۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۵۹۷۸۳۵
نویسنده حوزوی:

نویسندگان حوزوی اهتمام ویژه‌ای به نگارش سرگذشت عالمان داشته باشند

نویسندگان حوزوی اهتمام ویژه‌ای به نگارش سرگذشت عالمان داشته باشند
حجت‌الاسلام سالاری با اشاره به حدیث «من ورخ مؤمناً فکأنّما أحیاهُ»، گفت: باید نویسندگان حوزوی ‏اهتمام ویژه‌ای به نگارش سرگذشت علمای دینی داشته باشند.‏

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام مظفر سالاری، نویسنده برجسته حوزوی، امروز در نشست پژوهشی با موضوع «جایگاه و تأثیرگذاری داستان در قرآن کریم» که با حضور طلاب و اساتید حوزه علمیه خراسان شمالی در مدرسه علمیه الزهرا (س) بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در سه آیه قرآن حدود 12 ویژگی مثبت برای داستان ذکر کرده؛ به‌گونه‌ای که اگر کسی به دنبال وجوه اعجاز قرآن آن باشد همین ویژگی‌هایی که قرآن برای داستان بیان کرده در نوع خود معجزه است.

حجت‌الاسلام سالاری خاطرنشان کرد: قرآن هزار و 400 سال پیش مزایای داستان را ذکر کرده؛ به‌گونه‌ای که هنوز و بعد از گذشت 14 قرآن هنوز اندیشمندان و نویسندگان نتوانسته‌اند این‌گونه و به این زیبایی مزایای داستان را بیان کنند.

وی با اشاره به شیوه روایت داستان در قرآن کریم، افزود: رویکردهای مدرن در داستان‌نویسی که از قرن نوزدهم به بعد معمول شد هزار و 400 سال پیش در داستان‌های قرآن اعمال شده است، ازجمله حذف مقدمه و مؤخره در داستان‌ها و شروع داستان از نقطه عطف که این موضوع را در سوره یوسف می‌بینیم.

حجت‌الاسلام سالاری اضافه کرد: در قرآن 37 خرده روایت راجع به زندگی حضرت موسی (ع) داریم اما در سوره یوسف خداوند تمام داستان را از ابتدا تا آخر گفته که این خود یک نشانه برای ما است.

وی با اشاره به نقش احساس در انس انسان با آموزه‌های اسلامی، ادامه داد: احساس مقام بلندی دارد؛ به‌گونه‌ای که می‌توان گفت آن مقداری که اسلام با احساس پیش رفته با تعقل پیش نرفته است.

حجت‌الاسلام سالاری که نویسنده رمان «دعبل و زلفا» است، اظهار کرد: همان‌طور که شهید مدافع حرم داریم شهید مدافع حریم ولایت هم داریم که نباید نقش و جایگاه این شهیدان کمرنگ شود؛ چراکه راجع به شهدای مدافع حریم ولایت خیلی کار نشده است.

وی ادامه داد: دعبل خزاعی در زمان امام رضا (ع) زندگی می‌کرد، اشعار این شاعر در دفاع از ولایت و امام زمان خودش بسیار غنی است؛ به‌گونه‌ای که سبب شد سرانجام بنی‌عباس او را به شهادت برساند.

حجت‌الاسلام سالاری با اشاره به ضرورت و اهمیت نگارش و بیان روایت‌های این بزرگان، افزود: رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «من ورخ مؤمناً فکأنّما أحیاهُ» و تأکید می‌کند هر کس تاریخ و سرگذشت مؤمنین و عالمی را بنویسد او را زنده کرده است؛ ازاین‌رو روحانیان و نویسندگان حوزوی باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به این امر داشته باشند./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات