تلویزیون؛ از انحصار تا احتضار
به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، گفت: در میان تفاوت هایی که بین شبکه های اجتماعی و پیام رسان با تلویزیون وجود دارد می توان ضعف تلویزیون در جلب مشارکت مردمی را مهم ترین علت به حاشیه رفتن آن دانست، مشارکتی که همیشه انتظار می رفت و هیچ وقت اتفاق نیفتاد.
وی ادامه داد: در واقع مردم تنها دریافت کننده هستند و هیچ نقشی در برنامه های تلویزیون ندارند، حتی نخبگان جامعه هم به همین صورت، به اضافه این که نخبگان در بهره گیری از تلویزیون محروم تر و مظلوم ترند.
حجت الاسلام قطبی تصریح کرد: به راستی چرا باید تلویزیون استانی مثل اصفهان با حدود پنج میلیون مخاطب تنها با سلیقه و فکر کمتر از ده نفر اداره شود و پنج میلیون و نهصد و نود و نه هزار و نهصد و نود نفر دیگر هیچ نقش و تأثیری در آن نداشته باشند، این چیزی جز انحصار نیست این نادیده انگاشتن مشارکت مردم و نخبگان موجب احتضار تلویزیون شده است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: چند سال قبل هر از چندگاهی مدیر کل صدا و سیما برخی نخبگان را در جلسه ای با موضوع "دورهمی به صرف چای و اندکی میوه" دعوت می کرد ولی همین چشمه کور هم از چشمه بودن افتاد.
وی اظهار داشت: چرا نخبگانی که می بایست در رسانه رسمی کشور فرصت ارتباط با مردم را داشته باشند رو به شبکه های اجتماعی و پیام رسان آورده و پیج و کانال برای خود دست و پا می کنند؟ چرا مردم سلول های خبری و فراغتی را در فضای سایبری و مجازی جست و جو می کنند و نه از تلویزیون؟
حجت الاسلام قطبی بیان داشت: چرا جدیدترین و ناب ترین گزارش های ویدئویی از زندگی مردم و میراث ناملموس تنها در شبکه های پیام رسان دست به دست می شود؟ چرا مردم احساس می کنند تلویزیون چیزی جز تکرار و یکسانی فعالیت ها نیست؟ چرا هیچ کس برنامه های تلویزیون را به دوستان و آشنایان خود توصیه نمی کند، ولی به کرّات کانال ها و پیج های مجازی را به دیگران معرفی می کند؟
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: چرا تلویزیون هم برای ارتباط خود با مردم به شبکه های اجتماعی و پیام رسان التماس می کند؟ چه کسی این محتضر را باید دریابد و درمانش کند تا از نفس نیفتد؟ نخبگان جامعه چه وظیفه ای در این زمینه دارند؟ آیا فرصت، زمینه و امکان ورود نخبگان به درمان و حل مسأله وجود دارد؟
وی تأکید کرد: به نظر می رسد مدیران و برنامه ریزان تلویزیون در این زمینه سازی نقش سازنده ای دارند و می توانند کاری از پیش ببرند، امیدوارم پیش از اینکه بخواهیم با تفت تلویزیون را بدرقه کنیم، تخت مشارکت پذیری تلویزیون پذیرای نخبگان و آحاد جامعه باشد. /869/د103/ب1