۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۵۲۸۵۱۳
آیت الله مظاهری:

شیعه با عزاداری زنده است

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که شیعه با عزاداری زنده است، گفت: عزاداری به ویژه به شیوه سنتی بسیار نتیجه بخش است و می تواند جوانان ما را از شبهات دینی که دامن گیر جامعه شده است، حفظ کند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه عزاداری صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: عزاداری برای امام حسین(ع) زندگی انسان را بیمه می کند.

وی در ادامه تبیین اهمیت جلسات عزاداری و با مروری بر مطالب جلسه گذشته افزود: عزاداری مُراد و مطلوب خداوند و اهل بیت(ع) است و موجب فراهم آمدن خیر در دنیا و آخرت می شود؛ در یک کلام عزاداری مداوم سبب عاقبت بخیری است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که عزاداری برای رفع حاجات بسیار مؤثر است، اذعان کرد: عزاداری ها حاجات بسیار زیادی از شیعیان را برطرف کرده است و اگر بگویم شیعه با همین عزاداری ها زنده است، اغراق نکرده ایم.

رییس حوزه علمیه اصفهان در ادامه گفت: عزاداری کردن سبب توجه خاص حضرت ابا عبد الله الحسین(ع) به عزادار می شود و همین مسأله عاملی است تا عزادار از آفات و بلیات دینی و دنیوی در طول سال در امان بماند؛ به عبارت امروزی ها زندگی انسان به واسطه عزاداری کردن برای امام حسین(ع) بیمه می شود و در این زمینه انسان خوب و بد تفاوتی ندارند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: فرقی ندارد انسان چه اعتقاداتی داشته باشد، اگر در عزاداری شرکت کند و دلش برای مصائب امام حسین(ع) و یارانشان خالصانه بسوزد، زندگی دنیوی اش بیمه خواهد شد؛ ممکن است چیزی مطلوب انسان باشد که به خیر و صلاحش نباشد به همین سبب خداوند صلاح عزادار را برایش رقم خواهد زد.

وی ابراز کرد: بارها و بارها به تجربه ثابت شده است که با انسان خوب و انسان بد در دستگاه امام حسین(ع) معامله خوب می شود؛ در طول سال باید برای امام حسین(ع) عزاداری کنیم ولی ایام محرم زمان ویژه ای است تا انسان زندگی اش را به واسطه عزاداری بیمه کند؛ ما باید از امام حسین(ع) بخواهیم که در هنگام قرار گرفتن در بن بست ها ما را یاری کنند و نظر لطفی به زندگی ما داشته باشند.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: معنا ندارد زیر پرچم امام حسین(ع) قرار بگیریم و برای ایشان عزاداری کنیم و ایشان به ما اعتنا نکنند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از دوستان بنده قصد داشت اربعین به کربلا برود و نزد من و آمد و گفت پاهایم به شدت درد می کنند و به جراحی نیاز دارند و دکتر از این که در پیاده روی اربعین شرکت کنم من را منع کرده است، به او گفتم با هواپیما به نجف برو و در حرم امیر مؤمنان(ع) پاهایت را به درب و دیوار حرم تماس بده و از ایشان بخواه تا پاهایت را شفا بدهند و با پای پیاده از نجف به کربلا برو؛ دوست بنده به توصیه ام عمل کرد و بعد از این که از کربلا بازگشت نزد من آمد و گفت بیماری پاهایم به طور کامل برطرف شد و حتی نیازی به دکتر و دارو ندارم.

استاد اخلاق حوزه علمیه اذعان کرد: حرّ ابن یزید ریاحی باید برای ما سرمشق باشد؛ باید بدانیم هر که باشیم و هر چه باشیم اگر زیر پرچم قرار بگیریم امام حسین(ع) از ما محافظت می کنند؛ حرّ ابن یزید ریاحی انسان خیلی بدی بود ولی به واسطه ارتباط برقرار کردن با امام حسین(ع) انسان خیلی خوبی شد.

وی ادامه داد: کسی که راه امام حسین(ع) و خانواده و اصحاب ایشان را مسدود کرد، حرّ بود ولی در روز عاشورا متحول شد و با پشیمانی خدمت امام حسین(ع) رسید و عذر خواهی کرد، امام حسین(ع) به حضرت ابوالفضل(ع) فرمودند، به پیشواز حرّ برو و حرّ در حالی بسیار گریه می کرد به امام حسین(ع) عرضه داشت آیا راه نجاتی برای من وجود دارد، امام فرمودند تو را بخشیدم، حرّ عرضه داشت اجازه بدهید به میدان بروم و در راه شما کشته شوم، امام حسین(ع) به او اذن میدان دادند، ولی حرّ نرفت و خطاب به امام حسین(ع) عرضه داشت قبل از این که بروم می خواهم از خواهرتان عذر خواهی و طلب حلالیت بنمایم ولی امام حسین(ع) فرمودند، خودم از جانب تو از خواهرم عذر خواهی می کنم.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که در راه امام حسین(ع) شهید شدن مقام بسیار والایی است، اظهار کرد: جناب حرّ در رکاب ابا عبد الله الحسین(ع) شهید شد و امام حسین(ع) بر بالین او حاضر شدند و کاری با او کردند که با عزیزترین شخص کربلا بعد از خودشان یعنی حضرت علی اکبر(ع) انجام ندادند یعنی دستمال سفید بر پیشانی جناب حرّ بستند.

وی خاطرنشان کرد: منقول است یکی از سلاطین قصد کرد تا قبر جناب حرّ را بشکافد تا ببیند چنین شخصی وجود دارد یا وجود ندارد، بعد از این که مأمورین قبر حرّ را شکافتند جسد او را که هنوز تازه بود و دستمال سفیدی بر پیشانی اش بسته شده بود، یافتند؛ آن سلطان طمع کرد و می خواست به عنوان تبرک دستمال را بردارد به همین سبب دستور داد دستمال را از پیشانی جسد حرّ باز کردند و با تعجب ملاحظه کردند که خون تازه از پیشانی حرّ سرازیر شد و مجبور شدند دستمال را سر جایش ببندند.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان با بیان این که عزاداری برای امام حسین(ع) انسان سازی می کند، اظهار کرد: عزاداری به ویژه به شیوه سنتی بسیار نتیجه بخش است و می تواند جوانان ما را از شبهات دینی که دامن گیر جامعه شده است حفظ کند./867/پ201/ب1

ارسال نظرات