۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۵۲۹۰۷۱
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

انسان شجاع در اوج غائله موضع خود را مشخص می‌کند

استاد حوزه علمیه با اشاره به شجاعت یاران امام حسین(ع) به تبیین چهار نوع شجاعت نظامی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی پرداخت.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین  ناصر رفیعی، پیش از ظهر امروز در مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در دفتر مقام معظم رهبری در قم یکی از اوصاف برجسته حضرت ابوالفضل را شجاعت دانست و اظهار داشت: شجاعت از صفاتی بود که همه یاران امام حسین(ع) داشتند و پیامبر(ص) در روایتی امام حسین(ع) را امام شجاعت توصیف کرده اند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که ملاک کارگزار شجاعت است، افزود: شجاعت صفت جسم نیست و به معنی درشت هیکل بودن و صدای بلند داشتن نیست بلکه یک صفت درونی و قلبی است مانند مرحوم آیت الله مدرس که با جثه ضعیفی که داشت ولی روحیه شجاعت او باعث می شد که در مقابل رضا شاه که هم هیکل درشت داشت و هم قدرت داشت بایستد.

وی خاطرنشان کرد: شهید مطهری شجاعت را سه نوع تقسیم کرده اند که یکی شجاعت نظامی و دوم شجاعت عقلی و سوم هم شجاعت اخلاقی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که از نظر من چهار نوع شجاعت وجود دارد، افزود:  اول شجاعت نظامی است به معنی استواری در میدان جنگ و دلاوری در میدان نبرد است؛ یکی از چیزهایی که این شجاعت را در انسان افزایش می دهد خواندن آیه 147 سوره آل عمران است که انسان را شجاع می کند.

وی با بیان اینکه شجاعت در سایه تدین و اعتقاد به خدا به وجود می آید، گفت: شجاعت تنها به معنی بی باکی در میدان جنگ نیست بلکه نوع دوم شجاعت شجاعت اخلاقی است که انسان به دنبال حق باشد حتی اگر بر علیه او باشد و در روایات این نوع شجاعت را با راستگویی همراه دانسته اند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: شجاعت این است که انسان در اوج عصبانیت حق دیگران را رعایت کند و از حق تجاوز نکند؛ مردی که در خانه شجاعت عذر خواهی داشته باشد و یا زنی که شجاعت عذر خواهی داشته باشد در حقیقت شجاعت اخلاقی دارد.

وی شجاعت اجتماعی را سومین نوع شجاعت دانست و گفت: شجاع ترین مردم کسی است که در جامعه قدرت تحمل افراد را داشته باشد؛ از این رو تمام 25 سال خانه نشینی و سکوت امام علی(ع) شجاعت است زیرا کوتاه آمدن به خاطر حفظ جامعه شجاعت می خواهد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که چهارمین نوع شجاعت شجاعت سیاسی است، خاطرنشان کرد: شجاع سیاسی کسی است که نمی گذارد قائله ختم شود و بعد موضع گیری کند بلکه در اوج غائله موضع خود را مشخص می کند و مشخص می کند که طرف حق است یا باطل، انسان شجاع حرفی نمی زند که هم حق خوشش بیاید و هم باطل بلکه محکم موضع می گیرد و خط و ربطش معلوم است.

وی تصریح کرد: شجاع سیاسی مانند امام خمینی(ره) است که حرف حق را می زند و از کسی ترس ندارد و با تمام قدرت در مقابل سلمان رشدی موضع می گیرد و از هیچ کس واهمه ای ندارد./843/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
پویا
United States
۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
این نظر این بنده ی حقیر رو پذیرا باشید و سرلوحه ی زندگیتون کنید
اگه که میخاید آدم خیلی شجاعی باشید بیشترین فشار رو به نیمکره ی سمت چپ مغزتون بیارید
چون که کسایی که نیمکره ی سمت چپ مغزشون فعال تره آدمای نترس تری نسبت به اون دسته ی دیگه هستن
1
0