۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۵۲۲۰۴۳
در مراسم دعای عرفه مطرح شد؛

اعتقاد واقعی به ولایت ائمه طاهرین، شرط استجابت دعا

حجت الاسلام ظهیری شرط استجابت دعا را اعتقاد واقعی به ولایت اهل بیت(ع) دانست و گفت: برای استجابت دعا باید از باب الله وارد شد و ائمه ما باب رسیدن به خدا هستند.
حجت الاسلام علی اصغر ظهیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی اصغر ظهیری، عصر امروز در مراسم دعای عرفه که در مصلای قدس قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت روز عرفه و صحرای عرفات اظهار داشت: از اذان ظهر تا اذان مغرب روز عرفه بر حاجیان واجب  است که در صحرای عرفات وقوف کنند و این وقوف یکی از ارکان اصلی حج بوده و نیابت بردار هم نیست.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: عرفات سرزمین مقدسی است که تعداد زیادی از انبیاء و اولیاء الهی در آن حضور پیدا کرده اند و حتی در روایت داریم وقتی حضرت آدم از بهشت به زمین هبوط پیدا کرد در این سرزمین فرود آمد و توبه کرد.

وی با بیان این که عرفات و عرفه به معنای شناخت است، بر ضرورت شناخت نفس تأکید کرد و ابراز داشت: در مراسم حج نیز بعد از وقوف در عرفات نوبت به رمی جمرات و بعد از آن قربانی می رسد که مفهوم دقیقی دارد، یعنی انسان بعد از شناخت خود، باید شیاطین را کنار زده و بعد از آن نیز همه چیزهایی که او را از خدا فاصله می دهد ذبح کند.

حجت الاسلام ظهیری بهترین عمل در روز عرفه را دعا و مناجات برشمرد و خاطرنشان کرد: در روایت داریم که روزه عرفه مستحب است ولی در صورتی که مانع از دعا و مناجات بشود، استحباب آن کنار می رود، اما مسأله مهم در دعا کردن آن است که انسان از مسیر اصلی آن وارد شود.

وی عنوان کرد: شاید برای بسیاری از ما این سؤال به وجود آمده باشد که چرا هرچه دعا می کنیم به استجابت نمی رسد که باید دانست ولایت و تبعیت محض از ائمه معصومین شرط پذیرش دعای انسان است، چراکه روایت داریم برای استجابت دعا باید از باب الله وارد شد و در روایات دیگری باب الله به اهل بیت(ع) تعبیر شده است.

سخنران مراسم دعای عرفه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت اعتقاد انسان به مسأله ربوبیت، خاطرنشان ساخت: در ابتدای دعای عرفه نیز بر لزوم اعتقاد به ربوبیت خدا تأکید شده است؛ ربوبیت یعنی آن که انسان علاوه بر اعتقاد به یگانگی خدا، بر این عقیده باشد که زمامدار حقیقی جهان نیز خداوند است و همه مسائل در ید قدرت او قرار دارد./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات