۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۵۷۷۳۶۰
همزمان با ایام ماه محرم؛

۲۰۰۰ مداح در خراسان شمالی فعالیت می‌کنند

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: امسال در ایام محرم ۲۰۰۰ مداح در خراسان شمالی فعالیت کرده و به تبلیغ و ترویج فرهنگ عاشورایی می‌پردازند.
حجت الاسلام خادمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی،  حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در مراسم اعزام مبلغان دینی به مناطق گوناگون استان، با اشاره به فعالیت 2000 مداح در خراسان شمالی در ایام محرم امسال، اظهار داشت: تبلیغ و ترویج فرهنگ عاشورایی یکی از وظایف مهم مداحان و پیر غلامان حسینی است.

وی افزود: در طول تاریخ مداحان و پیر غلامان حسینی بااینکه حکام جبار مصائب و مشکلاتی را به آن‌ها تحمیل می‌کردند با اشعار و مداحی‌های شورانگیز خود فرهنگ عاشورا را به نسل‌های بعد انتقال داده و نگذاشتند واقعه کربلا به فراموشی سپرده شود.

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی زمینه برای فعالیت هر چه بیشتر مداحان فراهم شد و مداحان توانستند با آرامش خاطر بیشتری و بدون ترس و واهمه با اشعار و سروده‌های خود ارادت قلبی خود را به امام حسین (ع) نشان دهند.

وی در ادامه با اشاره به نقش پیر غلامان حسینی در انتقال پیام عاشورا به نسل امروز، تصریح کرد: مداحان جوان باید نسبت به پیر غلامان اهل‌بیت (ع) که عمری درراه عشق و ارادت به امام حسین (ع) زحمت‌کشیده‌اند با احترام رفتار کرده و از تجربیات پیشکسوتان این عرصه استفاده کنند.

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه رسالت مداحان شناساندن محبوبیت و مظلومیت اباعبدالله الحسین (ع) است، اضافه کرد: مداحان با استفاده از اشعار معنوی که برگرفته از آمیزه‌های دینی و سیره ائمه اطهار (ع) است مظلومیت امام حسین (ع) ویاران باوفایش را به جامعه شناسانده و از این طریق فرهنگ عاشورا را در جامعه نهادینه می‌کنند

وی اخلاص در عمل را شرط اصلی موفقیت مداح برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به چند چهره شدن استکبار در عصر امروز یکی از رسالت‌های مداحان جوان بصیرت افزایی است که اگر با اخلاص و خلوص نیت همراه باشد اثر فوق‌العاده‌ای بر جای می‌گذارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با تأکید بر ضرورت رعایت آداب عزاداری در ایام محرم، گفت: مداحان و ذاکران باید در مداحی‌های خود سبک‌های شایسته و اشعار مناسب انتخاب کرده و با شناخت سنت‌های عزاداری، نوحه‌خوانی و مداحی شور حسینی را با شعور عاشورایی همراه کنند؛ تا به این طریق از ورود هرگونه تحریف و بدعت در مراسم‌های عزاداری جلوگیری شود./9314/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات