۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۵۳۱۱۲۳
آیت الله مظاهری:

حفظ عزت نظام در گرو ایستادگی مقابل دشمن است

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که عزت اسلام مرهون ایستادگی در برابر دشمن است، گفت: رویه عالم هستی از زمان حضرت آدم تا زمان فعلی به گونه ای بوده است که هر کسی بخواهد آقایی کند و عزتش حفظ شود، باید در برابر دشمن ایستادگی کند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: مسلمانان صدر اسلام یکمرتبه هم در برابر دشمن تسلیم نشدند.

وی در ادامه تفسیر آیه صد و پنجاه و پنجم سوره بقره که می فرماید«وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الأمْوَالِ وَالأنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ» افزود: تأکیدات بسیار زیاد مضمون این آیه در آیات مختلف دیگر برای اهمیت موضوعی است که در این آیات به آن اشاره شده است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: این آیه و دو آیه ای که بعد از این آیه آمده است، بیان می دارد، انسانی که در بندگی خداوند و در برابر بلاها صبور نباشد، در دنیا و آخرت دچار خسران می شود و چیدمان عالم هستی به شکلی است که شقاوت و سعادت ابدی انسان به دست خودِ او رقم خواهد خورد.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: کسب دنیا و کسب آخرت، همه و همه معلول تلاش های انسان است؛ ما هستیم که به واسطه اسباب سعادت و شقاوت ابدی خودمان را رقم می زنیم؛ اگر به دنبال دنیا هستیم باید به طور جدی تلاش کنیم تا وضعیت مالی خودمان را ارتقا دهیم و اهل فریب کاری نباشیم و اگر هدف ما رسیدن به بهشت اخروی است، باید به دستورات خداوند جامه عمل بپوشانیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که جاهل همیشه کلاه سرش می رود، اظهار کرد: کسب علم به واسطه خواندن کتاب های مفید و نشستن پای منابر روحانیان حاصل می شود؛ انسان جاهل در هر شرایطی به ویژه از سوی دشمنان ضربه های بسیار زیادی می خورد؛ شکوفایی عقل تنها زمانی ایجاد می شود که با جدیت تمام در راه کسب علم گام برداریم.

وی افزود: رویه عالم هستی از زمان حضرت آدم(ع) تا زمان فعلی به گونه ای بوده است که هر کسی بخواهد آقایی کند و عزتش حفظ شود، باید در برابر دشمن ایستادگی کند؛ آیه شصتم سوره انفال که می فرماید«وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ» بیان می دارد، جنگ افروزی نکنید ولی توان دفاعی خوبی داشته باشید تا به واسطه آن حالت بازدارندگی برای دشمن ایجاد شود.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که یهودیان همواره علیه مسلمانان توطئه می کرده اند، خاطرنشان کرد: عزت اسلام مرهون همین ایستادگی ها در برابر دشمنان است؛ پیامبر(ص) در طول 10 سال 84 جنگ را با کفار و یهودیان پشت سر گذاشتند ولی حتی یکمرتبه هم تسلیم نشدند و به لطف خداوند همه جنگ ها را با پیروزی پشت سر گذاشتند.

رییس حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: جرجی زیدان که یک مورخ مسیحی است در کتابش می نویسد، مسلمانان از نظر امکانات بسیار ضعیف بودند و حتی چکمه ای برای پوشیدن نداشتند به همین سبب پارچه کهنه ای به پاهایشان می بستند و در جنگ شرکت می کردند ولی با این حال همیشه در جنگ ها به پیروزی می رسیدند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تشریح کرد: جنگ اُحد یکی از جنگ هایی است که سپاه اسلام تا مرز شکست پیش رفت؛ سپاه اسلام در جنگ اُحد در حال رسیدن به پیروزی بود، پیامبر(ص) به مسلمانان دستور دادند که در فلان منطقه مستقر شوید و به جایی نروید ولی مسلمانان بدون توجه به دستور پیامبر(ص) میدان را ترک کردند و برای جمع آوری غنائم جنگی مهیا شدند، به همین سبب دشمن از پشت سر حمله کرد و تا مرز شکست دادن مسلمانان پیش رفت؛ منقول است در این جنگ پیامبر(ص) و امیر مؤمنان(ع) دوش به دوش یکدیگر می جنگیدند و جراحات جدی به امیر مؤمنان(ع) وارد شد، بعد از اتمام جنگ پیامبر(ص) خطاب به مسلمانان فرمودند، علت این که تا مرز شکست پیش رفتیم این بود که شما یک لحظه خداوند را فراموش کردید.

وی با توجه به آیه بیست و پنجم سوره توبه که می فرماید«لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ فِی مَوَاطِنَ کَثِیرَةٍ وَیَوْمَ حُنَیْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْکُمْ کَثْرَتُکُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْکُمْ شَیْئًا وَضَاقَتْ عَلَیْکُمُ الأرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّیْتُمْ مُدْبِرِینَ» گفت: دومین جنگی که میان مسلمانان و کفار ایجاد شد و تا مرز شکست دادن مسلمانان پیش رفت، جنگ حُنین بود؛ در این جنگ که از آخرین جنگ های مسلمانان در زمان حیات پیامبر(ص) است، طبق آیه قرآن مسلمانان به تعداد دوازده هزار نفری سپاه اسلام مغرور شدند و نزدیک بود تا سپاه اسلام منهدم شود.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان خاطرنشان کرد: پیروزی جمهوری اسلامی ایران در جنگ هشت ساله با دنیا نتیجه ایستادگی و توکل کردن بر قدرت خداوند بود؛ در شهر اصفهان در یک روز 300 شهید تشییع شدند ولی در شب همان روز 300 رزمنده جای شهیدان را در میدان نبرد پُر کردند./867/پ201/ب1

ارسال نظرات