۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۵۸۰۲۵۳
مدیر کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

بخشی از مطالبات رهبری از حوزه ها در نگاه انتشارات حوزوی وجود دارد

مروارید ضمن تاکید بر توجه به مطالبات جوانان و جامعه اسلامی که از وظایف حوزه است عنایت انتشارات حوزوی به مطالبات رهبری را در نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی موجود دانست و ضمن بیان لزوم توسعه در بُعد گفتمان عمومی، حضور بخش بین الملل و رسانه های دیجیتال را پیشنهاد کرد.
مروارید

جعفر مروارید، مدیر کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی بیان داشت: از رشد و نمو انتشارات و استقبال خوبی که طلاب و دانشجویان مطالعات اسلامی از این نمایشگاه داشتند آنطور که مطلع شدم 50 غرفه داریم که حدود 80 ناشر در این نمایشگاه شرکت دارند.

حوزه علمیه کهن مشهد و تعامل با دانشگاه

مدیرکل ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان داشت: هرچه می گذرد حوزه مشهد با ظرفیت غنی که دارد در کنار مضجع شریف علی بن موسی الرضا(ع) درخشش و آن وظیفه ای که معرفی معارف اهل بیت و بیان زیبایی های معارف اهل بیت(ع) است را به خوبی ایفا می کند.

وی افزود: حوزه علمیه مشهد حوزه ای کهن است و یکی از مزیت های آن بحث تحول و نوآوری در فکر دینی و معارف دینی است در مشهد از قدیم جدا از جریان های حوزوی، جریان های فرهنگی هم فعال بودند و دانشگاه بزرگ هم در مشهد داریم که تعامل دانشگاه و حوزه یکی از دیگر مزیت های این حوزه به شمار می رود که من این تعامل را در همین نمایشگاه دیدم.

توجه به مطالبات رهبری در انتشارات حوزوی

مروارید گفت: بخش های پژوهشی و نگاه ایده ورزانه و نقد و نظریه پردازی که جزو مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه های علمیه است الحمدلله می بینم این نگاه در انتشارات حوزوی وجود دارد. تک نگاری ها و مجلاتی که برآمده ازکارهای پژوهشی و نیاز های جامعه اسلامی است هم در این نمایشگاه مشاهده کردم.

وی افزود: توجه به مطالبات جوانان توجه به نیازهای جامعه اسلامی و توجه به بحث اجتهاد و توجه به متدولوژی و استنباط و روش اجتهاد که در حقیقت حوزه های علمیه را زنده نگه می دارد، در این زمینه هم در نمایشگاه آثاری وجود داشت. و اضافه کنم به تمامی اینها، نسخی که بازچاپ شدند تصحیح هایی که انجام شده، تراثی که مجدد صورت بندی شده و فهرست به آن اضافه شده هم از مزایای این نمایشگاه بود.

لزوم توسعه نمایشگاه در بُعد بین الملل و ایجاد گفتمان عمومی

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: من فکر می کنم این نمایشگاه قدرت توسعه را دارد بخشی که باید به آن اضافه شود بخش بین الملل است در زمینه بین الملل کار قوی انجام نشده یک یا دو غرفه ظاهرا حضور داشتند. می شود انتشارات عربی و انگلیسی که در زمینه معارف اسلامی کار کردند اضافه شوند بخصوص با توجه به جایگاه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و زائران بین المللی که ما در مشهد داریم.

وی افزود: با توجه به نگاهی که در بین الملل در جریان معرفت دینی در مشهد وجود دارد ظرفیت خوبی است که می توان حضور ناشران بین المللی را داشته باشید در نهایت به نظرم باید ایده نمایشگاه تبدیل به ایده گفتمان عمومی شود یعنی ما افزون بر مخاطب تخصصی که داریم اعم از فضلای حوزوی و دانشگاهی باید نحوه پیشرفت و توسعه نمایشگاه به سمتی برود که شهروندان و مخاطبان عمومی هم از این نمایشگاه بهره مند شوند و آن رسالتی را که حوزه های علمیه دارند که هادی و هدایتگر باشند بتواند به نحو احسن انجام شود.

وی ادامه داد: ما باید فرآورده هایی برای عموم مردم داشته باشیم که البته گوشه کنار تولیداتی برای عموم را دیدم که می توان با نگاه دینی توسعه بیشتری پیدا کند در کنار آن جنبه بین المللی نمایشگاه که بیان شد.

حضور رسانه و شبکه های اجتماعی در کنار جریان چاپ و نشر

مدیرکل ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان داشت: در باب بالندگی نمایشگاه، چیزی که کمک می کند تولید کلیپ ها و محصولات سمعی و بصری و رسانه است. متاسفانه از رسانه در نمایشگاه استفاده نشده، باید جریان رسانه و شبکه های اجتماعی در کنار نشر دست به دست هم بدهد و جریان فکری و تحول فکر دینی را در نمایشگاه به نمایش بگذاریم و از شبکه های اجتماعی که نقش تاثیرگذاری دارد در این زمینه استفاده کنیم.

وی افزود: نشر به نشر کاغذی تنها محدود نمی شود مخصوصا با جریان افزایش قیمت چاپ و نشر و کاغذ ما نیازمند نشر دیجیتال هستیم غیر از یک مورد من اثری از کتاب های دیجیتال ندیدم با اینکه می دانیم این برنامه ریزی ها در حال انجام است.

پیشگامی حوزه مشهد در ایجاد هیئت های اندیشه ورز/ حوزه نهادی مستقل است

مروارید بیان داشت: اشاره کنم به بخش هیئت های اندیشه ورز که در بخش مجلات پژوهشی در ابتدا مشاهده کردم خیلی خوشحال شدم افتخار ماست که هیئت های اندیشه ورز در حوزه مشهد فعال شند و مدلی برای دیگر حوزه ها و جهان اسلام باشند مثل هیئت اندیشه ورز اقتصاد، ادیان و اسلام و ارتباطات فرهنگی، هویت و سبک زندگی اسلامی و موارد دیگر که همه می تواند دست به دست هم بدهد و آن تفکر اجتهادی با توجه به مسئله زمان و مکان را در حوزه علمیه مشهد و موقعیت شناسی و زمان شناسی فضلای حوزه علمیه مشهد را نشان بدهد.

وی افزود: از دیرباز حوزه های علمیه حوزه هایی بودند که براساس اعتقاد مردم و بر اساس نگاه مردمی توسعه پیدا کردند حوزه یک نهاد مستقل است و تاثیرگذاری آن هم به همین دلیل است کمکی که منتها ارشاد می تواند بکند کمک ترویجی حمایتی است یعنی ما باید هدایت و حمایت توسعه فرهنگ دینی را داشته باشیم.

مروارید ادامه داد: بنابراین موظفیم به حوزه های علمیه هم کمک کنیم هرچند حوزه در این زمینه مستقل است و خودکفا و درون زا هم هستند در این نمایشگاه هم قدری که ارشاد می توانست کمک کردیم و این کمک ها در آینده نیز ادامه دارد اما نکته ای که وجود دارد ابداع و نوآوری و تاثیرگذاری حوزه های علمیه به استقلال از این کمک ها میسر است./933/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات