۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۵۳۵۹۷۳
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور:

مسجد بیدار و آباد، کابوس دشمنان است

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: مسجدی که سفره سیاست و بصیرت، خدمت و جامعه ‌سازی، فرهنگ و ادب، معنویت و دلدادگی و عشق به حق و تربیت الهی همواره در آن پهن و پابرجا باشد، کابوس دشمنان است.
همایش تجلیل از فعالان علمی آموزشی همایش تجلیل از فعالان علمی آموزشی همایش تجلیل از فعالان علمی آموزشی همایش تجلیل از فعالان علمی آموزشی همایش تجلیل از فعالان علمی آموزشی همایش تجلیل از فعالان علمی آموزشی همایش تجلیل از فعالان علمی آموزشی همایش تجلیل از فعالان علمی آموزشی همایش تجلیل از فعالان علمی آموزشی همایش تجلیل از فعالان علمی آموزشی همایش تجلیل از فعالان علمی آموزشی همایش تجلیل از فعالان علمی آموزشی همایش تجلیل از فعالان علمی آموزشی همایش تجلیل از فعالان علمی آموزشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین همایش تجلیل از فعالان علمی آموزشی(ائمه جماعات، امناء و خدام مساجد) معاونت جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد با حضور حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت الاسلام محمدهادی رحیمی صادق مدیر حوزه‌ علمیه استان تهران، حجت الاسلام علی نوری معاون آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت الاسلام ابراهیم اکبری مدیر مرکز خدمات حوزه تهران و جمعی از ائمه جماعات مساجد استان تهران، پیش از ظهر امروز در ساختمان محراب وابسته به مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

 

در این همایش پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام حاج علی اکبری ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حجت الاسلام جمشید بحری امام جماعت مسجد امام جعفر صادق(ع)  با اشاره به خصوصیات و تفاوت‌های مؤمن مجاهد و قاعد، گفت: مؤمن در قرآن به دو نوع مجاهد و قاعد تقسیم بندی شده است.

 

وی افزود: طبق آیات و روایات متعدد مؤمنی که اهل مجاهدت است فضیلت و برتری دار د بر مؤمنی که تنها قاعد است. مؤمن قاعد بیشتر اهل بهره مندی از سفره دین است و تنها اهل به جا آوردن عبادات و شعائر است و دشمن از از ایمان و عمل او هراسی ندارد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد ابراز داشت: مؤمن قاعد به تعبیری منفعل و کم خاصیت است به گونه‌ای که وجود و عدمش فرقی ندارد و هر جا که نیاز به سرمایه‌گذاری برای دین و ایمان باشد، حضور ندارد و از جان و مال و آبروی خود مایه نمی‌گذارد؛ پیشرفته تر از او مؤمنی است که از دین استفاده ابزاری می‌کند و از سفره دین برای خود کسب و کار راه انداخته است، چنین شخصی به تعبیر امام صادق(ع) به فقر مبتلا می‌شود.

مؤمن مجاهد خود را سپر دین می‌کند، نه دین را سپرِ خود

وی اظهار داشت: مؤمنِ مورد پسند خداوند متعال مؤمنِ مجاهد است، کسی که کُنش‌گر، فعال، بر اساس قواعد دینی وسط میدان‌ کار، اهل سفره‌ داری و به تعبیر امام صادق(ع) عاشق دلداده است. مؤمن مجاهد از صحنه‌های خطر استقبال و خود را سپر دین می‌کند، نه دین را سپرِ خود؛ چنین شخصی همه دارایی، مال، آبرو و جان خود را برای دین فدا می‌کند و اهل محبت است. مؤمن مجاهد مروّج دین است.

حجت الاسلام  حاج علی اکبری ابراز داشت: مسجد محل حضور و نقش‌آفرینی مؤمنان است. مسجد نیز مانند مؤمن مجاهد و قاعد، به دو دسته تقسیم می‌شود؛ مسجدی که به واسطه حضور مؤمنان آباد شده و مسجدی که به نوعی مسجد خراب و ضرار است.

وی اظهار داشت: اگر اهالی مسجد تنها قاعد بوده و مجاهد نباشند، در منطق قرآن این مسجد بی خاصیت خواهد بود و بیشتر شبیه به یک دورهمی است؛ دشمنان نیز این مسجد را برای خود خطر قلمداد نمی‌کنند.

برای رسیدن به مسجد آباد همه باید لباس جهاد بر تن کنیم

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: مسجد باید چتر فیض الهی، پناهگاه مستضعفین فکری و مالی، کانون هدایت جوانان باشد. مسجدی که به همسایه‌ها و اهالی و مغازه‌های اطراف خود کاری ندارد عملاً مسجد کارا و مؤثری نخواهد بود و به درد اسلامی که مبدآ تحولات و انقلاب است، نمی‌خورد. مسجد آباد است که انقلاب می‌کند، شهید می‌پرواند و پناهگاه بی‌پناهان می‌شود.

وی اظهار داشت: مسجد آباد را مؤمن مجاهد می‌سازد. مسجد آباد محور و کانون مجاهدت است به گونه‌ای که تمام مردم اعم از زن و مرد، پیر و جوان و کودک، دختر و پسر را با شور و نشاط به خود جذب می‌کند. برای رسیدن به این نقطه همه باید لباس جهاد بر تن کنیم تا همچنان به تعبیر امام خمینی(ره) مسجد سنگر باشد و به فرمایش مقام معظم رهبری مسجدِ برقرار و هسته مقاومت داشته باشیم.

مسجد بیدار و آباد، کابوس دشمنان است

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه مسجد بیدار و آباد، کابوس دشمنان است، ابراز داشت: مسجدی که کانون فرهنگی، تربیتی، آموزشی، اجتماعی، سیاسی، باشد و سفره سیاست و بصیرت، سفره خدمت و جامعه ‌سازی، فرهنگ و ادب، معنویت و دلدادگی و عشق به حق و تربیت الهی همواره در آن پهن و پابرجا باشد، کابوس دشمنان است.

وی افزود: اگر هر یک از ائمه جماعات، امناء و خدام و اهالی مساجد زمان و نیازهای روز را بشناسند و خود را توانمند سازند، آن گاه مسجد آباد و مجاهد را خواهیم داشت.

دشمن باید از هیبت و توان ما بترسد

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه برای نبرد امروز که جنگ هویتی و فرهنگی است باید سلاح‌ها را تغییر داد و مجهز شد، عنوان کرد: حقیقت جهاد به مؤمن امر می‌کند مطابق میدان، ابزارهای دشمن را بشناسد. دشمن باید از هیبت و توان ما بترسد؛ اما بدانیم با شیوه‌های قدیمیِ آموزش نمی‌توان پرچم دین فیاض اسلام و تشیع را که منبع نوآوری در معادلات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است، بالا نگه داشت.

وی افزود: برای رسیدن به مساجدی که چشم و چراغ انقلاب و محلات باشند، باید عجله و تلاش کنیم. سنگر با مجاهد، سنگر شده و مسجد با مؤمن، مسجد می‌شود. امام جماعت طراز انقلاب از تمام جهات باید پیشرو و به روز باشد؛ امام جماعت سنگربان مسجد است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری ابراز داشت: در برخی مساجد گویی گرد مرگ ریخته‌اند، در کنار آن ربا و بی‌عفتی می‌شود ولی از هیچ‌کس صدایی درنمی‌آید. امروز جوانان ما را در فضای مجازی و عینی می‌برند، مساجد باید اهل عاطفه، جذب و ارتباط با جوانان باشند، با وجود اینکه برخی سنگرها را از دست دادیم و نیاز به همت شبانه روزی داریم اما هنوز مساجد جهادی زنده‌اند.

اگر دیر بجنبیم مساجد خالی از روحیه جهاد می‌شوند

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: چشم امید اولیای الهی و شهدا برای حفظ انقلاب و اسلام به مساجد و اهالی آنها است بنابراین اگر دیر بجنبیم مساجد خالی از روحیه جهاد شده و فرهنگ بیگانه بر مردم مسلط خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند متعال با هیچ ملتی قوم و خویشی ندارد و بدانیم اگر کم بگذاریم پرچم از دست ما گرفته خواهد شد ولی اگر روحیه جهاد را حفظ کنیم پرچم‌دار خواهیم بود. وظیفه همه ماست تا ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) این پرچم را در برابر دشمن مکار و قداره حفظ کنیم.

گفتنی است؛ در این همایش ضمن تجلیل از خانواده شهید مدافع حرم محمد هادی ذوالفقاری و پخش کلیپ مربوط به این شهید بزرگوار، از ائمه جماعات مساجد نواحی مختلف تهران تجلیل و تقدیر به عمل آمد و از کتب «احکام و استفتائات پیرامون مسجد»، «امامت جماعت»، «درآمدی بر فعالیت تشکیلاتی در مسجد، مبتنی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری»، «قرائت احسن»، «درآمدی بر مدیریت مالی مسجد»، « آشنایی با راهبردها، برنامه‌ها و فعالیت‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد» و «برنامه‌های عبادی و نیایشی مسجد» رونمایی شد./966/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات