۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۵۲۶۴۸۱

راه‌اندازی ۳ مرکز پژوهشی در مدارس علمیه خواهران آذربایجان‌شرقی

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران کشور از راه اندازی سه مرکز پژوهشی در حوزه علمیه خواهران تبریز، بناب و جلفا خبر داد.
حجت‌الاسلام حصاری، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی اکبر حصاری، معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران، امروز در نشست مدیران و معاونان پژوهشی مدارس علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی که در تبریز برگزار شد، با تأکید بر اهمیت تحقیق و پژوهش در روند آموزش دروس حوزوی اظهار داشت: آموزش، مقدمه فعالیت های حوزه بوده و رسالت اصلی طلبگی بعد از آموزش شروع می شود.

وی با بیان این‌که رسالت اصلی مدارس علمیه خواهران با احیای کارکرد پژوهشی و تبلیغی و تربیتی محقق می‌شود، به ضرورت پژوهش در حوزه های علمیه اشاره و تاکید کرد: مدارس علمیه خواهران به پژوهش به عنوان فوق برنامه نگاه نکنند.

حجت الاسلام حصاری با اشاره به این‌که بسیاری از آثار فاخر و ارزشمند علمای اسلام در سایه پژوهش‌های متمادی تدوین و نگارش شده‌اند، ادامه داد: امروز نیازمند بازآفرینی آثار علمای بزرگی همچون شهید مطهری از سوی طلاب جوان هستیم، تا مبدا بیگانگی میان این آثار ارزشمند و طلاب علوم دینی به وجود آید.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران کشور با تأکید بر این‌که طلاب حوزه های علمیه باید در جهت بازآفرینی و ساده سازی و پژوهش آثار شهید مطهری و بزرگان دیگر تلاش کنند، افزود: به دنبال آموزش پژوهش‌محور در حوزه های علمیه خواهران هستیم و در راستای این هدف مهم طرح‌ها و برنامه‌های مختلف تدارک دیده‌ایم.

وی با بیان این‌که تأسیس مراکز پژوهشی وابسته به حوزه علمیه در استان‌ها یکی از برنامه‎های شورای عالی حوزه های علمیه خواهران کشور است، اظهار داشت: تا پایان امسال سه مرکز پژوهشی حوزه علمیه خواهران در استان آذربایجان شرقی راه اندازی و فعال خواهد شد.

حجت الاسلام حصاری با اشاره به این‌که نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی قول تاسیس یک مرکز پژوهشی حوزه علمیه خواهران در تبریز داده است، تصریح کرد: دو مرکز دیگر در شهرهای جلفا و بناب راه اندازی می شود که امیدوارم بستر لازم برای پژوهش‌های عمیق و ماندگار در منطقه آذربایجان باشند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران کشور در بخش دیگری از سخنان خود ساماندهی، ساختارسازی سیستمی و حوزه سازی را سه مرحله  اصلی فعالیت حوزه های علمیه خواهران دانست و گفت: پژوهش در این مراحل، پشتوانه علمی حوزه های علمیه خواهران است، در حقیقت آموزش بدون پژوهش نمی‌تواند در تعمیق آموخته‌های فقهی مؤثر واقع شود.

وی با بیان این‌که تفاوت اساسی حوزه با دانشگاه این است که آموزش، آغاز رسالت حوزه علمیه است، گفت: رسالت حوزه با آموزش تمام نمی شود، بلکه هنوز ابتدای راه برای فراگیری علوم و معارف اسلامی است؛ اگر طلابی پژوهشگر و محقق در حوزه تربیت نشوند، دیگر نباید انتظار ظهور علمایی همچون علامه جعفری و علامه امینی در آذربایجان داشته باشیم./935/پ203/ب1

ارسال نظرات