۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۵۳۲۸۵۸
حجت الاسلام والمسلمین رنجبر

برخی از استعدادهای درونی انسان به واسطه تحمل مشکلات بروز و ظهور می یابد

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: سید الشهدا(ع) مثل بقیه ائمه(ع) دنیای استعدادها بود ولی استعدادهای ایشان با حضور در کربلا و تحمل مصائب بزرگ شکوفا شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد رضا رنجبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا رنجبر در سخنرانی شب گذشته که در هیأت فرهنگی مذهبی رضوان برگزار شد، گفت: خداوند اراده زیان رساندن به بندگانش را ندارد.

وی در ابتدا با اشاره به فراز ابتدایی آیة الکرسی که می فرماید«الله لا اله الا هو...» افزود: برنده شدن در مواضع مختلف زندگی با هدف گذاری روی مسأله توحید حاصل می شود؛ پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، رستگاری انسان در گرو توحید بلاشرک است، انسان باید فقط متوجه خداوند باشد و از غیر خداوند رهایی جوید.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر اذعان کرد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، مبادا بگویید اگر این اُردک ها نبودند، دزد اموال ما را به تاراج می بُرد چرا که این نوعی شرک است؛ اُردک ها در هنگام مواجه شدن با غریبه سر و صدای زیادی می کردند و صاحبان اُردک ها بدین واسطه از حضور یک فرد غریبه آگاه می شدند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که خواست خداوند به طور قطع حاصل می شود، تصریح کرد: خداوند احد است و مثل و مانند ندارد، صمد یعنی موجودی که پُر است، الله الصمد یعنی خداوند مملؤ از رحمت، رأفت و نور است؛ الحیّ یعنی خداوند زنده مطلق است و بقیه نسبت به او مردگانند.

وی تبیین کرد: القیوم یعنی عامل به حرکت درآورنده همه موجودات هستی از ریز تا درشت خداوند است؛ رابطه بنا و بنّا قطع شدنی است ولی ارتباط موجود قیوم هرگز با مخلوقاتش قطع نمی شود؛ نسبت انسان با خداوند مثل سایه و صاحب سایه است تا جایی که لحظه به لحظه به انسان حیات می بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر با اشاره به این فراز از آیة الکرسی که می فرماید«...لا تأخذه سنة و لا نوم...» اظهار کرد: هر موجود زنده ای خواب و بیداری دارد؛ موجودات زنده به دلیل این که ابتدا چُرت می زنند و سپس به خواب می روند، این عبارت بی نظیر بیان می دارد خداوند را نه چُرت فرا می گیرد و نه به خواب می رود.

استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به این عبارت از قرآن که می فرماید«له ملک السموات و الارض» اذعان کرد: همه اشیاء در هستی در مِلک خداوند است؛ هیچ مالکی زیان مِلکش را نمی خواهد یعنی خداوند هرگز راضی به ضرر دیدن مخلوقاتش مخصوصاً انسان ها نیست؛ برخی از استعدادهای درونی انسان به واسطه تحمل مشکلات بروز و ظهور می یابد؛ جنس الماس و جنس ذغال سنگ یکسان است ولی الماس به دلیل تحمل فشارهای لایه های درونی زمین به یک سنگ گرانبها تبدیل شده و ذغال سنگ یک سنگ کم قیمت است.

وی گفت: سید الشهدا(ع) مثل بقیه ائمه(ع) دنیای استعدادها بود ولی استعدادهای ایشان با حضور در کربلا و تحمل مصائب بزرگ شکوفا شد؛ شفاعت اهل بیت(ع) زمانی به انسان می رسد که وجود انسان با وجود اهل بیت(ع) سنخیت داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر در پایان با اشاره به این عبارت که می فرماید«...وسع کرسیه السموات و الارض...» تشریح کرد: همه عالم پایتخت خداوند است و قدرت بی نظیر پروردگار همه جای عالم را فرا گرفته است./867/پ202/ب1

ارسال نظرات