۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۵۵۴۰۸۵
مجموعه یادداشت انقلاب اسلامی(۹)

توان دفاعی ایران؛ تغییر معادله قدرت در منطقه

تغییر معادله قدرت در منطقه به نفع نظام اسلامی و مقابله با توطئه های دشمن در حوزه دفاعی و امنیتی، دستاوردی است که در سایه تکیه بر ظرفیت درونی کشور و توکل بر خداوند و امید به نصرت الهی شکل گرفته است.
موشکی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، به عنوان معجزه سیاسی قرن اخیر، تحول بزرگی در مناسبات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی در کشور و منطقه ایجاد کرد.

در حقیقت پیروزی انقلاب اسلامی ایران بدون توجه به خط کشی های مرسوم سیاسی جهان در دو بلوک شرق و غرب، خط بطلانی بر نظام دو وجهی سیاست جهان بود و وجه سومی از گفتمان سیاسی و مدیریتی جامعه را وارد ادبیات سیاسی جهان کرد.

حوزه های گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی کشور نیز متأثر از این انقلاب و تحول عظیم، مسیر خود را در راستای قطع وابستگی به ابرقدرت های پوشالی و تکیه بر ظرفیت های درونی و ایجاد روحیه خودباوری، خود اتکایی و استقلال قرار داد و امروز که چهار دهه از انقلاب اسلامی می گذرد؛ اقتدار و پیشرفت ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، نشان دهنده عزت و اقتدار ایران اسلامی در سایه ولایت فقیه و گفتمان امام و انقلاب است.

استقلال دفاعی و امنیتی؛ دستاورد نظام اسلامی

امنیت یکی از مهم‌ترین و حیاتی ترین موضوعات در جوامع مختلف محسوب می شود و در حقیقت می توان گفت که پیشرفت یک جامعه بدون تحقق امنیت امکان پذیر نیست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون اهمیت امنیت در جامعه می فرمایند: «امنیت در درجه اول حقوق مردم است، احساس خود مردم هم همین است، یعنی اگر محیط نا امن باشد هیچ خواسته و خواهشی برای مردم باقی نمی ماند. لذا شما دیده اید که گاهی در بعضی از ادوار تاریخ، مردم تن به قلدری یک قلدر با همه رنج  ها و سختی  هایش داده اند، برای اینکه امنیت را در اختیار آنها بگذارد»(بیانات در دیدار اعضای شورای تأمین استان‌ها۱۳۷۹/۱۱/۲۵)

با اندکی مداقه در تاریخ معاصر ایران به ویژه در دوران حکومت پهلوی می توان به خوبی دریافت که اصول موضوعه در سیاست خارجی، مسائل دفاعی و امنیتی کشور، برگرفته از نظام های حاکم بر بلوک غرب بود بگونه ای که عدم استقلال نظامی و امنیتی کشور در تمام وجوه آن و تسلط مستشاران آمریکایی بر مقدرات نیروهای نظامی ایران امری مشهود و غیر قابل انکار است.

با توجه به موقعیت ژئوپولیتیک و ژئو استراتژیک ایران در منطقه، ایالات متحده کشورمان را به عنوان پایگاه اصلی خود در جهت تسلط بر منطقه غرب آسیا و شاهراه حیاتی انرژی جهان در نظر گرفت و به همین جهت نیز ارتش ایران کاملاً در دست هزاران مستشار آمریکایی قرار داشت و به عنوان بازوی اصلی سیاست های خاورمیانه ای ایالات متحده عمل می کرد و لقب «ژاندارم منطقه خلیج فارس» نیز با اهداف آمریکا در منطقه به ارتش ایران اطلاق شد.

از سویی نیز سیستم امنیتی ایران با عنوان سازمان اطلاعات و امنیت کشور موسوم به ساواک با بهره گیری از روش های سیستم های امنیتی آمریکا و اسرائیل (سیا و موساد) شکل گرفته و افسران امنیتی ساواک زیر نظر موساد و سیا آموزش های لازم در جهت اجرای برنامه های آمریکا را می گذراندند.

در حالی که چنین شرایطی بر ساختار نظامی و امنیتی کشور ما حاکم بود، انقلاب اسلامی ایران به رهبری فقیهی مجتهد و با درهم ریختن بازی سیاسی آمریکا در منطقه، توانست کشور را از چنگال استعمار آمریکا خارج کرده و استقلال کشور را با تکیه بر ظرفیت های بومی و درونی کشور رقم بزند.

در حقیقت تغییر معادله قدرت در منطقه به نفع نظام اسلامی و مقابله با توطئه های دشمن در حوزه دفاعی و امنیتی، دستاوردی است که در سایه تکیه بر ظرفیت درونی کشور و توکل بر خداوند و امید به نصرت الهی شکل گرفته و نیروهای مسلح ایران اسلامی در جایگاهی از اقتدار قرار دارند که در بحث امنیت ایران با هیچ قدرتی مماشات نکرده و پاسخ های مقتدرانه به تهدیدات دشمن می دهند؛ موضوعی که در دستگیری ملوانان انگلیسی، نشاندن پهباد آمریکایی بر زمین، مقابله شبانه روزی با تهدیدات امنیتی، مدیریت بحران های منطقه ای و شکست توطئه های منطقه ای آمریکا و اسرائیل در قبال جبهه مقاومت و موضوعاتی از این دست به وضوح قابل مشاهده است.

از سویی نیز دستاوردهای بی بدیل در صنایع نظامی مانند قدرت موشکی، تولید انواع راکت و موشک های بالستیک، انواع تانک، نفربر و تولید تسلیحات سبک، انواع هواپیما و تولید قطعات مختلف، تولید رادارهای پیشرفته و سامانه‌های هوایی و ماهواره جزئی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه نظامی و دفاعی است که زمینه ساز اقتدار دفاعی ایران و رقم خوردن بالاترین ضریب امنیتی در جهان برای کشورمان در نا امن ترین منطقه دنیا شده است.

استقلال کشور در حوزه صنایع دفاعی سبب پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در تولید انواع موشک‌، توپخانه، خمپاره‌انداز و تهیه قطعات یدکی هلیکوپترها و هواپیماها و سیستم‌های کنترل راداری توسط ارتش و سپاه شده که نمونه‌های روشنی از خودکفایی نظامی است و از سویی نیز متخصصان کشورمان با توان علمی و فنی خود توانسته اند به  خودکفایی در زمینه تعمیر و نگهداری و به روز کردن سلاح‌های جنگی و دانش افزایی علوم و فنون جدید نظامی در حوزه جنگهای نامتقارن و جنگ های الکترونیکی دست یابند.

این دستاوردهای بی نظیر که با تکیه بر توان جوانان این مرز و بوم و با روحیه جهادی و فرهنگ مقاومت به دست آمده سبب شده تا اقتدار دفاعی ایران در مرزهای خاکی و هوایی و در بیش از 2 هزار کیلومتر مرز آبی و در گستره آبراه های آزاد و بین المللی در دفاع از امنیت و صلح و ثبات جهان نهادینه شود.

مؤلفه های امنیت پایدار در نظام اسلامی

با بررسی اجمالی سخنان رهبر انقلاب به عنوان دیده بان نظام، می توان وجوه مختلف ایجاد امنیت پایدار در نظام اسلامی را احصا کرده و به عنوان راهبردی اساسی در طراحی مدل های امنیت آفرین مدنظر قرار داد.

از دیدگاه ایشان، امنیت ملی از مسائل چندوجهی و دارای وجوهی مانند استقلال و قدرت اقتصادی، اتحاد و همبستگی ملی، قدرت دفاعی و نظامی، رهبری و ولایت فقیه، گسترش و تعمیق معارف دینی، قانون گذاری و قانون مداری، مشارکت عمومی، حفظ یکپارچگی سیاسی نظامی جمهوری اسلامی ایران و همسویی و همراهی وحدت ملی و یکپارچگی ملت با نظام سیاسی یکپارچه ملی است.

در میان مؤلفه های چندگانه امنیت آفرین، پیشرفت های نظامی و امنیتی نقش ویژه ای در ایجاد اقتدار امنیتی ایفا می کند و در واقع این پیشرفت ها از جمله مهم‌ترین حصارهای امنیت کشور محسوب می شوند و به گفته امیر مؤمنان (ع): «فَالجنُودُ بِأذْنِ الله حُصٌونٌ الرَّعیة، وَ زَینُ الؤُلاة، وَعزُّ الدّینِ، و سُبُلُ الاَمنِ وَ لَیسَ تَقُومُ الرَّعیة الّا بِهِم؛ سپاهیان به فرمان خدا پناهگاه استوار و رعیت زینت و وقار زمامداران و شکوه دین و راه های تحقق امنیت کشورند، امور مردم جز با سپاهیان استوار نگردد.«(نهج البلاغه، نامه 53، علی دشتی، ص 408)

از سویی نیز با توجه به تهدیدات دشمنان برای به چالش کشیدن نظام اسلامی در حوزه امنیتی و عرصه دفاعی، دکترین دفاعی و امنیتی کشورمان بر توسعه توان بازدارندگی در بعد نرم افزاری و سخت افزاری معطوف شده است و قرار گرفتن روحیه جهادی و فرهنگ مقاومت در کنار پیشرفت های روزافزون در حوزه فناوری های نوین دفاعی شرایطی را فراهم کرده است که حتی تحلیلگران اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‎‎‎الملل امریکا  عنوان کرده اند که ایران با وجود تحریمهای گسترده، قابلیتهای زیادی را در استرتژی دفاعی در اختیار دارد و در عرصه مقابله با دشمن در حوزه‌های مختلف پیشرفتهای قابل ملاحظه‌ای داشته است که بر مبنای حرکت مداوم و قابلیت مقاومت در مقابل دشمن طراحی شده است.

در حقیقت این اقتدار دفاعی که براساس مدل صیانت از مرزها و امنیت و قدرت بازدارندگی  به دست آمده، علاوه بر حفظ تمامیت ارضی و ایجاد امنیت مثال زدنی در کشور، با تغییر معادله قدرت در منطقه توانسته ایران اسلامی را به قدرت برتر دفاعی و امنیتی در منطقه مبدل سازد.

به هر روی همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند: «ملت ایران به ویژه جوانان و نیروهای مسلح برای دفاع از ایران اسلامی آماده و توانمندتر از گذشته هستند وآمادگی و روحیه قوی مردم و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، آن چنان هیبتی به وجود آورده است که اجازه گمان و توهم تجاوز را به دشمن نخواهد داد» این اقتدار در سایه روحیه جهادی و فرهنگ مقاومت، تکیه بر توان جوانان این مرز و بوم و با توکل بر خدا و امید به وعده نصرت الهی محقق شده است./872/ی۷۰۲/س

وحید کوچک زاده، فعال فرهنگی

 

ارسال نظرات