۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۵۹۶۱۰۷
معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی خبرداد؛

تلفیق دو رویکرد استاد محوری و طلبه محوری در المصطفی

تلفیق دو رویکرد استاد محوری و طلبه محوری در المصطفی
حجت الاسلام قنبری با اشاره به این که صرف استاد محوری در آموزش کارساز نیست از تلفیق دو رویکرد استاد و طلبه در المصطفی در راستای فرایند یادگیری خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین فارغ التحصیلی دانش آموختگان مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) جامعه المصطفی العالمیه در سالن قدس این مجتمع برگزار شد.

حجت الاسلام محسن قنبری معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی در این مراسم با بیان این که ایام فاطمیه فرصتی برای بازاندیشی و اتصال معنوی به خاندان عصمت و طهارت است، گفت: حضرت زهرا(س) شخصیتی است که الگوی پاکدامنی و تقوا و علم و عبودیت و ولایت پذیری نامیده شده است و همه ما نیازمندان چنین الگوهایی هستیم تا راه را گم نکنیم.

وی افزود: همچنین علی رغم تلاش کینه توزان در حال تجربه سالگرد چهلم پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم و این انقلاب به عزت و عظمت و شوکت رسیده است که حقیقتا باید به ارواح بنیان گذار کبیر انقلاب و نظام اسلامی و همچنین شهدای والامقام که دوام انقلاب به برکت خون پاک آنان است درود و سلام و صلوات بفرستیم.

معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی عنوان کرد: یکی از ثمرات انقلاب اسلامی تشکیل جامعه المصطفی العالمیه است و دانش پژوهان این مرکز با توشه گیری از خرمن میراث بزرگ هزارساله حوزه های علمیه عازم مواطن خود هستید تا بازگشت هجرت خود را با بسته محتوای علمی و دینی آغاز کنید.

وی با اشاره به این که ما به عنوان طلاب فارغ التحصیل حوزه های علمیه باید عمر طلبگی خود را مورد بازخوانی قرار بدهیم، گفت: همه ما یک فضای دوگانه ای را تجربه کرده ایم که هر دو مربوط به علم اندوزی با دو رویکرد خاص است.

حجت الاسلام قنبری خاطرنشان کرد: یکی از این دو رویکرد، تجربه آموزش رسمی است که المصطفی هم بخشی از آموزش کلان دنیا است، در آموزش رسمی یک سری ویژگی هایی وجود دارد که دنیا از آن عبور کرده اند.

وی با تأکید بر این که آموزش رسمی محدود به زمان و مکان خاصی است، یادآور شد: در آموزش های رسمی تلاش بر تعلیم است از این رو فناوری تدریس در سراسر دنیا مورد توجه است و روش های مختلفی برای آن وجود دارد، محور دوم استاد محور بودن آموزش های رسمی است.

معاون ارتباطات و بین الملل العالمیه ابراز داشت: شکل دوم و رویکرد دوم بحث یادگیری است که در مقابل آموزش یا تعلیم قرار می‌ گیرد و از آن تعبیر به «تعلّم» می‌ شود؛ ویژگی های فرایند یادگیری اولا فرازمانی و فرامکانی بودن است، عنصر دیگر این فرایند خود بحث یادگیری است نه این که استاد چیزی را صرفا تدریس کند و سرفصلی در کلاس پوشش داده شود.

وی تصریح کرد: تلاش بر این است که فرایند یادگیری به صورت جدی طی شود و در این جا برعکس شیوه اول، خود دانشجو یا طلبه محور آموزش قرار دارد و بسیاری از دانشمندان تعلیم و تربیت معتقدند بخش عظیمی از فرایند آموزشی به عهده خود دانشجو است و به بالای هفتاد درصد می‌ رسد.

حجت الاسلام قنبری با بیان این که در منابع دینی ما نیز بر طلب العلم تأکیده شده است، گفت: وقتی طلب علم مطرح شد اولا باید تلاش کنیم که یاد بگیریم و بعد آموزش بدهیم؛ امروز آموزش گران و متخصصان آموزشی به این مسأله رسیده اند که اسلام 1400 سال پیش آن را مورد تأکید قرار داده بود.

وی افزود: فارغ التحصیلی در این فضا معنا ندارد و ما در المصطفی تلاش می‌ کنیم که ترکیبی از این دو را به منصه ظهور برسانیم؛ طلاب عزیز فارغ التحصیل این مجلس از امروز کارشان دوچندان می‌ شود چراکه عمل به دانسته ها خود تحکیم و تعمیق یادگیری است.

معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی عنوان داشت: علم به انسان نورانیت درون می‌ دهد و در روز قیامت نیز این نور با انسان همراه است و فارغ التحصیلی یعنی عمل به دانسته هایی که در فرایند رسمی یادگرفته ایم تا بتوانیم از علومی که آموخته ایم به دیگران نیز آموزش بدهیم./1330/پ202/ج

ارسال نظرات