۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۵۳۵۷۴۷
نمایشگاه مطبوعات؛

مقدسی: تمام فعالیت‌های اقتصادی کشور نیازمند امنیت است

نماینده مجلس شورای اسلامی در اعلام مواضع خود نسبت به سخنان رهبری مبنی بر امنیت اقتصادی، گفت: بحث امنیت با اقتصاد در کنار هم معنا و مفهوم پیدا می‌کند، وقتی اقتصاد پویا باشد قطعا وضعیت معیشتی مردم درست می‌شود و از این رو احساس آرامش به جامعه منتقل می‌گردد.
مقدسی

سید مهدی مقدسی، نماینده مجلس شورای اسلامی در بازدید از غرفه خبرگزاری رسا در بیست‌و‌سومین نمایشگاه مطبوعات در مورد سخنان مقام معظم رهبری درباره امنیت اقتصادی، گفت: بحث امنیت با رشد اقتصادی یک رابطه معناداری دارد، به این معنا که سرمایه جایی می‌نشیند که امنیت در آن باشد.

وی ادامه داد: واقعیت امر این است که ایران با وجود همه تحدیدهایی که علیه آن وضع شده جزء کشورهای امن منطقه است و همین امر بستر کار و تلاش را برای سایر دستگاه‌ها فراهم می‌کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تامین امنیت در مرزها و در داخل کشور باوجود موقعیت ایران کار سخت و پرمشقتی است، باوجود همچمه‌هایی که علیه ایران وجود دارد ما جزء بهترین کشورهای منطقه از منظر امنیت هستیم.

مقدسی یادآور شد: اقتصاد و سرمایه‌گذاری در کشوری محقق می‌شود که امنیت در آن حکفرما باشد، البته موضوع ثبات در اقتصاد یک کشور نیز موضوع مهمی است که سبب می‌شود یک سرمایه‌گذار بداند که در حال سرمایه‌گذاری از یک امنیت برخوردار است.

وی افزود: مصرف‌کننده نیز باید احساس امنیت داشته باشد، به این معنا که کالایی که وارد بازار می‌شود مشخص باشد و شفافیت لازم را داشته باشد، در واقع نوع محصول و قیمت آن مشخص بوده و از استاندارد لازم برخوردار باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رابطه بین امنیت و اقتصاد تنگاتنگ و لازم و ملزوم یکدیگر است، خاطرنشان کرد: اساسا برای اینکه جامعه پویایی داشته باشیم باید در عرصه اقتصادی فعالیت کنیم، رهبری نیز در سال گذشته بروی اقتصاد مقاومتی تاکید اشته و امسال را نیز به سال تولید و اشتغال اختصاص دادند.

مقدسی ابراز داشت: همه‌ فعالیت‌های اقتصادی در داخل کشور نیازمند امنیت است، البته قوانین ما اگر باثبات باشد و امنیت لازم را تأمین کند قطعا سرمایه‌گذاری در ایران سرازیر می‌شود.

وی بیان کرد: فعالیت که نیروهای نظامی و انتظامی ما در داخل و خارج مرز انجام می‌دهند و آرامشی را برای مردم فراهم می‌کنند زمینه را برای فعالیت‌های اقتصادی روزانه مردم را در بخش‌های مختلف تجارت، بازرگانی و صنعت و معدن فراهم می‌کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری از وضعیت روز کشور و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران تصریح کرد: ما در حال حاضر پنج میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که دلشان برای این مرز و بوم می‌تپد و شرایط سرمایه‌گذاری دارند و باید فرصت را برای آنها فراهم کرد و چون امنیت در حال حاضر وجود دارد می‌توان در جهت رشد اقتصادی این کار را کرد.

مقدسی گفت: بحث امنیت با اقتصاد در کنار هم معنا و مفهوم پیدا می‌کند، وقتی اقتصاد پویا باشد قطعا وضعیت معیشتی مردم درست می‌شود و از این رو احساس آرامش به جامعه منتقل می‌گردد، در مقابل اگر امنیت اقتصادی وجود نداشته باشد فساد و آسیب‌های اجتماعی در کشور پررنگ می‌شود.

وی ادامه داد: اگر امنیت وجود نداشته باشد کلا زمینه‌ای برای رشد اقتصادی فراهم نمی‌شود بنابراین یک رابطه معنادار بین این دو مقوله وجود دارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد اصلاح سیستم بانکی کشور نیز افزود: کمیسیون اقتصاد در حال بررسی این لایحه است و بانک نیز تلاش بسیاری کرده است اما هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند و نقش‌آفرینی خوبی را در اقتصاد ما داشته باشد.

مقدسی اضافه کرد: ما نیاز به اصلاح و  فرآیند سیستم بانکی داریم، در کمیسیون اقتصادی لایحه در حال بررسی است و پس از رای کمیسیون‌ها فرعی نیز این لایحه وارد صحنه علنی خواهد شد.

وی در مورد رای اعتماد دو وزیر نیرو و علوم نیز تاکید کرد: به هر حال مجلس در رای اعتماد به دنبال تقویت دولت است، وزرای پیشنهادی برنامه‌های خود را گفتند و اگر مجلس واقعا به دنبال رویکرد انتقادی صرف بود آراء وزارء کمتر می‌شد، اراده مجلس در دوره دهم تقویت دولت است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت از فرصتی که مجلس به آن می‌دهد باید حداکثر بهره را ببرد، در اجرای صحیح برنامه‌های ارائه شده به مجلس و اجرای به موقع برنامه ششم و همچنین عملیاتی کردن برنامه‌های خود باید جواب رای اعتماد مردم را بدهد.

مقدسی یادآور شد: مجلس همین‌طور که با موضوع بلندنظری به رای اعتماد وزراء نگاه کرد انتظار دارد دولت در ارائه خدمات به مردم این اعتماد را پاسخ بدهد، در اجرای صحیح قوانین و ایجاد فرصت شغلی برای جوانان و همچنین فعال کردن اقتصاد و برنامه‌های فرهنگی این رای اعتماد را جبران کند.

وی تصریح کرد: ما ضمن اینکه به شدت از دولت حمایت می‌کنیم و هر مانعی هم وجود داشته باشد چنانچه دولت لایحه و پیشنهاد بدهد مجلس با بلندنظری به آن نگاه می‌کند، با این وجود چون مجلس یک نهاد قانون‌گذار است از وظیفه خود که بررسی برنامه‌های وزراء است تخطی نمی‌کند و موشکافانه به بررسی وضعیت آنها می‌پردازد.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چنانچه مجلس در بررسی‌های خود از وزرای دولت با تخطی برخورد کند از وظیفه نظارتی خود استفاده می‌کند و با موضوعات مختلف برخورد می‌کند.

مقدسی درباره حضور متعدد نوبخت در مجلس و شرایط اقتصادی کشور در دولت دوازدهم، گفت: برنامه‌های دولت، رییس جمهور در موقع انتخابات و وزراء اقتصادی در خوب است، با این وجود ما انتظار داریم دولت از ظرفیت بخش خصوصی بیشتر استفاده کند و در جذب سرمایه‌های خارجی کوشا باشد.

وی تأکید کرد: انتظار مجلس از دولت این است که در فراهم کردن فرصت برای بخش خصوصی تلاش کند، همچنین باید دولت از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور بهره بیشتری ببرد، در ضمن کنترل بر روی صادرات و واردات نباید فراموش شود، بندهای اقتصاد مقاومتی نیز مورد توجه ویژه قرار دهند.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: سلسله مراتبی که کمک می‌کند از ظرفیت مردم بیشتر استفاده شود باید انجام گیرد زیرا در این صورت می‌توانیم شاهد رشد مناسب اقتصاد باشیم.

مقدسی در پایان گفت: رابطه بین دولت و مجلس یک جاده تعاملی دوطرفه است هم مجلس باید مساعدت کند و هم دولت پیگیر باشد و هرکجا یکی از اینها اشکال پیدا کند سیستم به هم می‌ریزد، مجلس حسن نیت خود را نشان داد و حالا نوبت دولت است که در عمل پاسخ اعتماد مجلس را بدهد./816/۲۰۰/ح

ارسال نظرات