۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۵۲۷۲۳۸
آیت الله مظاهری:

خاصیت جلسات روضه، دشمن ستیزی و ترویج تشیع است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: دشمنان تشیع به ویژه بنی امیه و بنی عباس از گرفتن جلسات عزاداری جلوگیری می کردند چرا که می دانستند جلسه عزاداری بالاترین اثر را روی تخریب دشمن و ترویج تشیع دارد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه عزاداری صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: قدم برداشتن برای برپایی روضه امام حسین(ع) از هر حج و عمره ای بالاتر است.

وی در ابتدا با بیان این که دهه محرم مربوط به امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان است، افزود: این جلسات عزاداری مورد نظر خداوند و اهل بیت(ع) است و ثواب فراوانی برای حضور در این جلسات بیان شده است؛ مطمئناً حضور در جلسه عزاداری امام حسین(ع) از هر حج و عمره ای بالاتر است؛ در روایتی می خوانیم هر قدمی که برای عزای امام حسین(ع) برمی داریم برابر با یک حج و یک عمره است.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: روای می گوید روزی جلسه روضه ای گرفتیم و به طور مفصل برای امام حسین(ع) گریه کردیم، فردای آن روز خدمت امام صادق(ع) رسیدم و در رابطه با جلسه توضیحاتی به ایشان دادم؛ امام فرمودند، ما نیز در جلسه شما شرکت داشتیم؛ از این روایت متوجه می شویم جلسات عزاداری مورد عنایت اهل بیت(ع) است.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: فرد بزرگی می گفت، در تخت فولاد اصفهان خدمت امام زمان(عج) رسیدم و با ایشان صحبت هایی داشتم، در بین صحبت هایشان به من فرمودند، من جلسات عزای امام حسین(ع) را دوست دارم و در آن ها شرکت می کنم؛ افرادی که خدمت امام زمان(عج) تشرف دارند، ایشان را در جلسات عزاداری درک می کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به منقولات تاریخی اذعان کرد: در زمان حضور ائمه(ع) خفقان عجیبی در جامعه برای شیعه حاکم بود، دشمنان تشیع به ویژه بی امیه و بنی عباس از گرفتن جلسات عزاداری جلوگیری می کردند چرا که می دانستند جلسه عزاداری بالاترین اثر را روی تخریب دشمن و ترویج تشیع دارد.

وی ادامه داد: با وجود خفقان حاکم در جامعه آن روز، ائمه(ع) جدیت بسیار بالایی برای روضه گرفتن به طور مخفیانه داشتند؛ مداحی به نام حصّان می گوید برای عرض مطلبی خدمت امام صادق(ع) رسیدم، امام پس از دیدن من، فرمودند، حصّان قصد دارم جلسه روضه ای بگیرم و خواص را نیز دعوت کنم و تو برایمان روضه بخوانی، حصّان می گوید من قبول کردم و جلسه روضه به پا شد، وقتی شروع به روضه خوانی کردم همه گریه می کردند ولی امام صادق(ع) با صدای بلند و بیشتر از بقیه گریه می کردند، من می خواستم روضه را به پایان برسانم که امام صادق(ع) ملتمسانه خطاب به من فرمودند، زِدنی یعنی بیشتر بخوان.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: هرگاه یکی از ائمه(ع) با مداحی روبرو می شدند سریعاً جلسه روضه ای به پا می کردند و این رفتار فقط مخصوص ایام محرم نبود؛ راجع به امام رضا(ع) نیز داستانی منقول است که ایشان مداحی را دعوت می کنند و از او می خواهند که برایشان روضه خوانی کند، آن مداح می پذیرد و امام پول زیادی به او می دهند و همچنین لباس خودشان را به عنوان صله به آن مداح می دهند؛ آن مداح به شهر قم می آید و مردم پول های دریافتی از امام رضا(ع) را به چند برابر قیمت خودش از او خریداری می کنند و پیراهن را به چندین تکه تقسیم می کنند و به عنوان تبرک برمی دارند.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان با اشاره به زیارت معروف ناحیه مقدسه ابراز کرد: زیارت ناحیه مقدسه زیارت بسیار خوبی است که از لسان امام زمان(عج) در مصائب جدّ غریبشان بیان شده است؛ این زیارت به واسطه علامه مجلسی نقل شده است و مصائب زیادی از لسان امام زمان(عج) در این زیارت بی نظیر آمده است؛ وجود مبارک امام عصر(عج) با خواندن این زیارت اشک های فراوانی برای جدّ غریبشان می ریزند./867/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات