۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۵۷۵۹۹۴
استاد سطح عالی حوزه مطرح کرد؛

ضرورت استفاده حوزه ازظرفیت اساتید برای تقویت بُعداخلاقی طلاب

حجت الاسلام اسکندری با بیان این که اساتید حوزه علمیه تأثیر اخلاقی و علمی فراوانی بر روی طلاب دارند بر استفاده از ظرفیت عظیم اساتید برای پرورش طلاب از سوی حوزه علمیه تأکید کرد.
کلاس درس در حوزه

حجت الاسلام رضا اسکندری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که برخی می گویند امروزه ارتباط اساتید با طلاب کم رنگ شده است، اظهار کرد: نمی توان گفت که این افراد درست می گویند زیرا امروزه نیز اساتیدی در حوزه علمیه هستند که همان رابطه را با شاگردان خود دارند و بر رفتار آنها نظارت کامل دارند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: البته به صورت کلی می توان گفت در فضای عمومی حوزه علمیه رابطه پدرانه و دلسوزانه اساتید با طلاب کمرنگ شده، که علل آن متفاوت است زیرا برخی علل کم رنگ شدن این ارتباط به خود طلاب بازگشت دارد و برخی نیز به اساتید حوزه علمیه.

وی با اشاره به علل کم رنگ شدن ارتباط اساتید با طلاب در حوزه علمیه خاطرنشان کرد: حاکم شدن دید دانشگاهی به تحصیلات در میان طلاب در کم رنگ شدن ارتباط اساتید با آنها بی تأثیر نیست زیرا هدف این گونه طلاب از شرکت کردن در کلاس درس صرف پاس کردن آن است به گونه ای که مرکز مدیریت حوزه علمیه به آنها گیر ندهد.

حجت الاسلام اسکندری اضافه کرد: امروزه طلاب به این که دروس حوزوی زمینه ساز رشد همه جانبه اعم از علمی و اخلاقی است فکر نمی کنند؛ از سوی دیگر برخی اساتید مشغله های فراوانی دارند به عنوان مثال برخی از آنها چندین کلاس دارند که در این صورت فرصتی برای ارتباط با طلاب ندارند.

وی خاطرنشان کرد: برخی می گویند استاد وظیفه اش تدریس است و نسبت به تربیت طلاب وظیفه ای ندارد در حالی که در حوزه علمیه تمام رفتار و حرکات و حتی نوع تعامل استاد بر روی طلبه تأثیر گذار است به گونه ای که بسیاری از طلاب رفتار استاد را به خاطر دارند گرچه مطالب علمی او را فراموش کرده اند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: چه بخواهیم و چه نخواهیم طلبه از استاد تأثیر می پذیرد از سوی دیگر هر طلبه ای نیازمند است در روند تحصیلی و رشدش با افرادی در زمینه علمی و اخلاقی مرتبط باشد و این که گفته شود کار استاد نیست بلکه وظیفه مشاور مدرسه است، تجربه نشان داده این نظریه موفق نبوده است.

وی افزود: اگر اساتید در زمینه ارتباط با طلاب تلاش کنند و مشکلات مربوط به تعامل با طلاب را برطرف سازند بیشترین تأثیر را در طلبه خواهند داشت و به چه دلیل حوزه علمیه باید خود را از این ظرفیت بزرگ اساتید محروم کند؟.

حجت الاسلام اسکندری در زمینه راهکارهای ایجاد ارتباط اساتید با طلاب اظهار کرد: اساتید جوانی که وارد عرصه تدریس می شوند توجه داشته باشند که تمام حرکات آنها زیر نظر طلبه ها است و روی آنها تأثیر می گذارد؛ بنابراین لازم است اساتید نسبت به ارتباط با شاگردان اهتمام داشته باشند و در صورت نیاز ارتباط را محدود به ساعت درس نکنند و اگر امکانش وجود دارد خارج از کلاس نیز با شاگردان خود برنامه هایی داشته باشند./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات