نفوذ اقتصاد یهود
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، استراتژی زیست و حیات زندگی یهودیان مبتنی بر مدل زندگی زنبور انگلی است. زنبور انگلی زیر پوست حیوانات دیگر تخمگذاری میکند و آنها حیات خود را در بدن حیوانات دیگر تامین میکنند تا زمانی که به اندازهای از رشد برسند. یهودیان از طریق نفوذ در میان مسیحیت خود را آزاد کردند.
پول خدای هوشیار اسرائیل است که در برابر آن هیچ خدایی حق حیات ندارد. پول تمامی خدایان انسان را تنزل میدهد و به کالا تبدیل میکند. پول ارزش خودساختهای است از برای همه چیز.[1] واژه بانک از کلمه ایتالیایی «بنکو» به معنای نیمکت گرفته شده است. یهودیان ایتالیا در قرون وسطی به هنگام انجام معاملات تجاری بر روی نیمکت مینشستند. این واژه به تدریج وارد زبانهای مختلف شد و مطابق با ادیبات و آداب و رسوم آنها تغییر کرد و به کلمه بانک تبدیل شد. اما ماهیت اصلی خود یعنی ربا را فراموش نکرد.
البته معانی دیگری نیز برای بانک آوردند، مثل پولی که قماربازها وارد بازی میکنند.[2] بانکداری از دوره رنسانس شروع شد و در آن دوران ایتالیا میتوان از خاندان یهودی مدیچی یاد کرد که بهره و نزول را سرلوحه فعالیت بانکی خود میدانستند. البته مدیچیها نفوذ زیادی در مسیحیت داشتند و با خاندان زیاد دیگری که عقبه مسیحی داشتند درگیر بودند و همواره پیروز معرکه میشدند.
بانکداری در دوران هخامنشی
قبل از دوره هخامنشی، بانکداری به طرز ابتدایی مرسوم بود، ولی در انحصار معابد و شاهزادگان قرار داشت، سپس در زمان هخامنشیان بازرگانی رونق یافت و پول مسکوک رایج شد. معروفترین بانکها اجیبی(اگیبی) بود که به مهاجران یهودی مقیم بابل تعلق داشت و به کلیه امور بانکی از قبیل سپرده، اعطای وام و رهن گرفتن املاک میپرداخت و سرمایه آن هم برای خرید و فروش منازل، احشام، غلامان و کشتیهای حامل کالا به کار میرفت.[3]
نخستین بانک ایالات متحده آمریکا در سال 1782 میلادی در فیلادلفیا، آغاز به کار کرد. اولین بانک انگلستان در سال 1852 میلادی تأسیس شد. امروزه در تمام کشورهای جهان تعداد زیادی بانک وجود دارد. بانکهای ابتدایی فقط دو کار انجام میدادند: دریافت پول از مشتری و پرداخت وام با بهره. در حال حاضر بانک خدمات زیادی به مشتریان ارائه میدهد و وظایف متعددی بر عهده دارند. ارائه کارتهای اعتباری، پرداخت ارز به مسافران خارج از کشور، نگهداری از اشیای قیمتی مثل جواهرات، چاپ اسکناس و اوراق بهادار، مشارکت در اداره نظام اقتصادی کشور و غیره از جمله وظایف بانکهای امروزیاند. [4]
یهودیان شبکه به هم پیوسته مالی خارج از دین داشتند
یهودیان نه به عنوان پیروان حضرت موسی بلکه یک شبکه پیوسته به هم که از دوران این پیامبر اولوالعزم به دور هم جمع شدهاند، در حال فعالیت اقتصادی بودند و تحریفات زیادی بر کتب آسمانی حضرت موسی وارد نمودند و کتابهای دیگری مانند تلمود پدید آمد که توانستند نکات خود خواسته را وارد این کتب کنند.[5]
به عنوان نمونه میتوان به سفر تثنیه نیز اشاره داشت که با این جمله آغاز میشود: این است سخنانی که موسی آن طرف اردن ... (به) تمامی اسرائیل گفت. سپس در باب آخر آمده است که حضرت موسی از رود اردن عبور نکرد. یعنی نویسنده فرد دیگری بوده است و در حال روایت یک اتفاق است، نه وحی الهی که از آسمان نازل شده باشد. البته ما سه روایت درباره نوشتن تورات داریم که یک دیدگاه سنتی است و معتقد است که حدود هزار سال بر افراد مختلفی نازل شد، دیدگاهی معتقد است که در قرون وسطا نوشتن کتاب مقدس شروع شد، اسپینوزا هم رمزهای ابن عزرا را گشوده و خود نیز موارد متعدد دیگری بر آن افزوده است و عده دیگری نیز در جریان عصر روشنگری ظهور کردند و معتقدند که فرقی میان کتاب تورات و دیگر کتب نیست.
روحیه پول اندوزی یهودیان سرآمد اقتصادی
مسئله بانک و رباخواری به خاطر روحیه اقتصادی پول اندوزی جامعه یهودیان است که در این حرفه خبره شدهاند و توانستند نبض اقتصاد جوامع را در دست گیرند. همچنین با استحکام پایههای نخستین جوامع یهودی در سده یازدهم میلادی، رباخواری به شکلی گسترده در اروپای مرکزی رواج یافت. حاملین این موج یهودیان بودند و پیوند این پدیده با یهودیان آن چنان است که در فرهنگ اروپایی واژه یهودی مترادف با رباخوار بود. [6]
یکی از کارکردهای یهودیان درباری ضرب سکه بود، در سدههای هفدهم و هجدهم بیشتر سکههای دربارهای آلمان از نقره بود. با افزایش تکاپوی اقتصادی در این دوران، فلز فوق کمیاب شد و تأمین نقره مورد نیاز برای ضرب سکه به یکی از وظایف مهم الیگارشی یهودی بدل گردید.[7] هر کجا قدرت باشد، آنان (یهودیان) چاپلوسانه در آنجا ازدحام میکنند، چون تامانی قدرت و دروازه قدرت محسوب میشود، طبیعی بود که بزرگترین شهر یهودی جهان خواستار آن شوند. بدون شک، تناقض موجود در این واقعیت که استوارترین قدرت سیاسی در بزرگترین شهر یهودی جهان در اختیار غیر یهودیان قرار داشت، بیشتر آنان را بر میانگیخت.
وقتی «شوئنبرگ» بانکدار یهودی آلمانی با اسم مبدل «آگوست بلمونت» به آمریکا رفت تا نماینده منافع «روچیلدها» باشد. نگاه تیزبین او فوراً موفقیت را دریافت و او یکی از اعضا و حامیان تامانی شد.[8] اقتصاد یهود در مسیحیت نیز بی تأثیر نبود، از جمله دخالت مدیچیها در انتخاب پاپ یا حتی مبارزه کاتولیکها با زرسالاران یهودی در سال 1880 به پیدایش بانک کاتولیک «یونیون جنرال» انجامید که ساده لوحانه تصور میرفت میتواند به نفوذ زرسالاران یهودی در اقتصاد فرانسه پایان دهد. این بانک با دسیسه آشکار روچیلدها ورشکست شد و پیامد این حادثه موجی از نفرت علیه زرسالاری یهودی بود.[9]
نفوذ اقتصاد یهود به ادیان مختلف و آلوده کردن آنها به ربا زمانی معنا و شکل مییابد که در تحریف آنها به این نکته برسیم که نفوذ هلنیزم نه تنها در فلسطین، بلکه نزد یهودیان در اسکندریه به منتهای قوت و کمال رسیده و این معنی در صحیفهای به نام حکمت سلیمان از آن زمان باقی مانده و به خوبی میباشد و همچنان در میان یهودیان آن شهر فیلسوفی ظهور کرد به نام فیلون که سعی کرد میان افکار حکیمانه یهود و مبادی کلامی ایشان با اسلوب اندیشه یونانیان در باب فلسفه تلفیقی ایجاد کند.[10] /882/ی702/س
مهدی کمالی
[1] زرسالاران یهودی و پارسی، استعمار بریتانیا و ایران، (جلد دوم) عبدالله شهبازی، ص228
[2] فرهنگ فارسی معین
[3] سیر تحول بانکداری از آغاز تا کنون، دکتر علی زنگی آبادی، رحمان علی حسینی، نشریه بانک و اقتصاد، شماره 110، آذرماه 1389
[4] https://article.tebyan.net/94509/
[5] ویل دورانت در کتاب تاریخ فلسفه ص 227 به این موضوع اشاره دارد، همچنین http://mobahesat.ir/6833 به بررسی ادله مشهور و غیر مشهور پیرامون تحریف تورات پرداخته است. کتاب یهودیت نوشته عبدالرحیم سلیمانی اردستانی نیز به این موضوع اشاره کرده است.
[6] Americana, vol 10, p 22
[7] زرسالاران یهودی و پارسی، عبدالله شهبازی، ص 156
[8] یهود بین الملل، هنری فورد،ص139
[9] زرسالاران یهودی و پارسی، عبدالله شهبازی، ج 1، ص 224
[10] تاریخ جامع ادیان، جان بایر ناس، ص 546