۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۵۸۱۸۸۳
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

تبعیت از هوای نفس انسان را به انکار توحید وادار می‌کند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان با تبعیت از هوای نفس محبوب خداوند نمی‌شود، گفت: گناه انسان را به انکار توحید وادار می‌کند و سبب می‌شود قلب بمیرد.
حجت الاسلام انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه، امروز در حسینیه هدایت گفت: همه امور در عالم هستی با خواسته خداوند انجام می‌شود.

وی افزود: امام علی(ع) می‌فرمایند: محبوب‌ترین عبد در پیشگاه پروردگار کسی است که خداوند او را بر ضد خواسته‌های نامشروع نفسانی کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اظهار داشت: قرآن کریم می‌فرماید: نفس، انسان را به زشتی دعوت و فرمان می‌دهد؛ هرکسی در این دنیا گرفتار خواسته‌های نامشروع نفسانی شد محال است که این نفس از گناه سیر شود.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: هوای نفس انسان را به خواستن‌های بی نهایت، نامعقول و نامشروع دعوت می‌کند، این خواسته‌ها به هیچ عنوان قید و شرط ندارد و نفس از درون به انسان فرمان می‌دهد تا فلان فعل حرام را انجام دهد.

وی با بیان اینکه هوای نفس به هیچ عنوان خواسته‌های خودش را با قید حلال بیان نمی‌کند، گفت: اگر کسی به خواسته‌های نامعقول نفس جامه عمل بپوشاند هرگز شاهد سیری نفس نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به اینکه ظرفیت نفس و جهنم با هم برابر است، عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم به کثرت جهنمیان اشاره می‌کند اما از لفظ کثرت برای بهشتیان بهره نمی‌برد و این بیانگر بیشتر بودن تعداد دوزخیان است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دوزخ هفت طبقه دارد و کسی نمی‌داند ظرفیت دوزخ چه مقدار است، گفت: قابیل اولین جنس از آدمیان و ابلیس نخستین جنس غیر انسانی است که جهنمی شدند.

وی با بیان اینکه همانگونه که نفس از گناه سیر نمی‌شود جهنم نیز از دوزخیان سیر نمی‌شود، عنوان کرد: محبوب‌ترین بنده نزد خداوند بنده‌ای است که او را در برابر خواسته‌های نفس اماره کمک کند تا گرسنگی و خواسته‌های این نفس خاموش شود تا وارد چهل منزل عرفانی، الهی، عبادی و خلوص شود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اظهار داشت: گناه انسان را به انکار توحید وادار می‌کند و سبب می‌شود قلب انسان بمیرد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات