۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۵۴۴۴۲۱
امام جمعه تبریز:

عقب‌ماندگی جوامع اسلامی ناشی از بی‌توجهی به فرهنگ پژوهش است

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: وابستگی علمی به غرب منجر به وابستگی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می شود.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امام جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی عصر امروز در شانزدهمین جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که در سالن اجتماعات دانشکده داروسازی برگزار شد، اظهار داشت: گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه منجر به تعالی نظام در تمامی عرصه‌ها خواهد شد.

وی با بیان این‌که فرهنگ جامعه نیز با نگاهی مبتنی بر پژوهش ارتقا خواهد یافت، خاطرنشان کرد: عقب‌ماندگی جوامع اسلامی ناشی از بی‌توجهی نسبت به فرهنگ تحقیق و پژوهش است، نباید دانشگاه‌های کشور مصرف‌کننده صرف باشند، گاه مشاهده شده دانش دست چندم غرب هنوز در دانشگاه‌های کشور تدریس می شود.

امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که وابستگی علمی به غرب منجر به وابستگی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می شود، تصریح کرد: بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴، دهه اخیر با عنوتان پیشرفت و عدالت نامگذاری شده که هدف غایی قرار گیری کشور از نظر علمی در جایگاه اول منطقه است، در این میان باید پرسید که آیا دانشگاه‌های استان چنین نقشی را ایفا کرده اند.؟

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تأکید بر این‌که سند چشم انداز کشور نقشه راهی برای تحقق اهداف عالی نظام و انقلاب است، گفت: متأسفانه تعریف صحیحی از تحقیق، پژوهش و تولید علم و دانش در کشور وجود ندارد، چراکه بودجه پژوهشی در مقایسه با کشورهای پیشرفته بسیار ناچیز است.

وی با تاکید بر کاربردی بودن موضوعات پژوهشی و عملیاتی شدن نتایج آن‌ها تصریح کرد: پژوهشی که نتیجه‌اش نتواند مشکلی از مشکلات جامعه را دوا کند، در قفسه کتابخانه‌های دانشگاهی خاک خواهد خورد، امروز برای خودکفایی کشور در عرصه های مختلف نیازمند بومی‌سازی فناوری‌های نوین هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم پژوهش حلقه مفقوده توسعه کشور دانست و خاطرنشان کرد: اگر ارتباطی میان صنعت و اقتصاد کشور با پژوهش‌های دانشگاهی وجود نداشته باشد، همواره نیازمند بیگانگان باقی خواهیم ماند؛ به فرموده مولای متقیان علی(ع) علم منجر به قدرت می شود./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات