۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۵۴۱۶۵۲
عضو شورای فتاوای اهل سنت خراسان شمالی:

تأکید بر اشتراکات شیعه و سنی سبب تقویت وحدت اسلامی می‌شود

عالم اهل سنت خراسان شمالی گفت: همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی باید با تأکید بر اشتراکات فراوان خود، از تفرقه پرهیز کرده و وحدت و انسجام اسلامی را تقویت کنند تا بتوانند در کنار یکدیگر بر دشمن مشترک فائق آیند.
وحدت شیعه و سنی

آخوند محمد درخشانی، عالم اهل سنت خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، در پاسخ به سؤال نقش پیروی از سیره نبوی در تقویت وحدت جامعه اسلامی، اظهار کرد: همه پیشوایان چهارگانه اهل سنت بر پیروی از سیره رسول اکرم در تمام شئون زندگی تأکید کرده‌اند.

وی افزود: امام شافعی بر پیروی از آثار و سنن و سیره صحیح رسول اعظم بسیار تأکید کرده و از کسانی که در چنین مواردی تقلید کنند اظهار برائت کرده است، از دیدگاه او اگر کسی مستقلاً به سیره نبوی عمل کند، خداوند ثواب فراوان و پاداش عظیمی به او عنایت می‌کند.

آخوند درخشانی ادامه داد: امام شافعی حتی می‌فرماید: «اگر در کتاب‌های من مطلبی را خلاف سنت رسول خدا دیدید، در عمل و گفتار به آن سنت ملتزم باشید و آنچه من گفته‌ام رها کنید زیرا در عمل به سنت خیر کثیری را به دست می‌آورید» و در جای دیگر می‌گوید: «اذا صحّ الحدیث فَهو مذهبی»؛ هرگاه حدیث صحیح از سیره نظری و عملی رسول خدا پیدا کردید، همان مذهب من است.

وی اضافه کرد: احمد بن حنبل نیز در تأکید بر سیره نبوی می‌گوید: «هرگاه دیدید من به قولی فتوا داده‌ام، ولی حدیث صحیح از حضرت رسول برخلاف آن رسیده است، بدانید که در این مورد عقلم را از دست داده‌ام».

آخوند درخشانی افزود: از او نقل شده است که فرمود: «ولا تقلدونی ولا تقلدوا ما للمالکی ولا الشافعی ولا الوازعی ولا الثوری وخذ من حیث اخذوا»؛ از من تقلید نکنید و همچنین آنچه از مالکی و شافعی رسیده پیروی نکنید و از اوزاعی و ثوری هم تبعیت نکنید، بلکه از همان جایی که آن‌ها فتوا را گرفته‌اند پیروی کنید؛ یعنی عمل به سیره و سنت رسول خدا را اصل بدانید و تنها بدان عمل کنید.

وی اضافه کرد: فاضل الالبانی می‌گوید: به همین علت پیروان ائمه چهارگانه مالکی، حنفی، شافعی، حنبلی در برابر سیره و سنت نبوی، از آراء و گفتار ائمه خود بیشتر فتواها را در مقام قول و عمل ترک می‌کردند، پیروی نمی‌کردند بلکه هنگامی که خلاف آن از طریق سنت بر آنان روشن می‌شد. حتی امام محمدبن‌الحسن و ابایوسف با استادشان ابو حنفیه در یک‌سوم از مذهب علافی را مخالفت می‌کردند.

آخوند درخشانی گفت: علامه محدث الالبانی اضافه می‌کند: «عصام‌ابن‌یوسف بلخی، برخلاف ابو حنفیه فتوا می‌داد و به همین دلیل دست‌ها را وقتی از رکوع برمی‌خاست یا به رکوع می‌رفت، بلند می‌کرد».

این عالم اهل سنت خراسان شمالی گفت: همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی باید با تأکید بر اشتراکات فراوان خود، از تفرقه پرهیز کرده و وحدت و انسجام اسلامی را تقویت کنند تا بتوانند در کنار یکدیگر بر دشمن مشترک فائق آیند./9314/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات