۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۹۱۸
آیت الله اعرافی:

کرامت و عزت در ذات حوزه های علمیه است/ دشمن مرجعیت و ولایت را هدف گرفته است

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که امروز دشمن و برخی ناآگاهان مرجعیت و ولایت را نشانه گرفته اند، این هجمه را نشان دهنده تاثیرگذاری فوق العاده حوزه و روحانیت و هراس دشمن از این مساله دانست.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در جمع مدیران و معاونان مدارس علمیه استان هرمزگان در مدرسه النبی(ص) بندرعباس گفت: ما باید آثاری را تدوین کنیم که همه طلاب با تاریخ پرفروغ حوزه های علمیه و علمای دین آشنا شوند و اطلاعات کافی را از مسیری که در آن قدم می نهند داشته باشند.

وی در ادامه افزود: بارها بر روی مسأله مهم هویت طلبگی که بسیار حائز اهمیت است تاکید کرده ام و باید بدانید که حوزه یک درون مایه ای دارد که آن را به هیچ چیز دیگری نباید فروخت.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: این نهاد تاریخی پایدار، بزرگ، پربرگ و ثمر و پر برکت، نهادی است که نمی شود به سادگی از آن عبور کرد و اگر ضعفی در آن مشاهده می شود  باید در جهت رفع آن قدم برداشت و ضعف ها را برطرف کرد که این کار خدمت به ملت و اسلام است.

آیت الله اعرافی بیان داشت: هویت حوزوی مشخصاتی دارد که از همان روز نخست طلبگی باید در وجود طلاب قرار گیرد، حوزه های علمیه امروزه بیش از هر چیز دیگری به تقویت هویت حوزوی در بین نیروهای خود نیازمند است.

وی گفت: امروز  دشمن و گاهی نا آگاهان ،روحانیت، مرجعیت و و لایت را مورد هدف و هجمه قرار داده اند، به این دلیل که عظمت و حساسیت این نهاد را به خوبی درک می کنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور خطاب به مدیران و معاونان مدارس علمیه استان هرمزگان گفت: هرگز نباید همت را پایین بگیرید، و در انجام وظایف کوتاهی کنید چرا که آیت الله  حائری یزدی در بدترین شرایط رضاخانی حوزه علمیه قم را تاسیس کردند که  تعداد طلبه های آن روز کمتر از 500 نفر بود اما همان تعداد اندک، جهانی را تکان داد و زمینه برای تحولات بسیار را ایجاد کرد.

آیت الله اعرافی افزود: نگاه به کمیت حوزه ها نکنید یک حوزه ی کوچک می تواند منطقه ای را از معرفت و ایمان لبریزکند و حوزه های علمیه استان هرمزگان نوپا هستند و مدیران و معاونان باید این حوزه ها را خوب و پایه هایی قوی شکل بدهند.

وی بیان داشت: برای دارا بودن هویت حوزوی باید عناصری در وجود یک طلبه پرورش داده شود؛ یکی از این عناصر مهم آینده نگری  و فردا نگری است؛ یک شخصیت حوزوی باید آینده نگر باشد  و روز های پیش رو و آینده را ببیند و بتواند تحلیل کند و با نگاهی بلند برنامه ریزی کند و نگاهی رو به جلو داشته باشد کسانی که فقط نگاهشان به جلوی پایشان است محکوم به شکست هستند و آینده نگران قطعا پیروز خواهند گشت .

مدیر حوزه های علمیه کشور  بیان داشت: حوزه های در تراز انقلاب، حوزه هایی باید باشند که حرکتشان  رو به جلو است و زمان حاضر را به خوبی  بشناسد، انقلابی، شجاع و حکیم باشند و مطمئنا حوزه ای می تواند موفق باشد که هم حکمت و هم شجاع و انقلابی باشد.

آیت الله اعرافی گفت: یک شخصیت دارای هویت حوزوی باید اجتماعی درمان گر و دارای مرجعیت فکری و روحی در جامعه باشد، حوزه های علمیه ما همیشه اجتماعی بوده و همیشه در بطن جامعه و حلال مشکلات مردم  بوده است، تدریس و تحصیل ما و تمام فکر کردن ما باید برای  جامعه و در خدمت کاهش و از بین بردن آسیب های احتماعی باشد.

وی گفت: هویت حوزه در علم است، این  مدارس علمیه ما بودند که قرن ها نیازهای علمی جامعه را برطرف می کردند و حوزه های علمیه حق بسیاری بر  گردن جوامع دارند و امروز نیز باید از این جایگاه محقانه برخوردار باشیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت:  اخلاق و تربیت اساس حوزه های علمیه است، ما در طول تاریخ علمایی داشته ایم که برای خدا از همه چیز خود گذشته اند و باید به آن ها ببالیم و به همه معرفی شان کنیم.

آیت الله اعرافی گفت: حوزه ها خود همیشه مستقل و متکی به خود و مردمی اداره شده اند و  حوزه همیشه یک نهاد مستقل  بوده است، کرامت و عزت در ذات حوزه علمیه است و عالم و طلبه ای که دارای هویت حوزه ای است  ضمن اینکه مردمی و متواضعانه برخورد می کند  کرامت  و عزت خود را به هیچ چیز نمی فروشد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه باید خاستگاه ایجاد تمدن اسلامی باشند افزود: توانمند بودن روحانی، جوان گرایی، بین المللی بودن، فهم جهانی داشتن رعایت ذی طلبگی از دیگر عناصر هویت حوزوی است که مدیران باید مبنای کارشان را بر تقویت این عناصر بگذارند و پاسخگوی مطالبات باشند./۸۵۱/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات