۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸
کد خبر: ۵۳۳۹۷۶
عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه فردوسی:

دلیل به وجود آمدن فرقه ها از هم پاشیدگی شیرازه اجتماعی است

عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه فردوسی گفت: وقتی شیرازه جامعه گسسته می شود، نیاز اساسی انسان به ارتباط و همبستگی از بین نمی رود؛ بنابراین امیال باقی است و زمانی که شیرازه جامعه گسسته شود، هزاران فرقه پدید می آید.
فرقه های انحرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری  رسا درمشهد، حجت الاسلام غلامحسین صدیق اورعی، جامعه شناس و عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه فردوسی، امروز چهارم آبان در همایش آموزشی «مبلغان و شبهات عاشورایی» که در سالن همایش های آستان قدس برگزار شد به شبهات وارد بر عزاداری امام حسین(ع) پاسخ گفت. 

وی در پاسخ به شبهه ای که در مورد توزیع نادرست غذای نذری مطرح می شود، اظهار کرد: در مردم ممکن است ایرادها یا ضعف هایی در روابط اجتماعی شان گرفته شود، چون در ایران قاعده ها تضعیف شده است، آدم ها دچار خودمختاری فرهنگی شده اند که این بیماری است.

این جامعه شناس ادامه داد: زمانی که قاعده ها تضعیف و شکسته شد، بعضی ابداع های فردی ممکن است عادی بنظر  بیاید و یا بعضی عیب هایی داشته باشد.

حجت الاسلام اورعی افزود: یکی از عواملی که سبب شده شیوه پذیرائی نذری تغییر کرده، این است که هنجارها و همبستگی ها تضعیف شده است و خودمختاری الگویی برای هنجاری اجتماعی شده است.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: اینکه برخی ادعا می کنند که موقع نذری دادن، افراد تحقیر می شوند، این گونه نیست چرا که این به آدم ها بستگی دارد که آیا حس آنها تحقیر بوده یا برای ناظر حس تحقیر را به وجود آورده است؟ باید دیدگاه فاعل را پیدا کنیم و از نظر آنهایی که درگیر آن صحنه بوده اند، تحقیرآمیز است بوده است یا خیر؟

حجت الاسلام صدیق اورعی در پاسخ به این پرسش که آیا افسردگی با حزن و خوف ربطی ندارد، افزود: افسردگی نه حزن است و نه خوف است. افسردگی بی میلی به زندگی است؛ از این رو افسرده شدید، خودکشی می کند.

عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه فردوسی ابراز کرد: افسرده به دلیل انزوا، میلش نسبت به زندگی کاهش می یابد و به همین دلیل ما باید تعاملات و روابط اجتماعی را بیفزاییم.

وی ادامه داد: وقتی شیرازه جامعه گسسته می شود، نیاز اساسی انسان به ارتباط و همبستگی که از بین نمی رود؛ بنابراین امیال باقی است و زمانی که شیرازه جامعه گسسته شود، هزاران فرقه پدید می آید./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات