۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۵۶۴۱۴۲
عضو جامعه مدرسین:

مشکلات معیشتی طلاب با هیچ قشری قابل قیاس نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی گفت: هیچ قشری در کشور مانند طلبه وجود ندارد که از مشکلات معیشتی در رنج باشد، حتی افرادی مانند کارگران و کشاورزان هم در شدت سختی زندگی با سطح طلاب برابر نیستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری شاهرودی عضو جامعه مدرسین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری شاهرودی معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه مجمع طلاب شهرستان شاهرود که در مصلای قم برگزار شد، با بیان این‌که وحدت بر محور رهبر معظم انقلاب تنها راه نجات است، اظهار داشت: هرکس در ایران زندگی کند، بایستی بر محوریت رهبر انقلاب وحدت جامعه را حفظ کند.

ضرورت حل مشکل معیشتی طلاب

وی با اشاره به مشکلات اساسی در حوزه‌های علمیه عنوان کرد: در حوزه دو مشکل اساسی وجود دارد، نخست مشکل معیشتی است که هیچ قشری در کشور مانند طلبه وجود ندارد که از مشکلات معیشتی در رنج باشد، حتی افرادی مانند کارگران و کشاورزان هم در شدت سختی زندگی با سطح طلاب برابر نیستند، مخصوصا طلابی که بنای کار خود را برصرف درس خواندن قرار داده‌اند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که اولین کار فعال کردن صندوق قرض‌الحسنه طلاب وافزایش سطح سرمایه آن است، گفت: بایستی سطح صندوق به اندازه‌ای افزایش یابد که به حد معتنابهی به طلاب قرض داده شود.

افزایش سرمایه صندوق قرضالحسنه

وی ادامه داد: افزایش سرمایه صندوق به همت نمایندگان مجمع طلاب بستگی دارد، که در قسمت‌های مختلف شهرستان‌ها و شهرها فعال شوند تا بتوانند با افزایش سرمایه صندوق از بار معیشتی طلاب کاهش دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی خطاب به طلاب و فضلای حوزوی گفت: فرصت درس خواندن بسیار محدود است، بایستی دوره سطح و درس خارج غنیمت شمرده شود و آن را وقف درس خواندن و مطالعه کرده تا نتیجه آن علم و سواد بالا باشد.

علم و تقوا دو عنصر ضروری

وی مراقبت در دو بحث علم و تقوا را ضروری دانست و بیان کرد: علم و تقوا دو عنصری هستند که در کنار هم کارآمدی پیدا می‌کنند و اگر هر کدام از این دو عنصر نباشد، کارآمدی کاهش می‌یابد، البته نبود عنصر تقوا نه تنها باعث از بین رفتن کارآمدی می شود که منشأ ضرر را هم افزایش می‌دهد.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که فرصت درس خواندن مانند گذشته گسترده نیست، خاطرنشان کرد: در گذشته 40 سال فرصت تحصیل در حوزه وجود داشت، اما اکنون یک طلبه بعد از مدتی باید بتواند روی پای خود ایستاده و نیاز علمی خود را برطرف کند.

فواید کمیته مشورتی

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی ایجاد کمیته مشورتی در جهت مشورت در تحصیل طلاب را ضروری توصیف کرد و گفت: اگر نمایندگان مجمع در جهت خدمت به تحصیل طلاب بخواهند، گامی مؤثر بردارند، بایستی کمیته مشورتی ایجاد و تنظیم کرده تا به طلاب در کیفیت تحصیل و درس خواندن مشورت لازم و راه‌گشا داده شود؛ چراکه ورود از سطوح عالی به درس خارج مانند ورود از آب کر به اقیانوس است و طلبه با سردرگمی مواجه می‌شود که برای جلوگیری از این امر ایجاد کمیته مشورتی لازم است./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات