۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۵۷۴۲۷۳
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

عقل و دین دو معیار برای روابط اجتماعی

حجت الاسلام عالمی با بیان این که عقل و دین دو معیار روابط اجتماعی به شمار می رود، گفت: زمانی که انسان ها بر اساس این دو محور عمل کنند شکی نیست که دیگر سفیهان نمی توانند بر جامعه مسلط شوند.
حجت الاسلام ابوالقاسم عالمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالقاسم عالمی پیش از ظهر امروز در مراسم شهادت نهمین پیشوای شیعیان، امام جواد(ع) که در دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام جواد(ع) «فَسادُ الأخلاقِ بمُعاشَرةِ السُّفَهاءِ، وصَلاحُ الأخلاقِ بمُنافَسةِ العُقَلاءِ» گفت: بدیهی است که مراد از «سفیه» در این روایت، سفیه فقهی نیست، بلکه مراد آن کسانی هستند که در پوشش عقلا به میدان می آیند، اما در واقع همه سرمایه ها در مجاورت با آن ها از بین می رود.

استاد حوزه علمیه قم شرط به سعادت رسیدن جامعه را در گرو میدان دار شدن عقلا در آن جامعه معرفی کرد و اظهار داشت: اگر مردم از عقلای جامعه پیروی کنند شکی نیست که آن جامعه به سعادت رسیده و در همه ابعاد شکوفا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: علامه حلی(ره) در آخر کتاب قواعد خودش، یک نصیحت نامه ای برای فرزندش، فخرالمحققین که از نوادر فقهای شیعه است، نوشته که یکی از مواعظ آن «مجالست و همنشینی با علما است»؛ نشست و برخاست با علما سبب زیادت علم شده و موجب می شود تا افراد از دست زدن به کارهای بی مورد خودداری کنند.

حجت الاسلام عالمی با بیان این که عقل و دین دو معیار روابط اجتماعی به شمار می رود، ابراز داشت: این دو مقوله اساس روابط اجتماعی به شمار می رود؛ زمانی که انسان ها بر اساس این دو محور عمل کنند شکی نیست که دیگر سفیهان نمی توانند بر جامعه مسلط شوند.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: زمانی که انسان بر اساس عقل و دین عمل کنند دیگر هیچ مشکلی در جوامع به وجود نخواهد آمد زیرا دستورات دینی طوری طراحی شده اند که اگر طبق آن عمل شود، همه مشکلات به طور خودکار حل خواهد شد.

وی در ادامه به زندگانی نورانی امام جواد(ع) اشاره کرد و عنوان داشت: هنگامی که به زندگانی نورانی ایشان می نگریم و مشاهده می کنیم که یکی از دغدغه های اساسی حضرت(ع) حل مشکلات برادران دینی بوده است، بر این اساس ما نیز باید از ایشان الگو برداری کرده و در حل مشکلات برادران دینی خود کوتاهی نکنیم./841/پ202/ب1

ارسال نظرات