۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۵۳۳۸۱۹
حجت الاسلام ذوعلم:

نظام هستی بارقه ای از رحمت الهی است

دبیر علمی همایش «پاسداشت منزلت علمی و خدمات انقلابی آیت الله شهید مصطفی خمینی» گفت: مودت، محبت و تعاون میان مردم سازنده جامعه است که همه این ها بارقه ای از رحمت الهی هستند.
ذوعلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام علی ذوعلم در اختتامیه همایش «پاسداشت منزلت علمی و خدمات انقلابی آیت الله شهید مصطفی خمینی» که عصر امروز در سالن همایش های مدرسه دارالشفاء برگزار شد با تبیین موضوع «دلالت های فرهنگی تربیتی سوره حمد از دیدگاه آیت الله سید مصطفی خمینی» عنوان کرد: بحث هایی که ایشان در تفسیر خود داشت، صرفاً جنبه علمی و نظری نیست بلکه یک سبک عملی و اندرزی هم در آن وجود دارد.

وی افزود: ایشان در تفسیر سوره حمد 19 کلیدواژه را بررسی کرده و هرکدام را در راستای تعالی و رشد و ساخت شخصیت دینی انسان مورد اشاره قرار می دهد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: وی در ذیل آیه «الرحمن الرحیم» بحث رحمت الهی را مطرح می کند و نظام هستی را بارقه ای از رحمت، محبت و مودت الهی می داند.

وی با اشاره به تقابل نظریه وی با نظریه داروین و تنازع برای بقا خاطرنشان کرد: آیت الله سید مصطفی خمینی اساس زندگی را تعاون، تلاش جمعی، رحمت و همیاری معرفی می کند که این نظریه در تقابل با نظریه تنازع برای بقا که مبنای شکل گیری تفکر غربی است، قرار دارد.

حجت الاسلام ذوعلم ادامه داد: از نظر اسلام آنچه سازنده جامعه است؛ مودت، محبت و تعاون میان مردم است که همه این ها بارقه ای از رحمت الهی هستند.

وی تأکید کرد: البته در این موضوع یک مسأله نیز مورد ملاحظه قرار می گیرد که مطابق آیه«اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» شدت علیه کفر نیز از منشأ رحمت الهی است.

دبیر علمی همایش «پاسداشت منزلت علمی و خدمات انقلابی آیت الله شهید مصطفی خمینی»  اضافه کرد: نظریه اجتماعی که آیت الله سید مصطفی خمینی از اسلام برداشت کرد، سبب ساخت جامعه می شود و شکل گیری نظامات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و انسانی در این راستا سبب شکل گیری جامعه اسلامی می شود.

حجت الاسلام ذوعلم ابراز کرد: انگیزه جامعه برای برخورد و مقابله با تبهکاران و قانون شکنان نیز نوعی رحمت الهی است چراکه رحمتی برای همه انسانها است و مانع استمرار حرکات حیوانی و شیطانی و سقوط و انحطاط بیشتر تبهکاران می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این دیدگاه در تمدن اسلامی بسیار راهگشا است و خط ممیزه مبنایی با دیدگاه غربی را ترسیم می کند که نیازمند توجه ویژه ای است./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات