۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۶۰۲۳۷۹

خانواده‌ها رساله حقوق امام سجاد را بخوانند

خانواده‌ها رساله حقوق امام سجاد را بخوانند
تمامی گیر و بند‌ها از عدم مراعات حقوق دیگران است. اجرای تکالیف مطرح شده در رساله حقوق امام زین العابدین(ع)، جهان را به گلستان تبدیل خواهد کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، خانواده، نهاد مقدس زمینی و کانون مشهور آسمانی است. آن‌را جدی بگیرید. جدی گرفتن آن، یعنی حفظ تعادل در مسیر تکامل است. در قالب مثال، می‌توان این‌گونه گفت؛ راننده قانون‌مند، سرنشینان را به مقصد می‌رساند. تخته‌گازکردن خودرو، مصرف سوخت را می‌افزاید و حادثه جبران‌ناپذیری می‌آفریند. مگر خدا به‌خیر بگذراند. و شرح آن این‌چنین است:

تلخ‌تر از تلخ زندگی مشترک چیست؟

نوع برخورد والدین، در شکل‌گیری شخصیت فرزندان بسیار موثر است. زوجین صمیمی و آشنا به خلقیات یکدیگر، فرزند آرام و اجتماعی پرورش می‌دهند. تربیت تلخ این است که پدر و مادر با یکدیگر جر و بحث کنند و تلخ‌تر از آن؛ اشتباهات گذشته را پتک کرده و بر سر هم بکوبند. تلخ‌تر از قبل، والدین به یکدیگر فحاشی کنند و تلخ تر از همه، پدر بی‌رحمانه مادر را به باد کتک بگیرد و چقدر تلخ‌تر از حنظل است، این بگو و مگوها، شماتت‌ها، بی‌احترامی‌ها و کتک‌کاری والدین در حضور فرزندان باشد.

آثار و نتایج درگیری والدین نزد کودک

یک: روان کودک از خشونت بیزار خواهد بود.  شاید دیده‌اید! به‌محض شروع دعوای والدین، آن‌هم با چاشنی فحش‌های آبدار، کودک بیچاره مانند بید به خود می‌لرزد. پناه‌گاه او گریه است. ثمره این نزاع چند‌گونه است:  اول این که کودک دچار شب‌ادراری می‌شود. دیگری این است که از کودکی تا بزرگ‌سالی خود، محکوم به دو امر «آسیب پذیر» یا «آسیب رسان» خواهد شد.

دو: کودک با شنیدن جملات بی‌ارزش، تهدید روحی می‌شود. کودک، همیشه کودک نمی‌ماند. در مرحله رشد، بی‌احترامی کردن را از پدر و مادر نزاع‌گر فرا می‌گیرد. حال که بزرگ گشته به‌راحتی به والدین خود توهین می‌کند. به راستی چرا؟ این محصول کاشت والدین خودخواه است.

ادبیات خاص شوهر پررو

آقایان بدانند زن رباط نیست. در حافظه آدم ماشینی یک‌سری برنامه، تعریف شده است و اتوماتیک‌وار شروع به فعالیت می‌کند. زن اگر تر و خشک می‌کند، می‌شوید، می‌سابد و جارو می‌کشد از روی لطافت او است؛ خدای جمیل، روحیه او را این‌چنین قرار داده است وگرنه وظیفه او نیست. برخی از آقایان پاسخ زحمات دلسوزانه همسر خود را این‌چنین می‌دهند: مگر او چکار کرده است؟ کوه کنده است؟

اعجاز گفتن «دوستت دارم...»

واژه‌ها باید رایحه خوش رحمانیت بدهند. امام صادق(ع) – دانا‌‌ترین فرد به قواعد روانشناسی - فرمود: اگر مرد به همسر خود بگوید؛ «دوستت دارم» این گفته تا ابد در قلب او می‌ماند و بذر پیوستگی و عشق را در دلش می‌کارد. تجربه اثبات کرده است؛ زیان‌بارترین رفتار مرد، تحقیر کردن همدم زندگی خود است. بی‌محلی به همسر و کنف کردن او در جمع‌ها، باعث مرگ تدریجی محبت و دلدادگی می‌شود. فاصله‌گرفتن زن، روحی است اگر چه جسمش در کنار شوهر باشد.

نتیجه تحقیر شدن همسر

یک خانم، تندیس احساسات است. ظرف وجودی او وسیع و آماده دریافت امواج محبت شوهر است و به همان اندازه شکننده. اگر با همسر، خشن و تحقیرانه رفتار شود چه می‌شود؟ مردان گرگ‌صفت و درنده، آن‌ها را می‌درند. درندگی انسان‌های بی‌رحم؛ محبت‌کردن به زنان آسیب‌دیده از شوهر است. ارتباط عاطفی با مردهای کمین‌کرده زندگی‌آشام، یعنی جدایی! بنابراین دود غلیط رسوایی در چشم سه فرد خواهد رفت: شوهر، همسر و آن مرد نامحرم.

نیازهای خانواده عصر امروز

خانوداه‌ها چند دقیقه از بیست و چهار ساعت روز را به تلاوت قرآن اختصاص می‌دهند؟ پدر و مادرها تا به‌حال رساله حقوق امام سجاد(ع) را مطالعه کرده‌اند؟

 رساله حقوق امام سجاد نیاز هر خانواده

رساله حقوق امام زین العابدین، بیان آداب رعایت حقوق یکدیگر است. تمامی گیر و بندها از عدم مراعات حقوق دیگران است. اجرای تکالیف مطرح شده در این رساله، جهان را به گلستان تبدیل خواهد کرد. امام(ع) در کتاب خود وظایف تک تک اعضای خانواده را به‌طور کامل بیان کرده‌اند. برای داشتن یک خانواده ایده‌آل، مطالعه رساله حقوق امام سجاد(ع) پیشنهاد می‌شود./918/ی704/س

سیدتقی نوری

ارسال نظرات