۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۴۵۶۳۹
آیت الله مروارید:

مسیر کمال و تقوا بدون تلاش میسر نمی شود

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه تا زمانی که برای انجام کارها کسل و تنبل باشیم نمی توان به تقوا رسید، گفت: تا روح اجتهاد در انسان نباشد مسیر کمال و تقوا هموار نمی شود.
آیت الله مروارید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مهدی مروارید، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه امام حسین(ع) 10 دی ماه با اشاره به وضعیت حوزه های علمیه قبل از انقلاب گفت: در آن زمان حوزه های علمیه به لحاظ معیشتی مشکل داشتند اما در عین حال دارای استقلال بودند.

وی با بیان اینکه بسیاری از این مشکلات به دلیل انس با برخی از بزرگان حوزه علمیه برطرف شد، تأکید کرد: اگر روحیه طلاب شاداب و سرزنده باشد و از طرفی ارزش و قیمت خود را متوجه باشند بسیاری از مشکلات حل می شود.

استاد درس خارج فقه و اصول با بیان اینکه با وجود مشکلات طلاب در این عرصه ها مثل یک سرباز که خودشان را برای جنگ آماده کرده اند، هستند، بیان کرد: در این شرایط آنان سختی ها را تحمل می کنند.

وی با بیان اینکه اگر دین و ایمانی وجود دارد به دلیل وجود همین بزرگان در حوزه های علمیه است که به وسیله فقها به دست ما رسیده است، افزود: اگر قرار باشد ایمان و معارفی در بین مردم باشد باید جمعیتی به واجب عینی و هر کسی که استعداد دارد و می خواهد عالم عارف شود در این عرصه به صورت مجدانه قدم بگذارد چرا که در اجتماع اسلامی هم به اینگونه افراد نیاز است.

آیت الله مروارید با اشاره به این مطلب که راه علما و روحانیان در مسیر تعلیم و تعلم است که مقدمه عمل بر اجرا می باشد، گفت: هر وقت خداوند برای بنده ای خیر بخواهد مسیر فقیه شدن را برای او فراهم می سازد.

وی با بیان اینکه فقه یک گستره وسیع دارد، ابراز کرد: در واقع فقه مسایل دینی از جمله مسایل اخلاقی و عملی دارد و فقه همان فهم احکام شرعی است.

آیت الله مروارید در ادامه با شاره به این مطلب که خداوند برای بندگانی که خیر می خواهد بعد از فقیه شدن، وسایل زهد را فراهم می کند، تصریح کرد: در این مسیر زهد، فرد نظر به مادیات ندارد و انگیزه او در کارها خدایی است چرا که حقیقت زهد این موضوع است که به خاطر حب و جاه و حرف مردم کار نکند.

وی با بیان اینکه تلاش انسان برای خودسازی و سیراب نشدن او در این مسیر، مقدمه کمال است، گفت: در واقع تقوا به معنای خود نگهداری است که خود را از گناه حفظ کند و فعل حرام انجام ندهد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه تا زمانی که برای انجام کارها کسل و تنبل باشیم نمی توان به تقوا رسید، اظهار کرد: تا روح اجتهاد در انسان نباشد مسیر کمال و تقوا هموار نمی شود./934/پ202/ب1

ارسال نظرات