۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۵۵۵۱۱۴
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد:

درمان همه دردهای ناعلاج، صبر و راضی به رضای خداوند است

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان این که در امتحان الهی خیر و برکت وجود دارد، گفت: درمان همه دردهای ناعلاج، صبر کردن و راضی به رضای خداوند است.
حبیب الله فرحزاد

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب الله فرحزاد، امروز در جلسه درس اخلاق که با حضور طلاب مراکز و مدارس علمیه جامعه‌الزهرا(س) در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، به فراز اول زیارتنامه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)که از امام جواد(علیه‌السلام) نقل شده اشاره و عنوان کرد: در این فراز خطاب به آن حضرت می‌خوانیم: «یَا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَهً؛ ای آن که خدایی که تو را خلق کرد پیش از خلقت بیازمود و در آن آزمایش بر هر گونه بلا و مصیبت تو را شکیبا و بردبار یافت».

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: قبل از این دنیا، عوالمی مانند عالم ذر، عالم روح، عالم قدس و غیره بوده و در این عوالم امتحان هایی از سوی خداوند برای بندگان صورت گرفته است، چنانچه پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: اولین فردی بودم که به سؤال «أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ» پروردگار متعال، پاسخ «قَالُواْ بَلَى» گفتم.

وی با بیان اینکه خداوند پیش از این دنیا، انسان‌ها را در عالمی دیگر امتحان کرده و در این دنیا هم امتحان می‌کند، گفت: در برخی روایات داریم که در عالم قبل، خدا انسان‌ها را امتحان کرد که پیامبران و اولیای الهی از این امتحانات سرافراز بیرون آمدند و مابقی انسان‌ها در این دنیا دوباره امتحان می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد افزود: خداوند متعال این دنیا را محل تجدید نظر قرار داده تا انسان‌ها بتوانند در این دنیا تغییر رویه دهند و مسیر درست را انتخاب کنیم.

استاد اخلاق حوزه در ادامه با اشاره به فراز «فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَهً؛ خداوند بر هر گونه بلا و مصیبت، تو را شکیبا و بردبار یافت» در زیارتنامه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)، بیان داشت: «ممتحنه» و «صابره» از جمله القاب حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد افزود: بدون استثنا همه انسان‌ها در عالم دنیا امتحان می‌شوند و عالم دنیا با سختی، بیماری و ابتلا گره خورده، زیرا عالم موقتی است و پایان همه انسان‌ها مرگ است، اما عموم مردم از مرگ فرار می‌کنند و اولیای خداوند به استقبال مرگ می‌روند.

وی با اشاره به آیه ۴ سوره بلد «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ؛ ما انسان را در رنج و سختی آفریدیم»، عنوان کرد: همه شیرینی دنیا با ناکامی، تلخی و زحمت همراه است و  خداوند دائم ما را امتحان می‌کند.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه لذت بدون شائبه مخصوص بهشت است، اظهار داشت: برخی افراد از خداوند می‌خواهند که مورد امتحان قرار نگیرند، اما این دعا درخواست درستی نیست، بلکه باید از خداوند بخواهیم که ما را در امتحانات سرافراز بدارد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد اضافه کرد: ما از خداوند عافیت می‌خواهیم اما خداوند متعال سنت خود را به هم نمی زند و ما را امتحان می‌کند؛ گاهی دارایی انسان کم می‌شود، گاهی عزیزی را از دست می‌دهیم، همواره زندگی ما با بلا پیچیده شده، اما خداوند در برابر این ابتلائات به انسان‌ها بشارت صبر می‌دهد.

وی تصریح کرد: ائمه معصومین و اهل بیت(علیهم‌السلام) همواره راضی به رضای خداوند بودند و در برابر مصائب صبر می‌کرند.

استاد اخلاق حوزه به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) اشاره کرد که از آن حضرت سؤال کردند که حقیقت ایمان چیست؟ آن حضرت در پاسخ، حقیقت ایمان را صبر دانستند و فرمودند: «اَلاْیْمانُ نِصْفانِ، نِصْفٌ فِى الصَّبْرِ وَ نِصْفٌ فِى الشُّکْرِ؛ ایمان دو نیمه دارد، نیمى از آن در صبر است، و نیمى از آن در شُکر نهفته است».

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه هیچ انسانی از بلا دور نیست، افزود: ایمان با صبر توأمان است و هر چه صبر فرد بالاتر باشد، ایمان او بالاتر است.

وی با بیان اینکه درمان همه دردهای ناعلاج، صبر کردن و راضی به رضای خدا است، تصریح کرد: امام علی(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «حَلاوَةُ الظَّفَرِ تَمحُو مَرارَةَ الصَّبرِ؛ شيرينى كاميابى، تلخى شكيبايى را از بين مى برد».

 استاد اخلاق حوزه با اشاره به اینکه خداوند در آیات قرآن کریم به صابرین بشارت می‌دهد، گفت: بلا ابتدا برای پیامبران و اولیای الهی است و هر که به آنان نزدیک تر است، بلایش بیشتر است؛ چنانچه پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در این دنیا مشکلات و مصائب زیادی را متحمل شدند، پنج تن آل عبا(علیهم‌السلام) نیز که محبوب خداوند و از همه انبیا و اولیای الهی به خداوند نزدیک تر بودند، با مشکلات زیادی روبرو شدند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد بیان داشت: امام باقر(علیه‌السلام) فرمودند: «إنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعالی إذا أحَبَّ عَبداً غَتَّهُ بِالبَلاءِ غَتّاً؛ خداوند تبارک و تعالی چون بنده ای را دوست دارد در بلا و مصیبتش غرق سازد»؛ همچنین در حدیثی از امام موسی کاظم(علیه‌السلام) آمده: «الْمُؤْمِنُ مِثْلُ كفَّتَي الْمِيزَانِ كلَّمَا زِيدَ فِي إِيمَانِهِ زِيدَ فِي بَلَائِهِ؛ مؤمن همانند دو کفه ترازوست؛ هر چه ایمانش فزونى یابد، بلایش نیز بیشتر شود».

وی با بیان اینکه امتحان الهی قطعی است و در امتحان الهی خیر و برکت وجود دارد، تصریح کرد: خداوند می‌خواهد با امتحانات خود، انسان را رشد دهد و از این دنیا جدا کند.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به آیه ۱۵۶ سوره بقره «الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ؛ كسانى كه چون مصيبتى به آنان برسد مى‏ گويند ما از آن خدا هستيم و به سوى او باز مى‏ گرديم»، گفت: صابرین کسانی هستند که هر نوع مصیبتی که به آنان می‌رسد، می‌گویند: «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ».

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد تصریح کرد: خداوند برای کسانی که در برابر بلا و مصیبت صبر کنند، صلوات می‌فرستد و می‌فرماید: «أُولئِکَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ؛ اینها همان‌ها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده و آنها هستند هدایت یافتگان»./998/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات