۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۵۳۸۳۴۲
رییس مؤسسه دین و اقتصاد:

رانت‌های اقتصادی مانع توسعه حقوق شهروندی می‌شود

مؤمنی در مورد رابطه بین حقوق شهروندی و توسعه، گفت: برای توسعه حقوق شهروندی نیازمند عدالت هستیم، از منظر اعتقادی ما خود را در زمره عدلیه قرار می‌دهیم و عدل را جزء اصول دین می‌دانیم.
مومنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فرشاد مؤمنی رییس مؤسسه دین و اقتصاد عصر چهارشنبه(24آبان‌ماه) در نشست نسبت حقوق شهروندی و توسعه که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد با اشاره به اینکه ما در ایران با یک پارادوکس رو به رو هستیم، اظهار داشت: در اقتصاد رانتی یک تعبیر نظری وجود دارد که آن کوتاه‌نگری است و این مشخصه همه تصمیم‌گیری‌ها در یک ساخت رانتی است، طبیعتا برای برون رفت از چنین شرایطی باید وجه اندیشه‌ای موضوعات را صورت‌بندی کنیم.

وی ادامه داد: حقوق شهروندی در عمومی‌ترین حالت خود به معنای عضویت یک فرد در جامعه است، عضویت کامل یک فرد در جامعه برای پیشبرد اهداف دورنگرانه که امروز با بحران مواجه است، معنا و مفهموم حقوق شهروندی این است که در درجه اول یک نظام قانونمند برای مالکیت فردی داشته باشیم.

رییس مؤسسه دین و اقتصاد تأکید کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که متأسفانه زیرساخت‌های ما برای حقوق شهروندی در اوضاع خوبی نیست، از منظر وضعیت حقوق مالکیت همه شاخص‌هایی که پایه نظری دارد بایک شرایط بحرانی مواجه است.

مؤمنی با بیان اینکه مقیاس فعالیت بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند یکی از معیارهای ما در حقوق شهروندی باشد، خاطرنشان کرد: بنگاه‌های یک‌نفره بدترین نماد حقوق مالکیت یک نفر است، از سوی دیگر مساله اصلی و دغدغه محوری ما نهادهای آموزشی و قائده‌گزاری ما در مورد حقوق مالکیت شهروندی است.

وی افزود: از سوی دیگر برای توسعه حقوق شهروندی نیازمند عدالت هستیم، از منظر اعتقادی ما خود را در زمره عدلیه قرار می‌دهیم و عدل را جزء اصول دین می‌دانیم.

عدالت یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی بود

رییس مؤسسه دین و اقتصاد یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از عوامل انقلاب ایران رفع محرومیت، فقر و برقراری عدالت است، وقتی به ساختار جغرافیایی ایران نگاه می‌کنیم متوجه بی‌عدالتی می‌شویم، ما امروز می‌دانیم چه خطاهایی در عرصه سیاستگذاری رخ می‌دهد و در مقابل می‌دانیم با چه راهی می‌توان از مناسبات خارج شد.

مؤمنی ابراز داشت: بی‌سابقه‌ترین منابع آموزش برای سطوح نیروی انسانی در نظر گرفته شده است اما اقتدارهای مبتنی بر زور، فریب و اقتدار قدرت بیشتری بر روی اقتدارهای انسانی دارد، وقتی اقتدارهای زور از اقتدارهای علمی پیشی می گیرد، در این شرایط بخش‌های مولد بر غیرمولد پیشی می‌گیرد و عمق فساد هم بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گام نخست برای معنادار شدن حقوق شهروندی و توسعه می‌تواند موضوع شفافیت باشد، تصریح کرد: اقتصاد رانتی تفکر ما را هم دفرمه می‌کنند، وزیر دادگستری در دولت اول روحانی اعلام کردند که پنج میلیون حساب مخدوش بانکی داریم و این یعنی عدم شفافیت در یک جامعه، البته در دولت احمدی‌نژاد نیز ما شاهد بودیم که حرف از دو اشتغال‌زایی می‌شود اما ما هیچ‌وقت شاهد این موضوع نبودیم.

در دوره جنگ همدلی عامل توسعه کشور شد

رییس مؤسسه دین و اقتصاد اضافه کرد: براساس گزارش‌های رسمی از کل جمعیت فعالیت ایران نزدیک به ٦٠درصد با توجیه‌های مشخص و غیرمشخص هیچ تاثیری در تولید ندارند، این در حالی است که در سال ١٣٧٩ معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گزارشی در مورد تحولات پیش و بعد از جنگ را محاسبه کرده بود، در این گزارش بهره‌وری ما در دوران جنگ پنج برابر بعد از جنگ بوده است.

مؤمنی بیان کرد: دلیل این اختلاف فاحش این است که در دوره جنگ برای انسان‌ها حق قائل بودیم اما در پس از جنگ حق با آمار دلاری معین می‌شد و کسی محق بود که در جیب خود دلار بیشتری داشت.

وی عنوان کرد: بزرگترین اقدامات در دوره جنگ این بود که براساس شناسه‌های توسعه در دنیا کارهایی انجام شد، برنامه حمایت توسعه‌گرا در دوران جنگ رخ داد و ما پنج برابر توسعه را در دوران جنگ، ترورهای شهری و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اقتصادی کشور داشتیم./816/۲۰۱/ح

 

ارسال نظرات