۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۵۲۹۰۴۰
تولیت آستان قدس رضوی:

داعش در حال تکرار سیاست های یزیدیان است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: امروز که داعشی ها سر مسلمانان را از بدن جدا می کنند و دم از بهشت می زنند، به واسطه جهل و شستشوی ذهنی است. همین حرف را یزیدیان نیز به لشکر خود زدند و گویی امروز تاریخ در حال تکرار شدن است.
حجت الاسلام رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در مراسم سوگواری شب تاسوعای حسینی در بارگاه منور امام هشتم(ع) که با حضور زائران و مجاوران آن حضرت در محل رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، به بیان نکاتی پیرامون «ولایت پذیری یاران سیدالشهدا(ع)» پرداخت.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به بصیرت حضرت اباالفضل(ع) در همراهی با امام حسین(ع)، اظهار کرد: زائر در زیارت ایشان گواهی می دهد که این قهرمان میدان عاشورا و کربلا دارای بصیرت نافذ بود که برای یک سالک الی الله بسیار اهمیت دارد و مؤمنان بعد از اقامه هر نماز خود آن را از خدا می خواهند. بصیرت همان ویژگی ای بود که تفاوت میان لشکر سیدالشهدا(ع) با لشکر یزید را مشخص می کرد؛ چرا که سپاهیان لشکر یزید هم نماز می خواندند، هم در بین آن ها حافظ قرآن وجود داشت و هم خود را پیرو پیامبر(ص) می دانستند اما بصیرت نداشتند.

بصیرت صفت ممتار عاشوراییان بود

وی با بیان این که «صفت ممتاز عاشوراییان بصیرت آن ها بود که طبق روایت بر شمشیرهایشان حکومت می کرد»، در تبیین اهمیت بصیرت برای زندگی انسان مؤمن، خاطرنشان کرد: کور بودن چشم سر انسان بسیار آسان تر از این است که چشم دلش کور باشد. کسی که چشم سرش کور باشد اشخاص را نمی شناسد اما کسی که بصیرت ندارد، دشمن را از دوست نمی شناسد و هدف و مقصد برای او روشن نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی یادآور شد: امام حسین(ع) در آغاز حرکتشان از مدینه به سوی کربلا، مقصد کاروان کربلا و شرط حضور در آن را تبیین فرمودند و در طی مسیر بصیرت همراهان خود را آزمودند و حتی نسبت به بصیرت فرزند و برادرزاده خودشان نیز اطمینان حاصل کردند تا مبادا به سبب نسبت خویشاوندی در کاروان کریلا حضور یافته باشند.

بصیرت، لازمه همراهی با سیدالشهدا در روز عاشورا

تولیت آستان قدس رضوی افزود: در طی مسیر برای چند لحظه حالت منامیه برای وجود مقدس سیدالشهدا(ع) به وجود آمد و ایشان در عالم رریا دیدند منادی ندا می دهد که «این کاروان به سوی مرگ پیش می رود.» ایشان وقتی سر از این حالت بلند کردند، برای امتحان بصیرت حضرت علی اکبر(ع)، ناگهان فرمودند «إنا لله و إنّا إلیه راجعون.» حضرت علی اکبر خطاب به ایشان گفت «اگر ما بر حق هستیم؛ باکی از مرگ نداریم.» با این جمله مشخص شد علی اکبر(ع) به واسطه رابطه پدر و فرزندی گام در این راه ننهاده؛ بلکه مسیر را می شناسد و از روی بصیرت قدم در میدان گذاشته است.

وی با اشاره به جریان امتحان بصیرت حضرت قاسم(ع) نیز خاطرنشان کرد: در شب عاشورا حضرت برای امتحان حضرت قاسم بن الحسن(ع)، از او پرسیدند «مرگ را چگونه می بینی؟» وقتی آن حضرت در پاسخ فرمود «أحلی من العسل.» معلوم شد که ایشان نیز می دانست که در چه راهی قدم گذاشته و بصیرت دارد. امام حسین(ع) پس از شنیدن پاسخ قاسم(ع)، وعده حضور نامش در میان شهدای کربلا را به او دادند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: افراد زیادی در این مسیر با حضرت مواجه شدند که رفتار متفاوتی داشتند؛ مانند عبد الله بن حر جعفی که در پاسخ به دعوت سیدالشهدا(ع) گفت «شمشیر و اسبم را در رکابتان قرار می دهم اما نسبت به حضور خودم عذرخواهم.» اما در همین حین شخصی که گفتگوی امام(ع) با عبدالله را می دید اعلام آمادگی کرد به کربلا برود و جاودانه شد.

زمان شناسی یکی از ابعاد مهم بصیرت حضرت اباالفضل بود

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شخصیت با بصیرت حضرت اباالفضل(ع)، تصریح کرد: زمان شناسی مسأله مهمی است و یکی از ابعاد تجلیلی که ما از مقام حضرت اباالفضل(ع) می کنیم، زمان شناسی ایشان بود. توابین هم برای سیدالشهدا(ع) قیام کردند و در این راه شهید شدند اما از مقام آن ها تجلیل نمی شود چرا که آن ها زمان شناس نبودند و وقتی فریاد استنصار سیدالشهدا(ع) بلند شد، لبیک نگفتند و پس از دو یا سه روز جریان توابین را شکل دادند.

وی افزود: وقتی برای حضرت عباس(ع) امان نامه آوردند، بدون فوت وقت آن ها را لعنت کرد و از پذیرش امان نامه سر باز زد چرا که راه برای او روشن بود. قطب نمای انسان سالک انقلابی بصیرت است و این که رهبر معظم انقلاب همواره تأکید دارند که در فتنه ها و در شرایطی که برخی خوبان دچار چرخش می شوند، بصیرت را حفظ کنیم، به همین خاطر است.

ولایت شاخص اعتدال در جامعه اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به ضرورت پیروی از ولایت به عنوان شاخص حقیقت، آن را لازمه بصیرت مؤمنان قلمداد کرد و گفت: امیرمؤمنان(ع) فرمودند «صراط مستقیم و شاخص برای حق بودن یک اندیشه، ما هستیم.» در عصر غیبت نیز شاخص اعتدال در جامعه اسلامی، جایگاه ولایت فقیه است و مؤمنان برای تشخیص مسیر باید به رهنمودهای ولی فقیه جامع الشرایط توجه داشته باشند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به فلسفه قیام سیدالشهدا(ع) که به فرموده خود آن حضرت «امر به معروف و نهی از منکر» بود، پیروی از پیام این قیام را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: نیروی مذهبی که حس مسؤولیت پذیری دارد و در برابر انجام منکر و ترک معروف برافروخته می شود، باید به عنوان یک انسان وظیفه شناس مورد تقدیر قرار گیرد.

اجرای احکام الهی هدف انقلاب اسلامی ایران بود

وی با بیان این که «احیای دین به معنای احیای عمل به احکام دین است»، انقلاب اسلامی ایران را قیامی در این راستا معرفی و اظهار کرد: مردم قبل انقلاب هم نماز می خواندند و روزه می گرفتند و حج و زیارت می رفتند اما نظام، نظام الهی نبود. در نظام الهی بایدها و نباید های الهی اجرای می شود و اساس نظام اسلامی برای تحقق این مسأله است. انقلاب ما که جلوه قیام سیدالشهدا(ع) بود با همین هدف پیروز شد و از همین رو امام(ع) فرمودند «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است.»

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر نیاز به تحمل زخم زبان دیگران دارد، افزود: در زیارت حضرت اباالفضل(ع) می خوانیم که عده ای آن حضرت را با زبان خود به شهادت رساندند یعنی ایشان را ترور شخصیت کردند. تمام پیشوایان دین ما قبل از ترور شخص، ترور شخصیت شدند. پس از شهادت امیرمؤمنان(ع) می گفتند «علی مگر نماز می خواند؟» در حالی که علی تجسم نماز بود. وقتی سیدالشهدا را به شهادت رسانده بودند، برخی افراد هلهله می کردند تا جای حق و باطل را جابجا جلوه دهند. این مسائل همه در راستای ترور شخصیت اهلبیت(ع) صورت می گرفت.

داعش در حال تکرار سیاست های یزیدیان است

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: سیاست مشترک بنی امیه و بنی عباس این بود که ائمه(ع) را از جایگاه هدایت دین و دنیای مردم کنار بزنند و اجازه ندهند آن ها زعامت امور مسلمانان را در اختیار داشته باشند اما موفق نمی شدند چرا که مردم همواره به ائمه(ع) رجوع می کردند و از همین رو به ترور شخصیت اهل بیت(ع) روی می آوردند تا نگاه مردم به ایشان تغییر کند. در نتیجه همین سیاست برخی از انسان هایی که حافظ قرآن بودند و پینه بر پیشانیشان بسته شده بود، از روی جهل در سپاه یزید حضور یافتند.

وی با اشاره به تداوم این سیاست در جبهه باطل، اظهار کرد: امروز که داعشی ها سر مسلمانان را از بدن جدا می کنند و دم از بهشت می زنند، به واسطه جهل و شستشوی ذهنی است؛ به گونه ای که وقتی به یک شیعه بر می خورند، گمان می کنند با قتل او به بهشت می روند. همین حرف را یزیدیان به لشکر خود زدند و گویی امروز تاریخ در حال تکرار شدن است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان تأکید کرد: بصیرت ضرورتی است که انسان را از هرگونه لغزش در اندیشه، اخلاق و عمل مصون نگاه می دارد تا او در فتنه هایی که وجود دارد و در غبارآلودگی جاده های زندگی بتواند راه، راهبر، مقصد و دوست و دشمن را درست بشناسد چرا که در غیر این صورت ممکن است به عضویت سپاه دشمن در آید./820/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات