۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۵۸۷۴۴۵
استاد حوزه علمیه:

نفس اماره خطرناک‌تر از ابلیس است

استاد حوزه علمیه نفس اماره را از شیطان خطرناک‌تر بیان کرد و گفت: شیطان از طریق نفس اماره انسان را فریب می‌دهد و گمراه می‌کند.
مجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد جامع غدیر، گفت: مرگ و معاد دو مسأله مهم در حیات بشر است.

وی با بیان اینکه مرگ و معاد نقش اساسی در حیات ابدی آدمی دارد، ادامه داد: حیات بشر تنها به عالم دنیا اختصاص ندارد بلکه بقای واقعی او در عالم قیامت است طبق صریح روایات؛ امام علی(ع) می‌فرمایند: همانا انسان برای بقا خلق شد نه فنا.

حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی با تاکید براینکه مرگ برای انسان فنا نیست بلکه عبور از عالم دنیا و وارد شدن به عالم برزخ و قیامت است، ابراز کرد: عالم برزخ برای انسان به صورت موقت بوده و مکانی برای عبور او به عالم آخرت است از این رو آخرت عالمی ابدی برای انسان خواهد بود.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان در عالم دنیا جایگاه ابدی خود را می‌سازد، اظهار داشت: دلیل تاکید آیات و روایات مبنی براینکه مرگ امری حتمی است و فرار از آن غیر ممکن خواهد بود این است که انسان از واقعه عظیم قیامت و حیات ابدی غفلت نکند.

وی هدف از حیات دنیوی انسان را رسیدن او به کمال دانست و گفت: انسان در عالم دنیا است که حیات ابدی خود را ترسیم می‌کند و می‌سازد، آسایش اخروی، نعمات بهشتی، رضایت الهی همه و همه در گرو بیداری انسان و انجام عمل صالحی است که در دنیا انجام می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی با بیان اینکه انسان متکبر از فرمان الهی سرپیچی می‌کند، عنوان کرد: دلیل رانده شدن شیطان تکبر و سرپیچی او از فرمان الهی بود بنابراین امتناع از دستورات الهی و سرکشی در برابر حضرت حق موجب نابودی انسان می‌شود.

این استاد حوزه علمیه نفس اماره را از شیطان خطرناک‌تر بیان کرد و گفت: شیطان از طریق نفس اماره انسان را فریب می‌دهد و گمراه می‌کند، اگر نفس انسان کنترل شود هرگز مغلوب شیطان نمیشود. یکی از رذایل قبیح شیطانی در وجود انسان نفس است.

وی با بیان اینکه خداوند انسان را مرحله مرحله آفرید تا به کمال برسد، ابراز کرد: خداوند در عالم دنیا به انسان اختیار داد تا سرنوشت نهایی و ابدی خویش را انتخاب کند از این رو دنیا مهمترین و تعیین کننده‌ترین مرحله حیات انسان به شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی با اشاره به اینکه انسان در عالم دنیا از طریق دین و قانون الهی مورد آزمایش قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: انسان با تبعیت از دستورات الهی صداقتش را در زمینه الهی بودنش اثبات می‌کند؛ انسان اگر براساس عقل عمل کند سعادتمند در غیر این صورت نفس اماره او را نابود خواهد کرد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات