۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۵۳۹۷۲۱
کمیته علمی جشنواره علامه حلی ارومیه:

پژوهش عامل حرکت علمی حوزه های علمیه است

کمیته علمی جشنواره علامه حلی(ره) ارومیه با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه های علمیه، گفت: پژوهش عامل حرکت علمی و توسعه موضوعاتی در حوزه های علمیه است.
کارگاه پژوهش حوزه علمیه امام خامنه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام سعید آذرشین فام از اعضای کمیته علمی جشنواره علامه حلی(ره) ارومیه امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام خامنه ای ارومیه با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در بدنه حوزه های علمیه، اظهار داشت: پژوهش عامل حرکت حوزه های علمیه است.

وی با بیان اینکه برای تدوین یک مقاله علمی باید ساختار آن را بدانیم و بر اساس این ساختار مقاله خود را سامان ببخشیم، افزود: یکی از مطالب مهم در تدوین مقاله توجه به موضوع و انتخاب موضوع است.

حجت الاسلام آذرشین فام با اشاره به اهمیت توجه به موضوع و دقت در انتخاب آن، گفت: موضوع تحقیق باید با توجه تواتمندی و یا تجربه محقق انتخاب شود، با این انتخاب تدوین مقاله می تواند به سرعت و دقت و عمق لازم پیش برود.

وی با ویژگی دوم موضوعات پژوهشی و تحقیقی را وضوح آن موضوع دانست و افزود: موضوع تحقیق باید به دور از ابهام بوده و روشن باشد، ابهام در موضوع می تواند تدوین مقاله و بهره گیری از این مقاله را دچار مشکل کند.

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر دقت در قابلیت اجرای موضوع تحقیق، گفت: موضوع انتخابی باید به گونه ای انتخاب شود که با توجه به قدرت علمی، فرصت و زمان برای محقق قابل اجرا باشد و طوری نباشد که محقق دچار کمبود فرصت ارائه مقاله شود.

وی ویژگی چهارم موضوع مقالات علمی را متمرکز بودن موضوع و محدود بودن آن عنوان و تصریح کرد: معمولاً افرادی که تجربه کمتری در امر پژوهش دارند، موضوعی را انتخاب می کنند که بسیار گسترده است. موضوع باید به گونه ای طرح شود که محقق بتواند در فرصتی که در اختیار است پاسخ آن را پیدا کند.

حجت الاسلام آذر شین فام با تأکید بر نوآوری و انتخاب موضوعات به روز، ادامه داد: موضوع تحقیق نباید تکراری باشد، موضوع باید از مسائلی باشد که قبلا مورد بحث و پژوهش قرار نگرفته است، مسائلی که در تحقیقات پیشین حل شده است و معلوم است نمی تواند مورد تحقیق قرار بگیرد./۸۵۴/پ202/ب1

ارسال نظرات