشمنان خود داشت اما ترجیح داد آنها را ترور نکرده و رو در رو با آنها نبرد کند.

امام جمعه پردیسان خاطرنشان کرد: زمانی که مردم اطلاع یافتند ابن‌ زیاد با 18 هزار نفر برای مبارزه با امام حسین(ع) آماده شده است، بسیاری از یاران نامردی کرده و حضرت را تنها گذاشتند اما در عزم و اداره مسلم هیچ تزلزلی حاصل نشد.

وی با قرائت روایت «إِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ»، تصریح کرد: حضرت امام حسین(ع) می‌فرمایند؛ شکی در این نیست که مردم بنده دنیا هستند و دین تنها لقلقه زبان آنها است تا جایی که دین وسیله زندگی آنها شده است؛ دین دارند اما هنگامی که در معرض امتحان الهی قرار می‌گیرند، دینداران کم می‌شوند.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی گفت: زمانی که می‌خواستند مسلم بن عقیل را از بالای دار‌الاماره به زمین بیندازند و او را شهید کنند،‌ وصیت کرد تا هفتصد درهم بدهی‌اش را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که با قطره‌ خون کوچکی همه گناهان شهید بخشیده می‌شود اما حق‌الناس جز با رضای صاحب حق بخشیده نخواهد شد، از این رو قبل از مرگ همت کنید تا حق‌الناس مردم را پرداخت کنید تا در قیامت چنین پول‌هایی وبال گردنتان نشود.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی اظهار داشت: برخی در دنیای مجازی به حساب و کتاب تعداد مخاطبان خود می‌پردازند اما زمانی برای حساب و کتاب بدهی‌ها و دین‌های خود اختصاص نمی‌دهند.

وی افزود: وجود دِین بر گردن انسان او را سنگین می‌کند و مانع ورود او به بهشت می‌شود اما زمانی که حق‌الناس پرداخت شود همچون طلای ناب و سبک می‌شود.

امام جمعه پردیسان با تأکید بر این که هیچ‌گاه بدهی‌های خود به دیگران را فراموش نکنید، ابراز داشت: همانطور که انسان باید خوبی‌های خود بر دیگران را فراموش کند اما بدی‌های خود به دیگران را در خاطر داشته باشد؛ در مسائل مالی نیز باید بکوشد تا بدهی‌های خود به دیگران را به یاد داشته باشد اما سعی کند طلب‌های خود به دیگران را ببخشد و فراموش کند./878/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات